ב-30 באפריל 2020 הכריזה גרמניה על ארגון חזבאללה כעל ארגון טרור, והוציאה אותו מחוץ לחוק. בכך אסרה גרמניה על כל פעילות מטעם הארגון. לאחר מכן, הורה שר הפנים הגרמני דאז, הורסט זיהופר, לבצע חיפושים ומעצרים במסגדים ברחבי המדינה, במקומות כינוס של פעילי חזבאללה ובבתי חשודים. ואולם, כשלוש שנים לאחר ההכרזה, נראה כי ארגון חזבאללה ממשיך בפעילותו ומהווה איום ביטחוני משמעותי בגרמניה.

למעשה, על אף מאמציה של גרמניה לצמצם את פעילות חזבאללה בשטחה, מספר הפעילים וההזדהות עם הארגון עלו מאז 2020.

הפעילות נמשכת במרץ בעיקר במסגרת של אגודות אסלאמיות-שיעיות, הקשורות לארגון חזבאללה, ודרכן מופצת האידיאולוגיה השיעית הרדיקלית בהשראה איראנית. בדו”ח מיוחד של המודיעין הגרמני מ-2022 נטען כי חזבאללה “דורש את החלת מערכת המשפט האסלאמית של השריעה” ומכוון את “התעמולה שלו נגד מוסדות המערב” כדי לדחוף קדימה את מטרותיו.

אותן אגודות אסלאמיות-שיעיות נתמכות על ידי מגוון גורמים: חלקם הינם פעילים רשמיים באגודות, תומכי חזבאללה לבנונים החיים בגרמניה, וחלקם פעילי חזבאללה המגיעים ישירות מלבנון לגרמניה כדי להשתתף בטקסים דתיים, אירועי הנצחה וכד’.

כך נשמרת מערכת יחסים ענפה של הארגון עם פעיליו בנכר, והכול תחת מטריית ההשראה האיראנית.

דוגמה לכך היא המרכז האסלאמי-שיעי בהמבורג (IZH- Islamische Zentrum Hamburg). אגודה זו ידועה לשמצה בשל קשריה עם איראן וחזבאללה, ונמצאת תחת מעקב כבר מ-1993. לראיה, תצוין פעילותו של סולימאן מוסאביפר, סגן ראש ה-IZH לשעבר, שגורש מגרמניה יחד עם משפחתו ביוני 2022 בשל תמיכתו בקבוצות וארגונים שיעיים רדיקליים (ביניהם גם חזבאללה).

זאת ועוד: פיליפ וולדין, העורך הראשי של העיתון “די וולט המבורג”, טען במאמר ב-2021 כי ה-IZH הוא “מרכז התעמולה החשוב ביותר של איראן באירופה”, וכי הוא שולח לברלין אוטובוסים מלאים בפעילים פרו- איראנים ופרו-חזבאללה כדי להשתתף בעצרות השנתיות של יום אל-קודס.

פעילותו הפרו-איראנית של ה-IZH מעיבה על קשריו עם מועצת השורא של המבורג, ארגון הגג של ארגונים מוסלמיים (סוניים ושיעיים) המייצגים כ-40 קהילות, מסגדים ומוסדות אסלאמיים אחרים בעיר. כדי להתנער מפעילותו ולא להכתים את כל הקהילה המוסלמית בהמבורג בפעילות חתרנית, הסירה מועצת השורא בינואר 2022 את ה-IZH מהדירקטריון שלה. המועצה נימקה זאת בתמיכת ה-IZH בכוח קדס של משמרות המהפכה, במפקדה לשעבר של היחידה, קאסם סולימאני, ובהאשמות כי המרכז הוא “זרוע הטרור הארוכה” של איראן באירופה לאחר שהמודיעין הגרמני אישר קיום קשרים בין המרכז לבין מנהיג איראן עלי ח’אמנהאי וחזבאללה.

איראן וחזבאללה משתמשים באגודות אסלאמיות-שיעיות כחלק מרשת מסועפת ברחבי אירופה כדי להזין את פעילות הטרור ולקדם את השאיפות האיראניות, תוך פגיעה באינטרסים ובמוסדות של אויביה (מטרות יהודיות וישראליות בחו”ל).

פעילי חזבאללה מנצלים את גרמניה גם כצומת מפתח ברשת הסחר הבלתי חוקית העולמית של ארגוני טרור, הכוללת סחר בסמים, הלבנת הון וסחר במכוניות גנובות. נוסף על כך משתמש חזבאללה בגרמניה כבסיס פעילות לגיוס פעילים, תומכים, ריגול ורכישת נשק.

רק במאי האחרון נעצרו שני פעילי חזבאללה שפעלו תחת עמותה מקומית בעיר ברמן בשם “אל-מצטפא” בהתאם למטרות הארגון. בין היתר ארגנו השניים הופעות של מטיפים לצורך הרחבת התמיכה האידיאולוגית ולהקמת קבוצת נוער של העמותה. השניים גויסו לחזבאללה בלבנון ואחד מהם, עבד אל-לטיף, אף היה חלק מיחידת “רדואן”, יחידת העילית של הארגון. משנת 2012 הוא שימש יו”ר עמותת “אל-מצטפא” שפעילותה נאסרה בגרמניה מ-2022.

פעילותם של השניים היא רק חלק קטן מרשת רחבה של אזרחים לבנונים-גרמנים המנצלים את אזרחותם הכפולה כדי לקדם את מטרותיהם של חזבאללה ואיראן.

נראה אפוא שלמרות הצהרותיה של גרמניה ופעילות הסיכול שלה, פעילותם של איראן וחזבאללה עדיין חיה וקיימת. הקשחת המדיניות הגרמנית כלפי איראן וחזבאללה אינה מהווה חסם לרשת החתרנות במדינה, ונדרשים מאמצים רבים יותר.

על הרשויות בגרמניה להפנים את הקשר האישי והאידיאולוגי בין חלק מהשיעים (איראנים ולבנונים) אזרחי גרמניה לבין ארגונים וקבוצות שיעיות אחרות (במזרח התיכון ובאירופה) המשתייכות לציר המוביל לטהרן. אדיקותם הדתית בהקשר למה שנתפס בעיניהם כיסודות השיעה עולה על נאמנותם לרפובליקה הגרמנית. למרות הפיקוח על מרכזים אסלאמיים שיעיים, פעולות סיכול חוזרות ונשנות מעידות על המשך פעילות חתרנית בקרב אותם מרכזים. משמע, הרשת עדיין פעילה, ויש עדיין אנשי מפתח שיש לעצור ולשים מאחורי סורג ובריח.

איראן נוהגת להחדיר גורמים סמויים מטעמה, אנשי יחידת אל-קדס, המסתננים לקהילות האיראניות והשיעיות במסווה על מנת לבצע מבצעי ריגול אחר גולים איראנים מתנגדי משטר האייתולות ואחר מטרות יהודיות וישראליות במדינה. איראן לא חדלה מריגול ומאיסוף מודיעין אחר גורמים יהודיים וישראליים ברחבי העולם כדי לבצע פיגועי טרור, גם לאחר סיכולים מוצלחים של גורמי ביטחון מקומיים וזרים. פעילות הטרור האיראנית הינה חובקת עולם, ומתבססת בעיקרה על קהילות שיעיות. חזבאללה, בן טיפוחיו של משטר האייתולות, מהווה כלי יעיל וקטלני בארסנל האיראני. מנגד, מהוות הקהילות השיעיות כלי במשחק השחמט של איראן מול גרמניה ומדינות אחרות במערב. חזבאללה הוצא מחוץ לחוק בגרמניה, אך הפעילות הדתית והחברתית חיה ונושמת בקרב הקהילות השיעיות ועימה פעילות הטרור, כך שחוק גרמני לחוד ואידיאולוגיה שיעית לחוד.

הכתוב במאמר הוא על דעת המחבר בלבד ואינו משקף בהכרח את עמדת התנועה