איראן

  • חידוש הסכם גרעין חלקי בין איראן לארה”ב: על פי דיווחים שונים מהתקשורת, המבוססים על מקורות אמריקאיים, ישראלים ואיראנים, שיחות חשאיות בין ארה”ב לאיראן המתקיימות בעומאן ובניו יורק מובילות כעת להסכם גרעין חדש וחלקי מול איראן, ובו הבנות רשמיות-למחצה בין הצדדים. על פי הדיווחים, צעד זה יביא את איראן להתחייב לעצור תוכנית הגרעין הצבאית שלה בשלבה הנוכחי ובעיקר את פעילות העשרת האורניום לדרגה שמעל 60%, וכן להתחייב שלא להעשיר אורניום לדרגת שימוש צבאי של 90%. בנוסף, איראן תתחייב להסיג לאחור היבטים מסוימים של תוכנית הגרעין בתמורה להפשרת נכסים איראניים והקלות מסוימות בסנקציות נגדה מצד ארה”ב, והשבתם של שלושה בני ערובה אמריקאים-איראניים. נראה שהמניע להשגת ההבנות במקום הסכם מלא הוא בראש ובראשונה הרצון להימנע מהכורח להציגו לאישור הקונגרס האמריקאי. מניע דומה עמד בזמנו מאחורי הסכם תוכנית הפעולה המקיפה המשותפת (JCPOA), שמעולם לא נחתמה בידי אף אחד מהצדדים.
  • בשלב זה טרם ברור אם הבנות אלו עתידות לכלול גם פיקוח הדוק יותר מצד סוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא”א) במתקני גרעין בלתי מוכרזים באיראן שבהם על פי החשדות מתנהלת פעילות גרעין משמעותית, או באתרים מוכרים שכבר כעת קיימת בהם מידה כלשהי של פיקוח, חרף חוסר שיתוף פעולה ניכר מצד איראן.
  • לא ניתן לפרש צעד זה אלא כהצהרה רשמית וברורה מצד ארה”ב על חוסר נכונות, עניין או עדיפות מצידה להתעמת עם איראן בנוגד לסטטוס הלא חוקי שלה כעת כמדינת סף, או לאלץ אותה להתחייב לוויתורים משמעותיים כמו הסרת איום “חרב הגרעין”, המונפת מעל ראשם של ישראל והמדינות הסוניות הפרגמטיות במזה”ת. הכרה רשמית כזו בזכותו של המשטר האיראני להחזיק בכמויות נרחבות של אורניום המועשר בדרגה של עד 60% ובדרגות של 20% ומטה – המאפשרות לאיראן לפרוץ לייצור חומר בקיע לפצצה גרעינית בתוך 2-3 שבועות בלבד (על פי הערכותיה של סבא”א) – שולחת מסר מסוכן למשטרים אוטוקרטיים אחרים לגבי הכוח הטמון ב”סחיטה גרעינית” שכמעט ואינה נענית בצעדי ענישה.

 

מנהיגה העליון של איראן, עלי ח’אמנאי, בסיור במתקן גרעיני, בוחן צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-6  | מתוך אתר Khamenei.ir

 

  • מהלך כזה יביא לתוצאה הפוכה לחלוטין מהבטחת היציבות במזרח התיכון, בכך שהיא למעשה מעניקה גושפנקא לאיראן כמדינה השואפת להיות מעצמת-על אזורית, המחזיקה בקלף מיקוח בדמות כמויות משמעותיות של אורניום מועשר על סף הרמה הצבאית, בטילי קרקע-קרקע ארוכי טווח, טילים היפרסוניים לטענת המשטר, וידע גרעיני נרחב.
  • ראש הממשלה נתניהו העביר מסר בלתי ישיר לארה”ב כשהצהיר בפני ועדת חוץ וביטחון של הכנסת ש“שום הסכם עם איראן לא יחייב את ישראל, שתמשיך לעשות הכל כדי להגן על עצמה… יש עדיין ניגודי השקפות ואנחנו לא מסתירים אותם, גם אם הם בדברים הקטנים … אנחנו אומרים את עמדתנו בצורה גלויה … ביד אחת אנחנו פועלים לבלום את איראן וביד השנייה אנחנו פועלים במרץ להרחיב את מעגל השלום.” עם המדינות הסוניות הפרגמטיות. נתניהו הוסיף כי “למעלה מ-90% מהבעיות הביטחוניות שלנו נובעות מאיראן וגרורותיה” (13 ביוני). הצהרות דומות השמיע נתניהו גם בפני מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, במהלך שיחת הטלפון בין השניים ב-8 ביוני.
  • נתניהו העריך במהלך החלק החשאי של הישיבה שארה”ב לא תשוב להסכם הגרעין המקורי, אלא תגיע עם איראן להבנות ביניים, שיכללו את הפשרתם של נכסים בהיקף של עשרות מיליארדי דולר והשבתם של אסירים, בתמורה להתחייבותה של איראן להימנע מהפקת אורניום המועשר לדרגה של 90% (מחדשות וויינט).

 

ראש הממשלה נתניהו מדבר בישיבת וועדת חוץ וביטחון של הכנסת | 13 ביוני (מקור: חיים צח, GPO)

 

  • ממשל ביידן הבהיר היטב, מרגע כניסתו של הנשיא לתפקיד, כי ארה”ב לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. עם זאת, הגישה שמאמץ הממשל – כזו המעדיפה מהלכי דיפלומטיה ובניית אמון על פני עימות ואיום צבאי אמין – לא שירתה את האינטרסים האמריקאים כלל ועיקר, שכן איראן המשיכה להפיק כמויות שיא של אורניום מועשר. חרף השיחות המתמשכות, לא הושגו הסכמות לגבי דרישותיהם הבסיסיות של הצדדים, כשהמשטר האיראני מציב בראש סדר העדיפויות את עניין הגרעין. מסיבה זו, הסכם הגרעין המקורי עם איראן, ה-JCPOA מ-2015, לא הצליח להבטיח כי איראן תוותר לגמרי על יכולותיה ופעילותה הגרעיניות, ולמעשה אף העניקה לגיטימציה בינלאומית להמשך פעילות ההעשרה של איראן, ולשחרורה המלא מכל ההגבלות מצד הקהילה הבינלאומית עד ל-2031. ראיות נוספות למגבלותיה של גישה זו ניתן לראות בנסיגתה של איראן מה”סבלנות האסטרטגית” לאחר נסיגתה החד-צדדית של ארה”ב מההסכם ב-2018, והימנעות איראן מחזרה להעשרת אורניום עד לכניסתו של ממשל ביידן. בדצמבר האחרון, הודה הנשיא ביידן שההסכם “מת”, והשיחות בין הצדדים לחידושו טרם בחירות האמצע של 2022 קרסו. אולם אם להאמין לדיווחים, חילופי דברים בלתי רשמיים ולא כתובים בין ארה”ב ואיראן כעת יחליפו את מדיניותה הרשמית של ארה”ב, מה שיידחה את רגע ההכרעה, ויאפשר לאיראן בינתיים לאסוף עוד “קלפי מיקוח” כדי למקסם את הישגיה במגעים עתידיים.

 

 

הקשר המתהדק בין רוסיה לאיראן: אנטיתזה וכוח-נגד לקואליציה האזורית של המערב

  • ראש הממשלה נתניהו סיפק הצצה נדירה לקשר שבין ממשלות ישראל ורוסיה, המתנהל לרוב מאחורי הקלעים, וחשף במהלך הפגישה של ועדת חוץ הביטחון של הכנסת כי ישראל הביעה מחאה בפני ממשלת רוסיה על שיתוף הפעולה הצבאי המתהדק שלה עם איראן וכן הביעה את דאגתה מכך שמוסקבה תספק לטהרן מערכות נשק מתקדמות. נתניהו חזר על המסר, שלעיתים קרובות מאפיין את האופן שבו הוא רואה את יחסי ישראל-רוסיה, והוא ששתי הממשלות מנהלות שיח חשאי שבו הן מדברות בפתיחות ובכנות. נתניהו הוסיף והצהיר ש”איננו יודעים באיזה מטבע משלמת רוסיה לאיראן תמורת הסיוע הצבאי שהיא מספקת”. הצהרות אלו הודלפו מהמפגש ולא היו חלק מהודעתו של נתניהו לעיתונות (חדשות וואלה).
  • השר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, בעבר שגריר ישראל לוושינגטון ומי שנחשב לאחד משותפיו הקרובים והוותיקים ביותר של נתניהו, אמר בראיון במהלך הפורום הגלובלי של הוועד היהודי-האמריקאי (AJC) 2023, כי ישראל “מודאגת מהשותפות הזו” קרי, השותפות שבין רוסיה לאיראן, וכן “ממערכות הנשק שרוסיה יכולה לספק לאיראן העלולות להוות סכנה לישראל”. השר דרמר ממשיך וחושף שיקולים העומדים מאחורי זהירותה של ישראל בנוגע לאוקראינה ובייחוד מאספקת מערכות נשק מתקדמות לאוקראינה, ואמר כי ישראל חוששת שנשק כזה “עלול ליפול לידיים הלא נכונות” במקרה שרוסיה תתפוס אותו – תרחיש העלול ליצור איום אפשרי על ישראל: “מחר זה ייפול לידיים רוסיות, ויגיע לידיים איראניות, ואז האיראנים יוכלו להנדס לאחור את מערכת הנשק והינה – כעת היא מהווה איום על מיליוני אזרחים ישראלים” (12 ביוני).

 

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, במפגש עם מנהיגה העליון של איראן, עלי ח’אמינאי והנשיא אבראהים ראיסי, במהלך ביקור באיראן ביולי 2022 | מתוך אתר Khamenei.ir

 

איראן טוענת כי פיתחה את הטיל העל-קולי הראשון שלה, המכונה “פתח”: “400 שניות לתל אביב”

  • בתאריך ה-7 ביוני, חשפו שלטונות איראן כי פיתחו טיל על-קולי, המכונה ה”פתח” – התקדמות משמעותית ביכולות ייצור הטילים של איראן ושדרוג חדש – וייתכן שאף מדאיג – של מצבור הטילים הקיים שלה. טיל על-קולי מסוגל לנוע במהירויות של פי חמש ממהירות הקול, ולשאת רכיב מונחה GPS המאפשר לו לחמוק ממערכות הגנה אוויריות באמצעות שינוי מסלול במהלך התעופה. בנובמבר האחרון, כשהציגו כשגורמים רשמיים באיראן בגאווה את ההישג אך מבלי לחשוף את הטיל עצמו, התפארו שלטי חוצות וכלי התקשורת הרשמיים של ממשלת איראן כי הטיל “יוכל להגיע לתל אביב בתוך 400 שניות”.
  • התקשורת האיראנית העניקה התייחסות מיוחדת להישג, שאם אכן יש בו מן האמת, הרי שהדבר ממקם את איראן בקרב קבוצה מצומצמת ביותר של מדינות בעלות הידע הטכנולוגי הנדרש לייצור נשק מסוג זה. בנוסף, אספה התקשורת האיראנית שורה של הצהרות שהופיעו בתקשורת הישראלית ושנשמעו מפי גורמים רשמיים בישראל, ומתגאה במה שהיא מפרשת כחשש עמוק מצד ישראל נוכח התפתחויות אלה.
  • ייתכן כי איראן קיבלה סיוע מצד רוסיה, בהתחשב בכך שסייעה לרוסיה במלחמתה נגד אוקראינה. רוסיה כבר  בעבר טענה שעשתה שימוש בטילים על-קוליים במהלך המלחמה באוקראינה. שבוע לאחר הגילוי, חשפה רפאל את מערכת “קלע חד”, המסוגלת ליירט טילים על-קוליים והצפויה להיות מוצגת בסלון האווירי בפריז.

 

הטענה האיראנית על פיתוח טיל “על-קולי” חדש המכונה “פתח”, הנע במהירות של “פי 14 ממהירות הקול”, נענתה מצד רפאל הישראלית בחשיפת מערכת הגנה אווירית חדשה פרי פיתוחה, “קלע חד”, המסוגלת ליירט טילים על-קוליים | התקשורת האיראנית מצהירה בדיווחיה על החשש שמביעים בכירים ישראלים והתקשורת הישראלית | שלטונות איראן התגאו בשלטי חוצות כי הטילים יכולים “לפגוע בתל אביב בתוך 400 שניות” | נשיא איראן אבראהים ראיסי חושף את הטיל “העל-קולי” לכאורה (התקשורת האיראנית, רפאל)

 

נורמליזציה ישראלית-סעודית? המזכיר בלינקן נפגש עם מוחמד בן סלמאן ועדכן את ראש הממשלה נתניהו

  • מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, נפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (המוכר בכינויו MbS) בריאד, ולאחר המפגש התקשר לראש הממשלה נתניהו כדי לעדכן אותו על פרטי המפגש (8 ביוני).
  • ראש הממשלה נתניהו אמר בראיון לרשת סקיי ניוז הבריטית כי הוא “לא יכול להבטיח” שלום עם ערב הסעודית וכי “מוקדם לומר” אם הדבר אפשרי, אולם שב והדגיש את תקוותו להסכם כזה, ואמר כי “ידנו מושטת לכל מדינות ערב, ובוודאי גם לערב הסעודית“. הוא המשיך “יש לנו הזדמנויות נהדרות לקידום השלום באזורנו – שלום בין שתי המדינות – ואת רווחתם של עמינו…[שלום עם] ערב הסעודית יהיה זינוק עצום קדימה” בשל ההיתכנות שהמהלך יזניק קדימה את השלום בין ישראל לעולם הערבי והמוסלמי ככלל, וכן “יעזור לנו בפתרון הסכסוך הפלסטיני-ישראלי”. נתניהו אמר כי שלום בין ישראל לערב הסעודית הייתה “אחת המטרות החשובות שהצבתי לעצמי בחזרתי לתפקיד” – לצד בלימתה את איראן, והוסיף כי “שתי המטרות קשורות זו בזו” (9 ביוני).
  • ובינתיים, שר החוץ הסעודי, פייסל בין פרחאן, אמר במסיבת עיתונאים שהתקיימה בריאד בעקבות המפגש עם המזכיר בלינקן כי “נורמליזציה עם ישראל לא תהיה אפשרית באף צורה מבלי שתיפתר קודם הסוגייה הפלסטינית”, והוסיף כי כל נורמליזציה שלא תכלול התייחסות לסוגיה זו תהיה בעלת “אופי מוגבל”. יש לציין כי מסרים דומים של התניית שלום ישראלי-ערבי בהתייחסות לסכסוך הישראלי-פלסטיני, נשמעו גם מקרב מנהיגי איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן עוד לפני שנחתמו הסכמי אברהם – סדרת ההסכמים שנחתמו עם ישראל ב-2020 גם בלי שנעשו צעדים משמעותיים בזירה הפלסטינית.

 

נשיא ארה”ב ג’ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (MbS) נפגשים בג’דה, ערב הסעודית | יולי 2022 (סוכנות הידיעות הסעודית)

 

פיגוע הטרור בגבול ישראל-מצרים: החקירה מסתיימת בהדחתו של מפקד החטיבה

  • בתאריך ה-3 ביוני, התרחש אירוע חריג בגבול ישראל-מצרים – שתי מדינות שחרף הסכם השלום ביניהן, נותר הגבול ביניהן חממה להברחת נשק, סמים ולסחר בבני אדם. שוטר מצרי חדר לשטח ישראל דרך מעבר בגדר הגבול. הוא התקדם ברגל מספר קילומטרים לתוך שטח ישראל והגיע לעמדה צבאית, שאותה הכיר היטב בשל תפקידו כשוטר המפטרל לאורך גדר הגבול מידי יום, שם ירה והרג שני חיילי צה”ל בעת שהיו במשמרתם בעמדת השמירה, הממוקמת בין הר שגיא להר חריף שבנגב. השניים נמצאו מספר שעות לאחר שהתרחשה התקיפה, באזור שבו ישנה נוכחות דלה של כוחות צה”ל, לאחר שלא ענו בקשר למפקדם. משנמצאו, החל מצוד אחר המחבל בתוך תחומי ישראל, שהוביל לחילופי אש נוספים שבמהלכם הצליח המחבל להרוג חייל צה”ל נוסף לפני שנוטרל.
  • ממשלות ישראל ומצרים הודיעו כי הן מקיימות קשר הדוק לשם חקירה הדדית של התקרית החריגה, והדגישו את חשיבות היחסים הדו-צדדיים בין שתי המדינות.
  • לפני האירוע, נתפס ליד גדר הגבול משלוח של סמים מוברחים בשווי של 1.5 מיליון ₪. קשריו של החייל המצרי לארגוני טרור נחקרים כעת.
  • בצה”ל הודח מפקד חטיבה בצעד חריג וחמור, בעקבות מספר מחדלים שהתגלו בחקירת צה”ל את המקרה, ומספר קצינים נוספים ננזפו.

 

 

ה”שותפות האסטרטגית” הסינית-פלסטינית: סימן נוסף לנכונותה של סין להפוך לשחקנית פוליטית באזור

  • ב-14 ביוני, הכריזה סין על כינונה הרשמי של “שותפות אסטרטגית” עם הרשות הפלסטינית במהלך ביקורו של יו”ר הרשות אבו מאזן בבייג’ינג. במהלך הביקור, הביע אבו מאזן את תמיכתו בעמדתה של סין ביחס למיעוט המוסלמי שלה ובסוגיית טאיוואן. הביקור משקף הערכות בקרב הפלסטינים כי מעמדה של ארה”ב נחלש בכל יום שעובר, אולם חרף העמדות הפלסטיניות הבעייתיות וקשריהם עם רוסיה, תשמור וושינגטון על מחויבותה כלפיהם, ולצעדים אלו לא יתלווה מבחינת האמריקאים תג מחיר. בינתיים, סין תמשיך לבנות את מעמדה באזור כגורם רב השפעה.
  • באמצעות שותפויות כאלו, מקווה סין לחזק את תדמיתה הדיפלומטית ולסייע לחברות סיניות גדולות במגעים לגבי השקעות תשתית במסגרת יוזמת “החגורה והדרך” האסטרטגית שלה. ביקורו של עבאס מגיע בעקבות מפגש שנערך לאחרונה בסין ביו איראן לערב הסעודית שהוביל לחידוש הקשרים הדיפלומטיים בין שתי היריבות המזרח תיכוניות, ולהעצמת השפעתה של סין באזור.

 

 

המוניטור: המחצית הראשונה של יוני 2023 במספרים

פיגועי טרור

ישראלים

            3 חיילים הרוגים בפיגוע בגבול מצרים

4 חיילים פצועים בפיגוע דריסה ומפיגוע ירי מרכב חולף בשומרון

אזרח הרוג אחד בפיגוע טרור בשומרון

אזרח פצוע אחד מפיגוע ירי מרכב חולף בשומרון

 

פרטים:

  • ה-1 ביוני | נווה צוף, יהודה ושומרון | חמושים פלסטינים ירו לעבר כוחות צה”ל המשרתים באזור. בהשיבם אש אל עבר התוקפים, ירו החיילים בשוגג ברכב חולף ופצעו גבר פלסטיני, הייתם תמימי, והרגו את בנו בן השנתיים, מוחמד.
  • ה-3 ביוני | 3 חיילים ישראליים הרוגים בפיגוע בגבול מצרים | שוטר מצרי חדר לתוך שטח ישראל במעבר בגדר הגבול, וירה והרג שני חיילי צה”ל בעת שמילאו את תפקידם בעמדת השמירה. משם המשיך המחבל וירה בחייל נוסף, שהיה חלק מהצוות שערך אחריו מצוד.
  • סמ”ר אורי יצחק אילוז, בן 20
  • סמלת ליה בן־נון, בת 19
  • סמ”ר אוהד דהן, בן 20

שלושה חיילי צה”ל נהרגו בפיגוע חריג שבוצע בידי שוטר מצרי בגבול ישראל-מצרים

  • ה-5 ביוני | חווארה, יהודה ובשומרון | שני חיילי צה”ל נפגעו מרכב בפיגוע דריסה. המחבל נתפס וברכבו נמצא סכין.
  • ה-6 ביוני | חווארה | נהג ישראלי נורה בסמוך לעיירה. על פי עדותו של הנפגע, הוא נורה בעת שנהג אך בחר להמשיך בנהיגה עד שהגיע למקום מבטחים. במכוניתו פגעו 12 קליעים. האירוע התרחש רק יממה לאחר ששני חיילים נפגעו מהפיגוע שבו התנגש מחבל ברכבם, באותו האזור.
  • ה-7 ביוני | נעצר פלסטיני בשל תכנון התנקשות | שוטר פלסטיני, עלאא חאלד קואטו, נעצר בידי כוחות הביטחון בשל תכנון פיגוע התנקשות בראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן.
  • ה-13 ביוני | בסמוך לכפר יעבד, צפון השומרון | אזרח אחד וארבעה חיילי צה”ל נפצעו במהלך ירי מרכב חולף ביהודה ושומרון. פיגוע דומה ארבע בדיוק שבועיים לפני כן, וייתכן שבוצע בידי אותו אדם.

פיגוע ירי מרכב חולף התרחש סמוך למחסום ריחן בצפון השומרון, ובו נפצעו אזרח ישראלי ושלושה חיילים (צילום: מועצה אזורית שומרון)

מהצד הפלסטיני

  • ה-8 ביוני | רמאללה| צה”ל הרס ברמאללה את ביתו של מחבל פלסטיני שהואשם בהפעלת מטעני נפץ בירושלים אשתקד. במהלך הריסת הבית, יידו פלסטינים אבנים ובקבוקי תבערה בחיילי צה”ל, שהגיבו באש חיה. שישה פלסטינים נפגעו במהומות ושלושה מירי.
  • ה-13 ביוני | מחנה הפליטים בלאטה, בסמוך לשכם | כוחות צה”ל נכנסו למחנה הפליטים לשם מעצר חשודים במסגר פעילות סיכול טרור. על פי דיווחים, גבר פלסטיני אחד נהרג ושניים נפצעו.
  • ה-15 ביוני | מחנה פליטים בשכם | כוחות ישראליים נכנסו לאזור והרסו את ביתו של מחבל שרצח את החייל עידו ברוך אשתקד בפיגוע ירי מרכב חולף. הרס בתי מחבלים נחשב על-ידי ממשלת ישראל ומשרד הביטחון כאמצעי הרתעה יעיל, והוא נקבע כחוקי בידי בג”צ. במהלך הפעילות, הקיפו פעילים פלסטינים את הכוח והחלו לידות בחיילים אבנים ולירות עליהם. החיילים השיבו אש.