מאז תחילת המאה ה-21 החל חמאס לבנות רשת מסועפת של מנהרות לחימה ברצועת עזה שהיקפה הקנה לה את השם "המטרו של חמאס". המנהרות משמשות מגוון של מטרות:
א. מנהרות התקפיות מתחת לגדר הגבול עם ישראל שנועדו לצורך חדירה לשטח ישראל לצורך תקיפת כוחות צה"ליים ולצורך תקיפת יישובים ישראליים.
ב. מנהרות התקפיות לאורך ולרוחב החוף של עזה המיועדות לכניסה חשאית של כוחות חמאס לים.
ג. מנהרות להברחת נשק, בעיקר מתחת לגבול עם מצרים.
ד. מנהרות לוגיסטיות שנועדו למסתור, אחסון אמל"ח, כליאת חטופים ותנועה ברחבי הרצועה. בתוך רשת המנהרות נבנו גם מפקדות, מחסני מזון וציוד מלחמתי וכן בונקרים מרוהטים ומצוידים שנועדו להגן על בכירי חמאס מפני תקיפות ישראליות.
ה. מנהרות חבלה ממולכדות, המיועדות להתפוצץ ברגע שכוחות צה"ליים נכנסים אליהן או עוברים מעליהן.
בשנת 2021 טען חמאס שאורך מנהרותיו התת-קרקעיות מגיע ל-500 קילומטרים, אך בישראל יש הסבורים שהיקף המנהרות גבוה יותר. לפי הערכה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס", אורך המנהרות של חמאס נע בין 560 ל-720 קילומטרים. חלק מהמנהרות רחבות מספיק כדי לאפשר תנועה של כלי רכב בתוכן; חלקן יורדות לגובה של שבע קומות בתוך האדמה.
כמה זה עלה?
לפי ההערכות, חמאס השקיע עשרות מיליוני דולר מדי חודש בחפירה ובתחזוק של מערכת המנהרות התת-קרקעיות. עלות חפירת קילומטר אחד של מנהרה היא כ-500 אלף דולר.