שער שכם בלילה עם אורות צבעוניים ושווקים הומים

חודש הרמדאן מזמן למדינת ישראל אתגרים לא מעטים בתחום הביטחון. ברקע המלחמה בעזה וההסלמה הגוברת בצפון מול חזבאללה, נערך השנה הרמדאן באווירה קיצונית ומתוחה במיוחד, מעבר לאתגרים ולמורכבויות הבסיסיות שיש ממילא בחודש הזה, המזוהה עם ביצוע פיגועים וניסיונות פיגועים נגד יהודים.

מכיוון שעזה – על רוב חלקיה – נמצאת כרגע בשליטה ביטחונית ישראלית, ומכיוון שהצבא ערוך ומוכן לפתיחת מלחמה כוללת בגבול הצפון, הרי שעיקר החשש הישראלי נוגע לשטחי יהודה ושומרון ולמזרח ירושלים.

 

גל הטרור ביו”ש נמשך

ביהודה ושומרון נמשך גל טרור משמעותי שהחל בשלהי 2021, המאופיין בעליות וירידות בכמות וברמת הטרור. הפעולות הצבאיות שישראל נוקטת בערים השונות ביהודה ושומרון מאז המלחמה בעזה (ועוד לפני כן, במסגרת המבצעים “שובר גלים” ו”בית וגן”) אינן מספיק עוצמתיות ונרחבות. הן מהוות אסטרטגיה של “כיסוח דשא” במקרה הטוב, שנועדה להגביל את ההתעצמות הצבאית ובניין הכוח של ארגוני הטרור באזור.

אומנם, מאז תחילת המלחמה בעזה ביצעה ישראל מעצרים של כ-3,450 פעילי טרור ברחבי יהודה ושומרון, שכ-1,500 מהם משויכים לחמאס, אולם מדובר בטיפה בים, קל וחומר כאשר חלק גדול מהם ככל הנראה שוחרר או ישוחרר בקרוב. באזור עדיין נמצאים ארגוני טרור ממוסדים ומאורגנים, הן עצמאיים והן כאלה הקשורים לחמאס, לג’יהאד האסלאמי ולפתח’.

 

חמאס – ברומטר להסלמה בהר הבית

אתגר נוסף נעוץ באזור המקומות הקדושים בירושלים ובמזרח ירושלים. בשנים האחרונות הצליח חמאס, בהובלה של כוחות אסלאמיים רדיקליים כגון קטאר, טורקיה ואיראן, לתקוע יתד במרחב הר הבית, ולהוות ברומטר בכל הקשור להסלמה במתחם. בכל רמדאן בשנים האחרונות חוותה ישראל התפרעויות של מוסלמים שעלו להר הבית, תוך התבצרות במסגד אל-אקצא, ירי בכינון ישיר של זיקוקין די נור ויידוי סלעים ואבנים לעבר שוטרים, ניסיונות למנוע מיהודים להגיע להר הבית, וביצוע פיגועים נגד אזרחים ונגד כוחות הביטחון באזור. במקביל, שכונות מזרח ירושלים עצמן הפכו לאזור לחימה.

לצד זאת, ישנו עדיין חשש משמעותי מאירועי “שומר חומות 2” בערים המעורבות, ובערים ערביות באזור המשולש. תסריט כזה עלה גם לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, אולם היערכות מוגברת ונכונה של משטרת ישראל בערים המעורבות סיכלה אותו מראש. ועדיין, יש לציין כי החברה הערבית בישראל גילתה אחריות ושמרה על שקט פנימי, ככל הנראה בשל השילוב בין עוצמת מתקפת חמאס שהפתיעה אפילו אותה, לבין ההרתעה הביטחונית של משטרת ישראל ושב”כ, שהתכוננו מראש לתרחיש כזה.

 

רמדאן הקרוב – מאתגר במיוחד

בחודש הרמדאן הקרוב, התמונה בזירות אלה צפויה להיות מאתגרת עוד יותר בשל מספר צירופי אירועים, כולל מיתוג המלחמה בעזה במאפיינים דתיים (מה שבא לידי ביטוי בין היתר בשם שבחר חמאס למתקפת ה-7 באוקטובר, “מבול אל-אקצא”); ניסיונות להבעיר את השטח באמצעות מימון והברחת אמצעי לחימה על ידי טורקיה, איראן, חזבאללה, הרשות הפלסטינית והנהגת חמאס חוץ; וכן הסתה של גורמים רדיקליים ברשתות החברתיות.

מציאות זו עלולה להגביר עוד יותר את ניסיונות הפיגועים המאורגנים ואת אלה הנעשים במסגרת של חוליות בודדים או מחבלים בודדים. הסלמה משמעותית רבתי תקשה על ישראל להמשיך את המיקוד המלחמתי ברצועת עזה, ותפגע בהכנות למלחמה אפשרית בחזית הצפון. במקרה של הסלמה רבתי, צה”ל וכוחות הביטחון יצטרכו לפרוס מחדש את הכוחות ולהסיט אותם בין הזירות השונות.

 

לאשר סיכולים ממוקדים ביו”ש

על מנת לצלוח את חודש הרמדאן בתקופה הביטחונית המורכבת הזו, על ישראל ליישם מספר פעולות. ראשית, משטרת ישראל צריכה לתגבר כוחות בערים המעורבות ובערים הערביות בהתאם לפריסת הכוחות לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר. במסגרת זאת, יש להשתמש בכוח המשמר הלאומי במטרה להשיג חיכוך עם השטח ולמנוע כל אפשרות לפריצת מהומות וניסיונות פיגועים.

ביהודה ושומרון על הממשלה להורות לצה”ל להגביר את עוצמת הפעולות הצבאיות, לאשר סיכולים ממוקדים באמצעות כטב”מים באופן נרחב יותר, ולצאת לסדרת מבצעים צבאיים טקטיים ממושכים, לכל אורך הרמדאן, במספר ערים במקביל – ובפרט בצפון השומרון ובאזור חברון. זאת, כדי למנוע מראש הרמת ראש של הטרור, ולהגביל את יכולתו להוציא פיגועים.

במרחב הר הבית, על ממשלת ישראל להעניק גיבוי נרחב למשטרת ישראל לביצוע פעולות התקפיות ונחושות לסיכול מראש של גורמי ואמצעי טרור, כגון מבצעים לתפיסות זיקוקים, סכינים ואמצעים אחרים שיכולים לשמש לטרור ולפגיעה בכוחות הביטחון. נוסף על כך, יש להציב במתחם כוחות רבים של משטרה כדי להראות נוכחות ולחזק את ההרתעה.

במזרח ירושלים נדרשת אסטרטגיה כוללת המשלבת בין אמצעים צבאיים-פיזיים לבין אמצעים טכנולוגיים. יש לתגבר באופן משמעותי את האזור בכוחות מג”ב והמשמר הלאומי. כמו כן, ישראל חייבת לצאת למבצע נרחב של תפיסת אמצעי לחימה ומעצרי מנע בשכונות השונות במזרח ירושלים. מבצע זה יחזק את המשילות דה-פקטו של מדינת ישראל בשטח, ויצמצם את היכולות של תומכי הטרור לפגוע באזרחים יהודים. המבצע צריך להתנהל בשילוב משטרת ישראל, מג”ב, שב”כ והמשמר הלאומי, תוך הסתייעות במרכיבים צבאיים שונים.

 

אחיזה מודיעינית ברשתות החברתיות

בד בבד, על ישראל לפעול לחיזוק האחיזה המודיעינית ברשתות החברתיות, באמצעות מערכות מתקדמות של בינה מלאכותית, במטרה למצוא ולסכל מראש פעילי טרור. בתוך כך, ישראל חייבת לדרוש מחברות פלטפורמות הרשתות החברתיות להסיר ולחסום מחוללי הסתה בפלטפורמות שלהן.

האסטרטגיה הכוללת של ממשלת ישראל כלפי חודש הרמדאן והתגברות הטרור המוסלמי שהוא מביא עימו חייבת להתבסס על יוזמה התקפית תחת מגננה ותגובות. ההיגיון צריך להיות לחנוק את הטרור מראש, במטרה למנוע את הפצתו, בדיוק כפי שחונקים אש במטרה למנוע את התפשטותה.

 

המאמר פורסם במקור ב-ynetnews
הכתוב במאמר הוא על דעת המחבר בלבד ואינו משקף בהכרח את עמדת התנועה