מעשי הזוועה שביצעו מחבלי חמאס והג’יהאד האסלאמי באותה שבת שחורה של ה-7 באוקטובר נראו בלתי אנושיים. כולנו הזדעזענו ותהינו: איך זה בכלל אפשרי? איך הם היו מסוגלים למעשים כל כך אכזריים? אחת התשובות לכך נעוצה בעובדה שחלק מן המחבלים השתמשו בסם הקפטגון וביצעו את מעשי הזוועה תחת השפעת הסם.

השראה נאצית

אם למישהו היה עוד ספק כי מחבלי החמאס הם גרסה מודרנית של הנאצים הוא יוכל להיווכח כי ההיסטוריה מצביעה על קשר השראתי מזעזע: הנאצים במלחמת העולם השנייה השתמשו בסמים, כדורי אמפטמין, שאף כונו על ידי צוותי הטנקים שלהם “כדורי הרמן גרינג”. אותם כדורים, “כדורי אומץ”, שימשו ממריצים ומחזקי ביטחון והשתלבו באובססיית הרייך השלישי לעליונות פיזית ונפשית.

עת פלשה גרמניה הנאצית לפולין בספטמבר 1939, קציני הרפואה של הוורמאכט העניקו סמי פרוויטין (מתאמפטמין) לחיילים הגרמנים. בפלישה זו, שהולידה את המונח “בליצקריג” (מלחמת בזק), הודגשו שני גורמים עיקריים להכרעת הלחימה: מהירות והפתעה. עם זאת, עייפות החיילים הייתה להם לרועץ והאטה את הפלישה הנאצית. מכאן נכנס למערכה השימוש בסם הפרוויטין.

באמצעות ה”בליצקריג” כבשו הנאצים במהירות את דנמרק, נורווגיה, הולנד, בלגיה ולבסוף גם את צרפת. הצנחנים הנאצים תוארו על ידי העיתונות הבריטית כ”חיילים מסוממים בכבדות, חסרי פחד ומשוגעים”.

עדויות מפלישת מחבלי חמאס באותו בוקר נורא ב-7 באוקטובר, שנעשתה בחלקה גם על ידי מצנחי רחיפה, דיווחו על מבט פסיכוטי, קר, מנותק ואכזרי.

וינסטון צ’רצ’יל, ראש ממשלת בריטניה בעת מלחמת העולם השנייה, כתב בזיכרונותיו: “הייתי המום. מהירות התקיפה הייתה מהממת. מסוממים לגמרי, על פרוויטין, נהגי טנקים ותותחנים גרמנים פרצו קדימה ללא לאות יום וליל, כמעט בלי לעצור. מפקדי בעלות הברית ואזרחים כאחד נתפסו בלתי מוכנים לחלוטין”.

מהו סם הקפטגון?

סם הקפטגון, המכונה גם “הקוקאין של העניים”, “הסם של דאעש” ו”סם הג’יהאד”, הוא סם המכיל חומר ממריץ סינתטי ממשפחת האמפטמינים שנקרא פנטילין. הסם שימש בעבר לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, אך בשל החשש מהתמכרות הופסק השימוש בו. נטילת הסם מספקת תחושת אנרגיה גבוהה ואופוריה שמדכאת את הצורך בשינה ומדכאת תיאבון. הנתון הזה יכול להסביר מדוע התאים הסם לתכנון של חמאס: באמצעות השימוש בו יכלו המחבלים לשהות זמן רב ללא צורך בשינה או באוכל, לבצע מעשי זוועה ולשבות בני ערובה.

חמאס לא המציאו את סם הקפטגון: הוא כבר היה בשימוש מחבלי דאעש ונסחר על ידי ארגון חזבאללה. מחבלי דאעש שביצעו את הפיגועים בפריז ב-2015 השתמשו בסם בחדר המלון לפני שיצאו לבצע את זממם. המטרה הייתה כנראה להיכנס למצב נפשי אופורי, עם אנרגיה גבוהה וניתוק מן הסביבה. לא בכדי, הניצולים מן הפיגועים בפריז סיפרו כי המחבלים התנהגו כמו זומבים והיו מנותקים בצורה מוזרה.

עם זאת, גם דאעש לא גילו את הסם ולא היו הראשונים להשתמש בו. סם הג’יהאד נמצא בשימוש ארגון חזבאללה כבר שנים, והוא סוחר בו ומפיץ אותו בכל רחבי המזרח התיכון. חזבאללה נחשב לאחד מארגוני הנרקו-טרוריסטים הגדולים בעולם. כספים רבים מגיעים מהאיראנים, אך גם מסחר בסמים והלבנות כספים.

מדינה הסובלת במיוחד מהפצת הקפטגון היא סעודיה. בסעודיה הסם נפוץ בעיקר בקרב צעירים. מי שנאסר עליהם השימוש באלכוהול, מצאו פורקן בקפטגון. אבל סעודיה אינה היחידה – הקפטגון הוא האקסטזי של העולם הערבי ושל ארגוני הטרור האזוריים.

איך הפך הקפטגון ל”סם הג’יהאד”?

הקפטגון יוצר לראשונה ב-1961 על ידי חברה גרמנית בשם דגוסה (Degussa), שפיתחה, דרך אגב, גם את הציקלון בי. לאחר שהתגלה כחומר ממכר ביותר, הוצא הקפטגון מחוץ לחוק במרבית מדינות המערב.

מכיוון שהסם מדכא פחד, נוצר עניין רב בהפקתו בקרב ארגוני טרור. לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006, הפכה ארץ הארזים לאימפריה של תרופות מזויפות. גם ארגון חזבאללה, שניזוק קשות לאחר המלחמה, הגיע למצב שבו נזקק נואשות לכסף. מי ניצל את המצב ובא לסייע לארגון הרצחני? הפטרון מטהרן, שטיפח את חזבאללה לאורך שנים כפרוקסי המועדף והקרוב ביותר. האיראנים לא יכלו להשאיר את חזבאללה במצבו והיו צריכים לייצב אותו לאחר המלחמה כדי להמשיך ולקדם את האינטרסים האיראניים האזוריים. אולם במקום לתת לחזבאללה מזוודות מלאות בכסף, איראן שלחה מכונות לייצור קפטגון מזויף. עסקים רבים בלבנון שלאחר המלחמה עסקו בסחר בחומרים ובמוצרים מזויפים, וחזבאללה גילה כי המכונות שברשותו מדפיסות כסף.

עם זאת, הדת יצרה בעיה: סחר ושימוש בסמים נחשבים אסורים על פי ההלכה המוסלמית, השריעה. נסראללה והארגון שלו לא ויתרו ומצאו פרצה בחוקי הדת כדי להכשיר את השימוש בסם הקפטגון: סוכם כי הקפטגון אינו סם אלא תרופה מזויפת, ולכן הפצתו מותרת. ב-2011 דווח בעיתון הכוויתי “א-סיאסה” כי המנהיג העליון בטהרן, עלי ח’אמנהאי, הוציא פתווה סודית לבקשתו של נסראללה, שהכשירה את תעשיית התרופות המזויפות בלבנון, ומאז מכונת הקפטגון של חזבאללה מגלגלת מיליוני דולרים. עם זאת, הפתווה ניתנה בתנאי אחד: שהקפטגון לא יימכר לשיעים, אלא רק לגורמים סוניים ואחרים, ומנקודה זו נמכר הקפטגון המזויף בכמויות מסחריות למדינות סוניות, כמו סעודיה למשל, וגם הגיע לידיהם של אויבי חזבאללה, בהם דאעש, הארגון הסלפי-סוני. כך סם הקפטגון משחק תפקיד מרכזי בשסע הסוני-שיעי כשהוא מופץ במכוון לגורמים סוניים באזור, בהם חמאס (שהוא ארגון סוני, תוצר של תנועת האחים המוסלמית הסונית).

יש לציין כי הקפטגון שמייצר חזבאללה מכיל רכיבים זולים בהרבה מאלה שבתרופה המקורית, והוא מופץ לגורמים סוניים גם מן הסיבה של איבה בין הסונים לשיעים: למכור לסונים חומר זול, לסמם אותם ולהרוויח מיליונים על גבם. הקפטגון הוברח בצורות שונות, כשצירי ההברחות כוללים חוליות בין-ערביות המורכבות מסורים, לבנונים, פלסטינים ואחרים. כך הוא הגיע במהרה לארגוני טרור ולקבוצות ג’יהאדיסטיות קיצוניות.

מלחמת האזרחים בסוריה שינתה את המשחק והפכה את הפצת הקפטגון להפצה “על סטרואידים”. כמעט כל הצדדים שנלחמו במלחמת האזרחים בסוריה השתמשו בקפטגון לצורך שמירה על ערנות, הפחתת כאב, הפחתת תחושת פחד ויצירת אופוריה.

סם המלחמה

חזבאללה, הניחן ב”חוש עסקי” מפותח, זיהה את ההזדמנות והעתיק את אופרציית ייצור הקפטגון המזויף לסוריה. עד מהרה החל הסם לזלוג לכל הצדדים המעורבים בלחימה, כולל ג’בהת אל-נוסרה, מיליציות המורדים, צבאו של אסד ודאעש – ואפילו פעילי חזבאללה, למרות האיסור ההלכתי השיעי. כולם זיהו את הפוטנציאל של הסם ואת העובדה שייצורו הזול ומכירתו למדינות האזור יכולים לממן את המשך הלחימה.

סוריה הייתה על סף התפרקות טוטאלית, ובמשפחת אסד חיפשו דרכים יצירתיות לשמור על תזרים מזומנים קבוע, כך שהמודל העסקי של חזבאללה התאים כמו כפפה ליד.

“Welcome to “Narco-state

מעבדות הקפטגון בסוריה החלו לפעול מסביב לשעון. על פי הערכות זרות, מעבדות הקפטגון בסוריה מרוכזות בעיקר בערים חומס ודרעא (הסמוכה מאוד לגבול הירדני) ובאזורים הכפריים של עיר הנמל לטקיה (הנחשבת למעוז התמיכה של משפחת אל-אסד) בצפון המדינה.

פעילות המעבדות מתרחשת ברובה במפעלים נטושים או וילות עזובות, שמקיפים אותם חיילים מן הדיביזיה הרביעית של הצבא הסורי וסביב כל האזור כולו תלויים שלטים של “שטח צבאי סגור”. כדורי הקפטגון יוצאים מן המפעלים המאולתרים הללו ומגיעים למפעלי אריזה, שם הם נארזים ומוסווים יחד עם סחורות שונות, ונשלחים הלאה לנמל לטקיה או לגבולות היבשתיים – כסחורה לגיטימית כביכול.

נוסף על כך, סוריה יושבת על צומת דרכים מסחרי אסטרטגי המאפשר לה מצד אחד גישה לים התיכון ומשם משלוחים ימיים לאירופה, ומצד שני היא חולקת גבולות יבשתיים ארוכים מאוד עם עיראק וירדן – מה שמקל שילוח סחורות למדינות ערב העשירות, כמו סעודיה ומדינות המפרץ.

לא בכדי מדינות היעד העיקריות של משלוחי הקפטגון הסוריים הן סעודיה ומדינות המפרץ. במדינות אלו מרוכזות אוכלוסיות במצב סוציו-אקונומי גבוה מזה של שאר מדינות ערב. סיבה נוספת היא כי במדינות אלו חוקי אסלאם נוקשים, אשר אינם מאפשרים מכירה של אלכוהול למקומיים, ולכן הם נאלצים לפנות לחומרים אחרים.

משלוחי הקפטגון מסוריה מגלגלים מיליארדי דולרים לרווחתם של ארגוני הטרור, וגם מסייעים למשטרו של אסד לשמור את הראש מעל המים – מה שהפך את סוריה לספקית “סם הג’יהאד” העיקרית לסעודיה.

על אף שהבכורה בייצור הסם עברה לסוריה, יש לחזבאללה עדיין תפקיד חשוב בתעשיית הקפטגון: הארגון השיעי חולש על מעברי הגבול בבקעה הלבנונית, וכך שולט באספקת חומרי הגלם לתוך אותם מפעלים מאולתרים בסוריה וכן בהפצתם בנמלי הים והאוויר של ביירות.

יש לציין כי הברחות הסמים מלבנון לסעודיה הובילו למשבר חמור ביחסים בין שתי המדינות. באפריל 2022 נמצאו 5 מיליון כדורים של סם הקפטגון בתוך משלוח רימונים שהגיע לסעודיה מלבנון. הסעודים הגיבו בזעם והודיעו כי הם אוסרים על ייבוא כל סחורה מלבנון ורמזו על מעורבותו של ארגון חזבאללה בהברחות.

ככלל, סעודיה נחשבת למדינה שנפגעה יותר מכולן מהשימוש בקפטגון. אולם, לא זאת בלבד שעשירי המפרץ הפרסי ומדינות ערב הסוניות על הכוונת; מטעני ענק של קפטגון נתפסו גם באיטליה, יוון ומלזיה, כך שגם מדינות מוסלמיות נוספות, מדינות אירופה ושאר העולם המערבי על הכוונת של ה”נרקו-ג’יהאד”.

בשנים האחרונות נהפך הסם לפופולרי גם ברצועת עזה, עם עשרות אלפי מכורים, בפרט בקרב צעירים שנמצאים במעגל האבטלה. בעיתון הצרפתי “לה פיגארו” נחשף כי הברחת סם הקפטגון מסוריה לרצועת עזה הוכפלה דרך מעברי הגבול, והיקף המכירות של הסם גדל לאין שיעור לעומת סמים אחרים הנחשבים לפופולריים ברצועה, כמו חשיש וטרמדול.

על אף החרמות של ישראל במסגרת המאבק בהברחות הסמים לתוך המדינה, מתבצעות פעולות הברחה באין מפריע במעבר רפיח, ומדי יום (כולל זמן קצר לפני המלחמה) עוברות שם משאיות לסיוע לתושבי עזה.

הספק העיקרי של סם הקפטגון כיום הוא בשאר אל-אסד ומשטרו הזדוני. מיליציות מטעמו של אסד עוסקות בייצור ובסחר בסמים, כדי להשלים את הכנסות המדינה לאחר המלחמה ולאור החובות הגדולים לרוסיה ולאיראן. קרובי משפחתו של אסד משתמשים בנמלי טרטוס ולטקיה בסוריה כדי לשלוח ולהבריח את הסם גם בנתיבים הימיים.

לסיכום, סם הקפטגון נמצא בעזה ומגיע לרצועה באופן יומיומי. מחירו הזול, הפופולריות שלו בקרב האוכלוסייה והיעילות שלו לתפקוד בעת קרב הן התכונות שקורצות לארגוני הטרור להשתמש בו. ואולם יש לומר כי בעוד הסם מגביר את האכזריות של ארגוני הטרור, ובהם חמאס, השפעתו לא הייתה יכולה לבוא לידי ביטוי ללא שטיפות המוח וההסתות הרדיקליות בקרב אותם ארגונים.

הימצאותן של שקיות קפטגון בידי מחבלי חמאס והג’יהאד האסלאמי שביצעו את הטבח הנוראי ב-7 באוקטובר היא הההוכחה לקשר הרציף ולמתודות ולדפ”אות הטרור המועברות מארגון חזבאללה ומאיראן לארגוני הטרור ברצועת עזה – חמאס והג’יהאד האסלאמי – הכול חלק מההכוונה האיראנית: שיתוף המתודות וחיזוק יכולותיהם של אותם ארגונים-שליחים יוצר את אותו “פרוקסי על סטרואידים”.

לבסוף, יש להניח שגם מחבלי החמאס שצה”ל יפגוש בתמרון הקרקעי ייעזרו בסם הקפטגון לשיפור ביצועיהם.

הכתוב במאמר הוא על דעת המחבר בלבד ואינו משקף בהכרח את עמדת התנועה