“אסור להקים שוב רצועת ביטחון בלבנון”

טעות.

ימים יגידו מה יהיה פתרון ארוך הטווח בגבול הצפון, אך אסור לפסול על הסף הקמה חוזרת של רצועת ביטחון בדרום לבנון. לפחות בטווח הקצר נראה שמדובר בפתרון הטוב ביותר, ואולי היחיד, על מנת להרחיק את חיזבאללה מהגבול, להבטיח את השקט בגבול הצפון ולאפשר לעשרות אלפי התושבים המפונים לשוב לבתיהם בקרוב.

כזכור, כבר הייתה רצועת ביטחון בדרום לבנון בשנים 1985–2000. הרצועה הייתה תחת פיקוח צה”ל וצבא דרום לבנון, אך התנהלו בה חיים אזרחיים מלאים ותקינים. למעשה, מרבית תושבי הרצועה אהדו את צה”ל וצד”ל, ואלפים מהם אף קיבלו היתרים לעבוד בישראל.

עם זאת, רצועת הביטחון ההיא לא תמיד הצליחה למנוע ירי קטיושות, והשהות שם הובילה למותם של חיילים רבים. הבעייתיות הזאת האירה באור שלילי את כל רעיון רצועת הביטחון, וכמעט השכיחה מלב הציבור את כל הנזק שנגרם בעקבות הנסיגה החפוזה מלבנון בשנת 2000 – נזק שעליו אנחנו משלמים עד היום.

כל מי שמתנגד להקמה של רצועת ביטחון בלבנון מוכרח להבין שהיום כבר קיימת רצועת ביטחון בצפון – אלא שהיא נמצאת בתוך שטח ישראל. הרי כל היישובים היהודיים שנמצאים בטווח של חמישה ק”מ מהגבול פונו כבר עם פרוץ המלחמה, ותושביהם לא יכולים לחזור לשגרת חייהם.

ישראל מוכרחה להבטיח לתושבי הצפון שאין סיכוי שהם יראו את אנשי חיזבאללה מעבר לגדר. ייתכן שלשם כך נדרש להקים רצועת ביטחון בדרום לבנון לפחות לתקופה הקרובה, תוך הפקת לקחים מרצועת הביטחון הקודמת.

דילוג לתוכן