המכתב הבא נשלח לרה”מ בנימין נתניהו ולחברי הקבינט המדיני-ביטחוני ב-1 בספטמבר 2024, בעקבות הדיון הציבורי הנוקב סביב שאלת שימור השליטה הישראלית על מרחב ציר פילדלפי ומעבר רפיח כחלק מהמשא ומתן על עסקת חטופים עם ארגון הטרור חמאס. ניתן להוריד גם את גירסת ה-PDF המלאה.

 

למען החטופים וביטחון ישראל, יש לשמר שליטה ישראלית על מרחב ציר פילדלפי ומעבר רפיח תוך איזון בין מכלול השיקולים המדיניים

 

עמותת הביטחוניסטים מבקשת להביע זעזוע עמוק מהרצח בדם קר של חטופינו על ידי חמאס. אנו מבקשים בראש ובראשונה לגבות את לוחמי צה”ל ואת כלל כוחות הביטחון על מסירות הנפש, האומץ, המקצועיות והאמונה בצדקת הדרך שמובילה אותם בשדה הקרב במלחמת קיום זו. אנו מייחלים לחזרתם של כלל החטופים לביתם במהרה.

אנו מבקשים לתת התייחסות מקצועית לדיון הנוקב סביב רכיב ציר פילדלפי בעסקת החטופים: האמירה שניתן לבצע נסיגה זמנית של מספר שבועות ממרחב ציר פילדלפי במסגרת העסקה היא הטעיית הציבור, הצבת סכנה ממשית לחיי החטופים ועלולה לבטל רבים מהישגי צה”ל במלחמה. משמעות הדבר עלולה אף להיות שפיכת דם לוחמינו לשווא בשטחים שכבר נכבשו וטוהרו, או מול חמאס מסוכן שבעתיים לאחר החזרה ללחימה.

כל נסיגה מהציר, אפילו זמנית, תאפשר לחמאס להתעצם תוך זמן קצר בכמויות אמל”ח משמעותיות ולקלוט חמושים שיחדרו מסיני לעזה, בתוך ימים ואף שעות ולא בתוך שבועות. בנוסף, חמאס עלול לנצל את ההפוגה והנסיגה ובחסות הפסקת האש להבריח חטופים מחוץ לרצועת עזה, ייתכן שאף לאיראן. לא דרושים שבועות ארוכים, אלא שעות בודדות על מנת לעשות זאת. במצב כזה, ישראל עלולה למצוא את עצמה מסכנת הרבה ומרוויחה מעט. בכך ישראל גם לא תשמר נכסים ומנופים לשלבים הבאים במשא ומתן.

“השתלטות מחדש” על פילדלפי לאחר העסקה, כפי שמציעים גורמים שונים, אינה נמדדת במהירות נסיעת הטנק. לחץ מדיני אמריקאי, מצרי ובינ”ל אדיר הופעל על ישראל בחודשים הראשונים למלחמה והיה גורם מכריע בעיכוב ההשתלטות על פילדלפי. אנו צופים לחץ מדיני דומה ואף עצים יותר בתרחיש של נסיגה במסגרת עסקה.

השגת שליטה ישראלית על מרחב ציר פילדלפי ומעבר רפיח היא מההישגים האסטרטגיים המשמעותיים של מלחמה זו. ציר ההברחות אפשר לאיראן לחמש את חמאס באמל”ח משמעותי וקטלני, ששימש אותו בטבח שמחת תורה. רצועת עזה התעצמה לכדי בסיס טרור ענק על מפתן דלתה של מדינת ישראל בגלל עורק חמצן זה. זהו תיקון לאחת מהשגיאות שנעשו בעבר שאפשרו לחמאס להתעצם, וכעת עלולות לאפשר לו להשתקם. המנהרות והפירים הרבים שצה”ל החל לחשוף בחודשים האחרונים מוכיחים נקודה זו.

מדיניות הנסיגות וההסתמכות על ערבויות בינ”ל או כוחות פלסטינים שנתפסים כמתונים הוכיחה את הנזק העצום שלה לביטחון ישראל בהסכמי אוסלו, עם כוח יוניפי”ל בדרום לבנון ועם הנסיגה מפילדלפי. איננו יכולים לתקן את העבר אם נחזור על שגיאותיו.

על ההנהגה לשקף לציבור את הסיכונים שטמונים בהחלטה מסוג זה לחיי החטופים ולהתעצמות המחודשת של חמאס. לפיכך, מבחינה ביטחונית יש לישראל אינטרס לשמר שליטה במרחב אסטרטגי זה. על הדרג המדיני לאזן בין מכלול השיקולים החיוניים, הכוללים את השיקול החברתי והביטחוני, באופן שישמר את אחדות העם. יש לקבל החלטה מתוך מרחב הגמישויות שאותו ינהל הדרג המדיני במסגרת המשא ומתן.

לסיום, אנו קוראים לציבור ולמנהיגיו שלא ליפול למלכודת של חמאס ולחזור לפילוג של ה-6 באוקטובר. אנו עדים לשיח ער בתקשורת וברשתות החברתיות של האויב, שחוגג על סדקים אפשריים בלכידות הישראלית. יש לנהל ויכוח ענייני בשקיפות ומתוך אהבת אחים. יש לעשות הכל על מנת להבטיח אחדות בעם וציפוף שורות בתור אינטרס ביטחוני לאומי ראשון במעלה.

בכבוד רב,

תא”ל במיל’ אמיר אביבי, יו”ר הביטחוניסטים

סא”ל במיל’ ירון בוסקילה, מנכ”ל הביטחוניסטים

אלוף במיל’ גרשון הכהן

תא”ל במיל’ יוסי קופרווסר

בשם בכירי עמותת הביטחוניסטים ו-35,000 חברי העמותה