אש ועשן ממוקד הפיגוע במוסקבה, בלילה

בתקיפה האכזרית של הקהל שהגיע לשמוע את הקונצרט בקרוקוס סיטי הול בפרברי מוסקבה ב-22 במרץ השנה נרצחו כ-137 בני אדם. זאת הייתה מתקפת הטרור הקשה ביותר ברוסיה ב-20 שנה האחרונות. דאעש לקח אחריות לפיגוע, תחילה דרך סוכנות הידיעות של הארגון, “אעמאק”, מה שגרר טענה רוסית כי מדובר ב”פייק ניוז” ואיפשר לה להמשיך לקשר את המתקפה לאוקראינה. ואולם, לאחר מכן התברר כי הפיגוע בוצע על ידי שלוחה של דאעש, “המדינה האסלאמית – מחוז ח’וראסאן” (ISIS-K), שלוחת הארגון באפגניסטן, באיראן ובפקיסטן, ואחת הזרועות הפעילות ביותר שלו בשנים האחרונות. נוסף על כך, אופן הפעולה – חמושים עם נשק אוטומטי המסתערים על בניין – מזכיר תקיפות דומות של דאעש בעבר.

מדוע דאעש מחוז ח’וראסאן תקף ברוסיה?

ככלל, דאעש מחוז ח’וראסאן הוא הסניף הנמרץ והעקבי ביותר של הארגון הסלפי בפיגועים באירופה. בשנה האחרונה דאעש מחוז ח’וראסאן תכנן כ-21 פיגועים ב-9 מדינות, לעומת 8 פיגועים בשנה הקודמת.

הסניף הרצחני הזה, שהיה נתון ללחץ מצד הכוחות המיוחדים האפגניים והכוחות האמריקאיים, ניצל את נסיגתה של ארה”ב מאפגניסטן ב-2021 כדי להתחזק ולגייס עוד פעילים בכל אחד מ-34 מחוזותיה של אפגניסטן.

מי שעוד ניצלה את הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן היא רוסיה, כדי להרחיב את השפעתה באזור מרכז אסיה דרומה. רוסיה הידקה קשריה עם איראן מחד גיסא, ואת יחסיה עם הטליבאן, השולט באפגניסטן, מאידך גיסא. דבר זה כמובן עורר את זעמו של דאעש.

רק לאחרונה שיגר הטליבאן לרוסיה את הנספח הצבאי הראשון שלו, אחמד יאסר, בנו של אחד ממנהיגיו הבכירים של הארגון. באמצעות שיתוף פעולה צבאי, מעוניין הטליבאן לחזק את היחסים עם מוסקבה, שמעוניינת מצידה להרחיב את השפעתה באזור.

דאעש בכלל, ודאעש מחוז ח’וראסאן בפרט, הכריזו זה מכבר על כוונתם לפגוע ברוסיה. הם הזכירו את הכיבוש הצבאי המוקדם של רוסיה באפגניסטן בשנות ה-80, ואת ההיסטוריה הארוכה של מבצעיה נגד קהילות מוסלמיות ברוסיה, ובמיוחד באזור צ’צ’ניה. כמו כן, הם ציינו את התמיכה של רוסיה במשטר האכזרי של בשאר אל-אסד בסוריה.

האזהרות מהמערב נפלו על אוזניים ערלות

דאעש כבר ביצע פיגועים ברוסיה, בשנים 2016–2019. פיגועים נוספים סוכלו בשנים 2021–2023. נתון רלוונטי נוסף הוא שמרבית מלוחמי דאעש מחוז ח’וראסאן שנעצרו ברחבי אירופה במהלך השנתיים האחרונות היו אזרחים רוסים או ממרכז אסיה (כמו המחבלים הטג’יקים שביצעו את מתקפת הטרור באולם הקונצרטים במוסקבה).

המעצרים האחרונים התרחשו בתחילת מרץ, כאשר הרשויות ברוסיה טענו כי סיכלו פיגוע מתוכנן בבית הכנסת הגדול במוסקבה. חודש קודם לכן אזרח רוסי שהואשם בקשרים לדאעש נעצר בפולין, בעוד אחר נעצר כשעבד בבניית מתקן גרעיני בטורקיה.

לפני הפיגוע באולם הקונצרטים מסרו לרוסים ארה”ב וחמש מדינות נוספות מידע מודיעיני המתריע על תכנון מתקפות של דאעש מחוז ח’וראסאן במוסקבה. אזהרות אלו נפלו על אוזניים ערלות ונדחו על הסף על ידי הקרמלין בטענה כי נועדו להכפיש את רוסיה.

בשנים האחרונות, מרב מתקפותיו של דאעש מחוז ח’וראסאן היו באפגניסטן, ומרביתן כוונו נגד קהילת ההזארה השיעית. פיגועים בולטים של מחוז ח’וראסאן היו, לדוגמה, פיגוע ההתאבדות מחוץ לשדה התעופה בקאבול, באוגוסט 2021, בעיצומו של הפינוי, שהביא ל-170 אזרחים ו-13 אנשי צבא ארה”ב הרוגים. דוגמה נוספת היא פיגוע מטען שביצע הארגון בשגרירות רוסיה בקאבול בספטמבר 2022, שבו נהרגו לפחות שישה אנשים. דאעש מחוז ח’וראסאן אף ביצע את פיגוע ההתאבדות בקרמאן באיראן, בינואר 2024, שבו נהרגו כמעט 100 בני אדם בטקס לציון יום השנה הרביעי להתנקשות במפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני.

למה דאעש לועג לחמאס

איראן ורוסיה מנהלות ברית אסטרטגית ויש להן אינטרסים משותפים רבים, וביניהם הנוכחות האיראנית בסוריה והלחימה בדאעש. שתי המדינות אף חברות בקואליציה שנקראת “4+1″, המורכבת מרוסיה, איראן, סוריה ועיראק, כשה”+” מציין את ארגון חזבאללה. הקואליציה הוקמה ב-2015 ואף הוקם עבורה בבגדד מרכז להחלפת מידע בנוגע לדאעש, כדי שהחברות בה יוכלו לתאם מראש את פעולותיהן נגד הארגון.

מעבר להתערבות הרוסית לצד משטרו של אסד נגד דאעש, הארגון הסלפי הקיצוני רואה ברוסיה כוח צלבני כופר, שאחראי לדיכוי סונים במקומות שונים בעולם, בדיוק כמו ארה”ב. כמו כן, רוסיה תומכת בחמאס ומארחת משלחות מטעמו במוסקבה. למה שזה יפריע לדאעש? מכיוון שדאעש מתנגד לחמאס ולועג לו, כארגון שחבר לאיראן השיעית, מה שנחשב בעיני דאעש לכפירה.

דאעש לועג לחמאס לא רק עקב החבירה לאיראן, אלא גם עקב התמיכה באל-קאעדה, שדאעש התפצל משורותיו. דאעש רואה בציר המשולש של איראן, אל-קאעדה וחמאס מקשה אחת, והוא מתנגד לציר זה בכל תוקף – בייחוד כאשר מנהיגו הנוכחי של אל-קאעדה, סייף אל-עאדל, יושב בטהרן.

עימות הרחק מתשומת הלב העולמית

נוסף לעוינות של דאעש כלפי רוסיה במסגרת הנעשה בסוריה, הארגון מתעמת מול הרוסים גם בזירה פעילה שרחוקה מאוד מן התקשורת העולמית: אזור הסאהל באפריקה. ארגונים רבים המסונפים לדאעש פעילים כבר שנים רבות באזור זה (כגון שלוחות של בוקו חראם, שהצטרף לדאעש, וארגונים נוספים כמו דאעש סאהל ודאעש מערב אפריקה). הארגונים האכזריים הללו פועלים במאלי, ניז’ר, בורקינה פאסו ואף במוזמביק במזרח אפריקה.

בדומה לאפגניסטן, שם ארה”ב נסוגה – ונכנסה רוסיה, כך קרה גם במדינות אלה, כאשר כוחות ארה”ב וצרפת נסוגו מצ’אד, מאלי וניז’ר. הרוסים סיפקו למדינות אלה סיוע צבאי באמצעות כוח וגנר הידוע לשמצה, כדי להילחם באסלאם הרדיקלי במחוזותיהן. דאעש מעוניין לפגוע ברוסיה על אדמתה, כיוון שצבאה נלחם בפעיליו שמנסים להרחיב את הח’ליפות האסלאמית ולהשתלט על אפריקה.

למרות היריבות בין דאעש לאל-קאעדה, שני הארגונים מתעצמים באזורים הרחוקים מתשומת הלב העולמית, כמו במדינות הסאהל באפריקה, קרן מזרח אפריקה ואף מדינות במזרח אסיה, בהן הפיליפינים. על המערב לשים לב לאיום הטרור הנשקף מארגונים אלה, על שלוחותיהם – והמתקפה במוסקבה היא תזכורת לכך שהאיום לא נעלם. הצמיחה המתמשכת של השלוחה המסוכנת של דאעש במחוז ח’וראסאן צריכה להדליק נורת אזהרה במערב לגבי התגוששות בין ארגונים קיצוניים באזורים מרוחקים שעתידים להכות במערב.

 

מאמר זה פורסם במקור בYnetnews

הכתוב במאמר הוא על דעת המחבר בלבד ואינו משקף בהכרח את עמדת התנועה