חששותיה של ישראל גוברים נוכח מאמציה המתמשכים של איראן לצבור אורניום מועשר בדרגה גבוהה,  מה שיאפשר לה לייצר אורניום בדרגה המתאימה לשימוש צבאי בכמות המספיקה ל-5-7 ראשי נפץ בתוך 3 חודשים, וכן נוכח הניסויים שעורך המשטר בטילים בליסטיים ארוכי טווח – כל זאת נוכח דבקותה של הקהילה הבין-לאומית במדיניות של פייסנות כלפי המשטר האיראני וניסיונותיה של הקהילה להגיע להסכם מסוכן עם איראן.

 

עדויות לווין חדשות העשויות להצביע על עבודות חפירה לשם בנייתו של מתקן גרעיני חדש בסמוך למתקן הגרעיני הקיים בנתאז (מקור: Google Earth)

צנטריפוגות מנתנז, לפי טענת התקשורת האיראנית (מקור: Teheran Times טהראן טיימס)

איראן: חששות גוברים בישראל עם התקרבותה של שעת השי”ן

  • על פי דוח חדש מאת הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא”א), הספיקה איראן לצבור 114 קילוגרם של אורניום המועשר לדרגה של 60% (26 ק”ג יותר ממה שהיה ברשותה לפני שלושה חודשים), ועוד 470 ק”ג אורניום המועשר לדרגה של 20% (36 ק”ג יותר ממה שהיה ברשותה לפני שלושה חודשים). בנוסף, יש בידי איראן למעלה מ-4 טונות של אורניום המועשר לדרגות שמעל ל-3.67% ול-4.5%. משמעות נתונים אלו הינה שבידי איראן היכולת – מהרגע שתקבל את ההחלטה – להפיק כמות מספקת של אורניום בדרגת העשרה של 90% – ובמילים אחרות, דרגה המתאימה לשימוש צבאי, שעימו תוכל לייצר 2 ראשי נפץ גרעיניים בתוך שבועיים בלבד, או 5-7 ראשי נפץ גרעיניים בתוך 3 חודשים.

 

  • דיווח מאת אל-ג’דיד (קטאר), חושף כי איראן, ערב הסעודית, עומאן ואיחוד האמירויות מאחדות כוחות, בהובלתה של סין, על מנת ליצור כוח צבאי-ימי משותף המיועד לשמירה על הביטחון במפרץ הפרסי. אדמירל-משנה שאחראם איראני, מפקד הצי האיראני, חשף כי הודו ופקיסטאן אף הן יהיו מעורבות במיזם הצפוי. הודעה זו מגיעה רק 48 שעות לאחר פרישתו של איחוד האמירויות מהקואליציה הימית בהובלתה של ארה”ב שמטרתה הייתה לאבטח את הנתיבים הימיים החשובים במפרץ, החיוניים לסחר הנפט העולמי.

 

  • שר הביטחון הישראלי, יואב גלנט, חשף בפומבי את תוכניותיה של איראן לעשות שימוש בבסיסיים ימיים צפים של משמרות המהפכה במסווה של אוניות סוחר. על פי שר הביטחון, טהראן מסבה אוניות סוחר לכלי שיט המצוידים באמצעי לוחמה ומודיעין מתקדמים, במטרה להפוך אותם לבסיסי טרור פוטנציאליים באזורים מרוחקים, מעבר לגבולותיה של איראן. השר הצהיר שבסיסים אלו כבר פעילים בשטח באופן מבצעי. אחד מהם נצפה מול חופי עדן, תימן.
  • הספינות, שמשקלן מאות אלפי טונות, מיועדות לאחסון אמצעי לוחמה שונים כגון כטב”מים, טילים ומערכות תקיפה ומודיעין מתקדמות. זוהי מדיניות מחושבת שנועדה להציב איום מתמשך לא רק על נתיבי השיט אלא גם על חייהם של אזרחים ואנשי צבא. המדיניות הפיראטית מעוררת דאגה ויש לטפל בה בדחיפות. האיום הימי החדש הזה עולה בקנה אחד עם סוג האיומים המגיעים מצד עזה, לבנון, סוריה, ויהודה ושומרון, אשר בין כולם עובר קו מחבר וביניהן קשר הדוק, כשבלב רשת האיומים הזו עומדת איראן, המהווה סכנה ממשית ליציבות הגלובלית.

בסיסים צפים של משמרות המהפכה האיראניים המוסווים כאוניות סחר (מקור: משרד הביטחון)

  • הרמטכ”ל רב אלוף הרצי הלוי שיגר אזהרה מרומזת לאיראן בעקבות הגילויים האחרונים. במהלך כנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, אמר הלוי “ישנן התפתחויות חדשות ומטרידות [באיראן] שייתכן ויחייבו פעולה. יש לנו יכולות, גם לאחרים יש יכולות.”
  • סבא”א סוגרת שניים מחקירותיה על פעילות הגרעין של איראן: הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית הכריזה על סגירתן של שתיים מחקירותיה הנערכות כיום נגד תוכנית הגרעין של איראן – האחת הנוגעת לאתר מריבאן, הבלתי מוכרז, באבאדה שבמחוז בפארס – אתר שנחשף לעולם בידי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בספטמבר 2019; והשנייה – בנוגע לחלקיקי אורניום מועשר לדרגה של 83.7%, שהתגלו באזור מתקן ההעשרה בפורדו. הסוכנות קבעה כי הסבריה של איראן מתקבלים על הדעת במקרה של מריבאן, ומספקים במקרה של פורדו. אולם שר החוץ הישראלי תקף את ההחלטה ואמר כי ייתכן ויהיו לה “השלכות מסוכנות ביותר” וש”ההסברים שסיפקה איראן…אינם מהימנים או אפשריים מבחינה טכנית. האיראניים ממשיכים לשקר ולהונות את הקהילה הבין-לאומית… מבלי שהם נדרשים לשלם מחיר על הפרותיהם”.

ראש ממשלת ישראל חושף את המתקן הגרעין הבלתי מוכרז מריבאן באבאדה, מחוז פארס, בספטמבר 2019

  • בתצלומי לוויין שנותחו לאחרונה על-ידי סוכנות AP ניתן לראות מה שהינו לכאורה מתקן תת-קרקעי חדש הנמצא בתהליכי הקמה בסמוך לאתר הגרעין נתנז, איראן. המתקן הקיים ספג נזק משמעותי בפיצוץ שארע ביולי 2020, שבו הואשמה ישראל (לא נלקחה אחריות באופן רשמי). לפי ניתוח התצלומים, ההערכה היא שהמתקן החדש – שלא כמו המתקן הקיים על פני הקרקע – טמון בעומק של 80-100 מטרים לפחות בקרקע, תחת הר, על מנת להבטיח הגנה טובה יותר מפני תקיפות אוויריות.
  • ב-25 במאי ערכה איראן ניסויים בטיל בליסטי חדש בעל טווח של 2,000 קילומטר: חששותיה של ישראל הוחרפו בשל ניסויים שערכה איראן בטיל הבליסטי ארוך-הטווח “ח’ורמשהא-4” (ח’ייבר), המגיע לטווחים של עד 2,000 קילומטר והיכול לשאת ראש נפץ במשקל של עד 1,500 קילוגרם. הטיל החדש הושק באירוע שבו נוכח שר הביטחון האיראני אמיר רזא אשטאני, במתקן ניסוי במחוז סמנאן.
  • כל ההתפתחויות הללו מגיעות על רקע דיווחים אמינים על מגעים בין ארה”ב לאיראן לחידוש הסכם הגרעין מ-2015 (JCPOA). על פי הדיווחים, ארה”ב תסיר לאלתר את הסנקציות נגד איראן בתמורה להתחייבותה לשמור על רמות ההעשרה הקיימות, מבלי לצבור עוד אורניום מועשר לדרגה גבוהה נוסף על הקיים ולהימנע מהעשרת אורניום לרמה צבאית.
  • אם ימומש “הסכם הגרעין 2.0”, הרי שהוא מניף בפועל חרב מעל לראשיהם של מדינת ישראל, הפלח הסוני הפרגמטי והמזרח התיכון כולו, שכן משמעותו שאיראן תוכל לשמור על מרב נכסיה הגרעיניים עם מינימום סנקציות. איראן רושמת את ההצלחות הללו כנגד הירידה המתמשכת במעמדה של ארה”ב במזרח התיכון. חששות אלו הובילו את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ואת הנהגת מערכות הביטחון הישראליות להעביר מסר ברור בדבר מחויבותם למניעתה של איראן מהגעה ליכולת גרעינית צבאית, ולהגברת המאמצים לשיחות עם ארה”ב בעניין זה.
  • מבחינתה, מקיימת ישראל שיתוף פעולה הדוק עם ארה”ב כדי להשיג את מטרתה שהיא הרחבתם של הסכמי אברהם וביסוס פורמלי של נורמליזציה ביחסים – ואולי אף הסכם שלום מלא – עם ערב הסעודית, אשר במידה רבה יסיים את הקונפליקט הישראלי-ערבי וימשוך בחזרה את ערב הסעודית מאחיזתה של איראן. מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי, ג’ייק סאליבן, כבר הבהירו מצידם כי נורמליזציה ביחסי ישראל-ערב הסעודית הייתה ועודנה “בעדיפות עליונה” עבור ארה”ב. גורמים רשמיים בכירים, בכללם ראש הממשלה נתניהו, שר החוץ אלי כהן והיועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי – מתבטאים בפומבי על היתכנות זו באופן חיובי ובזהירות המתבקשת.
  • כל ניסיון לטאטא את הנושא האיראני תחת השטיח בתמורה להבטחות מעורפלות ובלתי מבוססות כמוה כמו להודות בפה מלא שהקהילה הבין-לאומית, ובייחוד ארה”ב ואירופה, ויתרו את הרעיון של לאלץ את איראן לזנוח את תוכנית הגרעין הצבאית שלה. הותרת המשטר האיראני על סף יכולת גרעינית עלולה להיות גורם המשנה את כללי המשחק במערכת הבריתות של מדינות המזרח התיכון ולהסיט את המטוטלת לטובתה של איראן.

 

 

חזבאללה: תרגיל צבאי רחב-היקף, והחלפת איומים הדדית בין נסראללה למערכת הביטחון הישראלית

  • בזמן שאיראן מעמידה למבחן את סבלנותה של ישראל, המזכיר הכללי של ארגון הטרור חזבאללה, חסן נסראללה הציג לראווה את יכולתו לפגוע בישראל כשערך תרגיל צבאי פומבי בדרום לבנון שכלל סימולציה של פלישה קרקעית לישראל. גלעד ארדן, שגריר ישראל לאו”ם, הגיש תלונה רשמית נגד לבנון במועצת הביטחון ולמזכ”ל האו”ם בתגובה לתרגילים אלו, המהווים הפרה של שתי החלטות מועצת הביטחון – 1701 ו-1559. משחקי מלחמה אלו, שנערכו בחלקה הדרומי של לבנון, 19 ק”מ בלבד מגבולה של ישראל – אזור שבו על פי החלטות מועצת הביטחון אסור לחזבאללה לפעול – כללו מאות פעילי חזבאללה ותרגלו תרחישים של התקפות צלפים וכטב”מים כנגד מטרות ישראליות, חדירה לשטחי ישראל והשתלטות על מאחזים ולקיחת בני ערובה ישראליים.
  • בעקבות חודשים מספר של מתיחות גוברת לאורך גבול ישראל-לבנון (כפי שתואר בתדריך הביטחון הישראלי הקודם) – מתיחות שכללה שיגורי טילים מתחום לבנון, חדירה של מחבל חזבאללה לשטח ישראל וניסיונות לשגר כטב”מים לעבר ישראל – גורמים בכירים במערכת הביטחון של ישראל, כולל הרמטכ”ל הרצי הלוי וראש אגף מודיעין אלוף אהרון חליוה, הביעו דאגה ושיגרו איומים מרומזים כלפי חזבאללה ואיראן במהלך כנס הרצליה.
    • רב-אלוף הלוי מעריך כי “החיזבאללה מורתע מאוד ממלחמה כוללת מול ישראל. הוא חושב שהוא מבין איך אנחנו חושבים, המחשבה הזאת מביאה אותו להעז ולאתגר אותנו איפה שהוא חושב שלא תהיה מלחמה. זו הזדמנות לייצר הפתעות בעת הצורך”. הוא הוסיף “יש לנו יכולת בזירה הצפונית שמשתפרת כל יום… צריכים לדעת שמערכה בזירה הצפונית תהיה קשה בעורף, בלבנון תהיה קשה שבעתיים, וללבנון יהיה קשה להתאושש [ממלחמה כזו]“.
    • האלוף חלויה אמר “להערכתנו לא התקבלה ההחלטה באיראן לפרוץ לנשק גרעיני” והוסיף כיהעימות איתה הפך לעימות ישיר – והוא חונה בשדות רבים”. הוא הוסיף כי “איראן נכנסה ל-2023 בזווית שלילית, אחרי המהומות ואספקת הנשק לרוסיה”.
    • האלוף חליוה הביע חששות בנוגע לביטחונו הגובר של החזבאללה, ואמר שאפילו 17 שנה לאחר “הטעות” של הצתת מלחמת לבנון השנייה, “ישנה תחילת הבנה שניתן למתוח את המשוואות מול ישראל” והזהיר ש”נסראללה קרוב לטעות שיכולה לדרדר את האזור למלחמה גדולה“. חליוה הדגיש: “שלא יטעו בנו, אנחנו נכונים להפעיל כוח. הפעלת כוח הן מלבנון והן מסוריה יכולה להביא להסלמה ולהתנגשות בהיקפים גדולים מאוד בין ישראל ובין חזבאללה ולבנון”
    • בתגובה, מזכ”ל חיזבאללה, נסראללה איים: “אתם לא אלו המאיימים עלינו במלחמה – אנחנו מאיימים עליכם. כל מלחמה כזו תתרחש לאורך כל גבולותיה של ישראל”. הוא הוסיף כי “ציר ההתנגדות מאוחד ביותר, בעזה, בירושלים, בגדה המערבית וביתר האזור”.
  • במקביל, קיים צה”ל תרגיל צבאי רחב-היקף שזכה לכינוי “אגרוף המחץ”, שתוכנן להתקיים במשך שבועיים, ושנועד לדמות מצב של מלחמה רב מערכתית. תא”ל (מיל’) אמיר אביבי, מייסד וראש ארגון הביטחוניסטים, אומר כי “במשך שנים, לצה”ל היה את היתרון של מלחמה המתמקדת בחזית אחת בלבד. כעת לראשונה מזה שנים, מתמודד צה”ל עם אתגר רב-חזיתי המשתרע על פני המזרח התיכון – מאיראן, דרך מספר חזיתות מורכבות בצפון – לבנון וסוריה – לצד יהודה ושומרון וכן תרחישים טראומטיים של פרעות בפנים הארץ בדומה שארע במהלך מבצע שומר חומות ב-2021. אנו קרובים מאי פעם לתרחיש כזה”. את התרגיל הצבאי מוביל חבר הוועד המנהל של הביטחוניסטים, אלוף גרשון הכהן.
  • עיתונים בישראל מדווחים כי הדרג הפוליטי רואה בחיוב אפשרות של מתקפת פתע כנגד החזבאללה בלבנון במטרה לעקר נכס איראני משמעותי המאיים על העורף הישראלי.

 

המזכ”ל של החיזבאללה, חסן נסראללה, משיב בערוץ הטלוויזיה הרשמי של החזבאללה, אל מאנאר, להצהרות מטעם גורמים רשמיים בכירים בישראל.

ראש אגף המודיעין, אלוף אהרון חליוה, נושא דברים על חזבאללה בכנס הרצליה באוניברסיטת רייכמן (מקור: IPS)

ביקור רשמי: נשיא מדינת ישראל יצחק (בוז’י) הרצוג עורך ביקור ממלכתי באזרבייג’ן

  • הנשיא הרצוג (30 במאי) ועמיתו האזרי אילהם אלייב בבאקו, חתמו על הסכמים בילטרלים בתחום הבריאות. דווח שאחת ממטרות הביקור היא לחזק את ציר ישראל-אזרבייג’ן-טורקיה הנרקם בחשאי כמשקל נגד לאיראן. בנוסף, השגרירות הראשונה באזרבייג’ן נחנכה במהלך הביקור. על פי דיווחים, הנושא האיראני עמד במרכז העניינים במהלך כל הביקור, בעוד שסוגיות אחרות הנוגעות לענייני ביטחון נדונו כחלק מהקשר המעמיק בין שתי המדינות, לצד דיונים בנוגע לשיתופי פעולה בתחומי החקלאות, האנרגיה, הסייבר והתיירות.

נשיא המדינה יצחק (“בוז’י”) הרצוג ערך ביקור ממלכתי רשמי בבאקו שבאזרבייג’ן ונפגש עם מקבילו האזרי הנשיא אילהם אלייב. נמסר כי הנושא האיראני עמד במרכז העניינים במהלך הביקור

הזירה הפלסטינית: אבו מאזן קורא לדה-לגיטימציה של ישראל מעל בימת האו”ם | מערכת הביטחון הישראלית שומרת על הסטטוס קוו מול הרשות הפלסטינית

  • יו”ר הרשות הפלסטינית ותנועת פת”ח, מחמוד עבאס, הוזמן לאו”ם שם לראשונה אי פעם צוין אירוע ה”נכבה” לזכר מה שלטענת הפלסטינים היה גירוש פלסטינים מישראל במהלך מלחמת העצמאות ב-1948-1949, חרף ראיות מרובות המצביעות על כך שהיו אלו מנהיגי העולם הערבי שדחקו בפלסטינים לנטוש את בתיהם מרצון, בתקווה לחזור אליהם כמנצחים לאחר חודשים ספורים (מה שלא ארע בפועל). לעומתם, בהקשר היסטורי כולל יותר, את המספרים הדומים (800 אלף עד מיליון) של הפליטים היהודים שנסו ממדינות ערב לתוך ישראל ואת המספר הגדול בהרבה של עשרות מיליוני פליטים שנסו על חייהם ממזרח אירופה וכן את הפליטים שנעו בין הודו לפקיסטן באותה התקופה – לא מציין האו”ם ובוחר להתמקד אך ורק בפליטים הפלסטינים.
  • ראוי לציין שהפליטים הפלסטינים זוכים לטיפול מיוחד ופרטני מצד אונר”א – סוכנות האו”ם, שפעמים רבות מואשמת בכך שבמקום למצוא פתרונות הולמים לפליטים –  פועלת “להנציח את הסכסוך”, שלא בדומה לאוכלוסיות הפליטים האחרות ברחבי העולם, תחת טיפולה של אונר”א.  לדוגמא, בשונה מאוכלוסיות פליטים אחרות, אונר”א מעניקה לצאצאי הפליטים המקוריים מ-1948 מעמד של פליטים גם כן –”פליטות תורשתית” – אשר זכאים למעמד זה על כל המשתמע מכך, וכן מכירה בבני ובנות זוגם הלא פלסטינים של הפליטים ובתושבים עניים של מזרח ירושלים ושל רצועת עזהבתור פליטים.
  • יו”ר הרשות הפלסטינית עבאס האשים את ישראל בפשעים והשתמש בדימויים נאציים, ובסופרלטיבים ובהגזמות מכפישות, וקרא לאו”ם להחיל סנקציות נגד ישראל ולהקפיא את חברותה בארגון. ” הם ממשיכים לשקר כמו גבלס [שר התעמולה של גרמניה הנאצית]”, טען עבאס. בינתיים, שגריר ישראל לאו”ם, גלעד ארדן, פעל בהצלחה לשכנוע מדינות רבות להחרים את האירוע.
  • ובה בעת, הרמטכ”ל הלוי, חזר והשמיע את העמדה שבה מחזיקה מערכת הביטחון של ישראל זמן רב, לפיה ישראל פועלת לשימור הסטטוס קוו. במהלך כנס הרצליה, הצהיר “עדיפה רשות פלסטינית מתפקדת על כאוס ברחובות, או על עליה לשלטון של חמאס”.
  • עם זאת, העמדה של הממסד הישראלי אינו מתייחס ברצינות הראויה לאופן שבו בשל העדר הרצון הישראלי להתמודד עם האיום האסטרטגי הגובר מצד הרשות הפלסטינית מחליש את ישראל, ובכלל זה אי נקיטת צעדים נגד מדיניות הרשות למענק שכר למחבלים (תמריץ למחבלים לרצוח ישראלים בדמות תשלום חודשי מראש לכל מחבל); המלחמה של הרשות בזירה הדיפלומטית נגד ישראל בפורומים בין-לאומיים; תמיכתה של הרשות בארגונים המקדמים דה-לגיטימציה של מדינת ישראל כגון ארגון BDS, וכן המציאות המתרקמת בשנים האחרונות שבה הרשות – בדומה לממשלות עבר באפגניסטן שנתמכו בידי המערב – מאבדת את שליטתה על מה שאמור להיות תחום סמכותה – רצועת עזה, ג’נין, שכם, חברון וערים מרכזיות נוספות.

 

יו”ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (מקור: Shutterstock)

 

המוניטור: המחצית השנייה של מאי 2023 במספרים

 

קורבנות טרור ישראליים

הרוג אחד – מתקפת ירי

קצין פצוע אחד – פעילות נגד טרור

 

  • ה-25 במאי, במהלך חג השבועות | טנא עומרים צפונית לבאר שבע. עלא קישיא, פלסטיני חמוש שחדר ליישוב הישראלי במטרה לפגוע באזרחים במקום, תועד במצלמות האבטחה של הישוב כשהוא זוחל תחת שער הכניסה, אוחז בידו סכין. הוא הצליח לעבור כמה מאות מטרים בתוך הישוב ולבסוף זוהה ונוטרל בידי אחד מאנשי צוות הביטחון של היישוב.
  • ה-30 במאי | כבישי השומרון. חמישה פלסטינים תקפו באש חיה גבר ישראלי בשם מאיר תמרי שנהג ברכבו בסמוך ליישוב חרמש. הם ירו לעברו משולי הכביש. תמרי המשיך לנסוע על לכניסה ליישוב אולם הצוותים הרפואיים לא הצליחו להציל אותו והכריזו על מותו זמן קצר לאחר מכן. הוא הותיר אישה ושני ילדים קטנים.

 

בצד הפלסטיני

  • ה-22 במאי | מחנה הפליטים בלאטה | פשיטה של צה”ל למעצר חשודים בפעילות טרור. במהלך הפעילות, לוחמי צה”ל זיהו מעבדה ובה כמות גדולה של חומרי נפץ במשקל כולל של עשרות קילוגרמים, המיודעים למתקפות טרור בתוך ישראל. החיילים הותקפו בידי לוחמים מקומיים, מה שהצית מהומות קשות. כתוצאה מכך, קצין ישראלי אחד נפגע ושלושה פעילים של ארגון הטרור “גדודי אל אקצה” נהרגו.
  • ה-29 במאי |פשיטה של צה”ל למעצר חשודים. במהלך הפשיטה, החיילים זיהו תחמושת וציוד צבאי גנוב, שנועד לפגיעה באזרחים ישראליים. חמושים מקומיים התקיפו את החיילים באש כבדה והשליכו לעברם מטענים מאולתרים. הכוח השיב בירי.

נשקים וציוד לוחמה שנאגרו על ידי פלסטינים ושנתפסו בידי כוחות צה”ל במהלך פשיטה למעצר פעילי טרור במחנה הפליטים בלאטה | ה-21 במאי. (מקור: דובר צה”ל)

 

טכנולוגיה, עסקים ועסקאות נשק

  • ה-29-31 במאי | ועידת העסקים של כלכליסט נערכה בטוקיו, בשיתוף עם בנק דיסקונט, Ctech ודיסקונט טק. הוועידה הפגישה משקיעים, כלכלנים ויזמים ישראלים ויפנים ממגזר הסטרטאפים, וכן 16 מייסדים ומנכ”לים של סטרטאפים נבחרים שהציגו את חברותיהם. במהלך הועידה, ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה בירך על הידוק הקשרים הכלכליים בין ישראל ליפן, ואמר “בשתי המדינות, המשאב האנושי הוא המשאב העיקרי”. האירוע ציין 70 שנה לכינון היחסים הדיפלומטים בין ישראל ליפן. השנה, הסתכם המסחר בין שתי המדינות ב-4 מיליארד דולר במונחים שנתיים, וסך ההשקעות של חברות יפניות בסקטור ההייטק הישראלי מאז תחילת שנת 2000 הסתכם ב-13 מיליארד דולר. 13% מההשקעות הזרות בשוק הישראלי מגיעות מיפן.