“צה”ל מפר את דיני המלחמה הבינלאומיים”

שקר.

צה”ל עושה מאמצים רבים לשמור על דיני המלחמה הבינלאומיים, גם במחיר סיכון כוחותיו, וזאת בזמן שחמאס מפר את כל דיני המלחמה בבוטות ומסכן את האזרחים ברצועה באופן מודע ומכוון.

ראשית, הטענה שלפיה צה”ל מפר את דיני המלחמה הבינלאומיים נשמעה פעמים רבים בעבר, ותמיד הוכחה לבסוף כשקרית. דוגמה בולטת לכך היא הדו”ח שפרסם ריצ’רד גולדסטון מטעם האו”ם בעקבות מבצע “עופרת יצוקה”. גולדסטון המליץ להעמיד את ישראל לדין על ביצוע פשעי מלחמה, אך כעבור שנתיים בלבד חזר בו מההאשמות והודה כי התבסס על נתונים מוטעים.

מעבר לטענות העבר השקריות, גם כשמסתכלים על האופן שבו דיני המלחמה נבחנים, אפשר לראות שצה”ל שומר עליהם. דיני המלחמה נשענים על ארבעה עקרונות עיקריים: הבחנה, מידתיות, נקיטת אמצעי זהירות, ואחריות הומניטרית.

לפי עקרון ההבחנה, יש להבדיל בין יעדים צבאיים ליעדים אזרחיים. עם זאת, כאשר יעד אזרחי כמו בית ספר או מסגד משמש למטרות צבאיות הוא הופך ליעד צבאי לכל דבר ומותר לפגוע בו. גם מנהרה שחפורה תחת מבנה אזרחי הופכת אותו ליעד לגיטימי לפגיעה.

בתי חולים זוכים להגנה מיוחדת, אך גם הגנה זו מוּסרת כאשר אחד מהצדדים בעימות מנצל אותם למטרות לחימה. מאחר שהוכח שחמאס עושה שימוש נרחב בבית החולים שיפא, איבד בית החולים את חסינותו. מכאן שצה”ל תוקף רק יעדים שדיני המלחמה הבינלאומיים מתירים לו לתקוף.

עיקרון המידתיות מכיר בכך שבמלחמה נפגעים גם אזרחים, אך קובע כי יש למדוד את היתרון המלחמתי ביחס לפגיעה האגבית באזרחים. כלומר, ככל שהיעד הצבאי גדול יותר, כך גדל היקף הנזק הנלווה המותר. במקרה של שיפא, מיטוט מרכז הפיקוד של חמאס שנמצא תחת בית החולים עשוי להניב לישראל יתרון צבאי משמעותי, ולכן הפגיעה באזרחים במקרה זה היא מוצדקת.

על פי העיקרון השלישי, יש לנקוט אמצעי זהירות על מנת לצמצם את הפגיעה בבלתי מעורבים. מאז פרוץ המלחמה, צה”ל עושה מאמצים רבים כדי להפריד בין לוחמים לאוכלוסייה. הוא מפרסם קריאות אזהרה ועלונים הקוראים לאזרחים להתפנות מאזורי הלחימה, הוא מזהיר אזרחים מפני תקיפות, וגם משתמש בטילים ובכלי נשק מדויקים בעת תקיפת מתחמים.

העיקרון האחרון עוסק בהומניטריות, וגם כאן צה”ל עושה מעל ומעבר. על פי המשפט הבין-לאומי, ישראל מחויבת להעביר לרצועה רק מזון, מים ותרופות. עם זאת, היא בוחרת להעביר ציוד נוסף כמו דלק, ואף חומרים דו-שימושיים שעלולים לשחק לידי חמאס. כמו כן, צה”ל מעניק לאזרחים המפונים סיוע וטיפול רפואי.

אם כך, הטענה שלפיה צה”ל מפר את דיני המלחמה הבין-לאומיים היא עיוות מוחלט של המשפט הבין-לאומי, וכלי תעמולה זדוני של חמאס. גם בהיבט המשפטי וגם בהיבט המעשי, ובוודאי בהשוואה לזירות אחרות בעולם, צה”ל מוכיח את עצמו שוב ושוב כצבא ששומר על חוקי המלחמה בקפדנות.

דילוג לתוכן