כחלק מפעילות תנועת הביטחוניסטים, מבצעת מחלקת המחקר סקר מתמשך הנערך בחברה הישראלית מדי רבעון ונוגע בנושאי חברה, ציונות וביטחון. תוצאות הסקר המתמשך מוצגות באופן שוטף לתקשורת ולמקבלי ההחלטות כ”מדד הביטחוניסטים”.

הסקר, שנערך ברבעון הראשון של שנת 2022, עסק במגוון סוגיות ביטחוניות, ובמאמר זה נסכם את החלק הראשון, שעסק בתפיסות הנוגעות לערביי ישראל בענייני ביטחון ובזכות של העם היהודי למדינה ריבונית בישראל.

הסקר נערך על ידי מחלקת המחקר שלנו ובליווי סטטיסטי של ד”ר חגי אלקיים. המדגם נערך בקרב 1,068 משיבים מקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל המשתמשת באינטרנט. עבור המדגם היהודי (808 משיבים) מרווח טעות הדגימה המרבי הוא 3.45%± בהסתברות של 95%; עבור המדגם הערבי (260 משיבים) מרווח טעות הדגימה המרבי הוא 6.80%± בהסתברות של 95%.

לא היסטורית, לא דתית ולא משפטית: אין לנו זכות קיום פה

הסוגיה הראשונה והבסיסית ביותר שבדקנו היא מה דעת הישראלים על מקור הזכות שלנו למדינה יהודית ריבונית בישראל.

הרוב היהודי במדינת ישראל (79%) סבור כי לעם היהודי זכות יסוד למדינה יהודית ודמוקרטית בארץ ישראל, שגוברת על זכויות של עמים אחרים. נוסף על כך, רוב מוחץ (91%) מאמין כי לעם היהודי זכות היסטורית לקיום מדינה ריבונית בארץ ישראל. 72% סבורים כי לעם היהודי זכות דתית לקיום מדינה ריבונית בארץ ישראל ואילו 90% סבורים כי לעם היהודי זכות משפטית-בינ”ל לקיום מדינה יהודית בארץ ישראל.

התמונה בקרב ערביי ישראל שונה לחלוטין, ובאופן מדאיג. לא משנה מאיזו זווית שאלנו את השאלה הזו, קיבלנו את אותה תשובה מטרידה: רוב ערביי ישראל סבורים שאין זכות לקיום מדינה יהודית בארץ ישראל. רוב ערביי ישראל אינם מסכימים עם ההיגדים על זכותנו לקיים מדינה יהודית בישראל: לא מבחינה היסטורית, לא מבחינה דתית ולא מבחינה משפטית.

האם לדעת ערביי ישראל יש לעם היהודי זכות למדינה ריבונית בארץ ישראל - אינפוגרפיקה

הנתונים הללו צריכים להדאיג אותנו מאוד, הן את הרוב היהודי והן את המיעוט הערבי שכן מאמין בזכות הקיום של העם היהודי בארץ ישראל. הנתונים הללו צריכים להוות נורת אזהרה למקבלי ההחלטות בכל הנוגע לביטחון הפנים, ובמיוחד בכל הנוגע למצב שבו תקיפה מבחוץ תשולב עם מחאות אלימות של ערביי ישראל מבפנים. בלי ריבונות ומשילות, שצריכות לבוא לידי ביטוי בהשלטת סדר מהירה כאשר פורצות מהומות אלימות, ביטחון ישראל ייפגע באופן משמעותי. מהם האמצעים שאותם לדעת הציבור הישראלי אפשר ליישם כדי להחזיר את הסדר? שאלנו גם את זה, ועל כך נפרט במאמר הבא בסדרה.

התפרעויות אלימות של ערביי ישראל: על רקע כלכלי או לאומני? התשובה חד משמעית

סוגיה נוספת שבדקנו בסקר היא מה מוציא חלק מערביי ישראל לרחובות במפגני נשק, קריאות אלימות נגד יהודים, ביצוע פיגועי טרור קטלניים בערים יהודיות והתפרעויות אלימות בערים המעורבות כפי שראינו במאי בשנה שעברה.

טענה שמקבלת במה נרחבת בכלי התקשורת היא שהרקע לכך הוא קיפוח כלכלי-חברתי ולא עניין לאומני-דתי. מחלקת המחקר שלנו בדקה את זה בשטח, והנתונים העולים מתוך הסקר לא מותירים מקום לספק: הרקע להתפרעויות הוא לאומני-דתי.

רוב גורף (79%) של האוכלוסייה הישראלית סובר כי הסיבה להתפרעויות היא רקע לאומני או הזדהות עם המאבק הפלסטיני על הר הבית, ורק 12% תולים את הסיבה ברקע כלכלי-חברתי (9% השיבו “לא יודע”). כאשר מפלחים את התשובות לפי משיבים יהודים וערבים, מגלים שרק 8% מהיהודים סבורים שהרקע להתפרעויות היה כלכלי-חברתי, אבל גם בקרב ערביי ישראל התשובה חד משמעית: רק 22% סבורים שהרקע הוא כלכלי-חברתי.

מה הרקע העיקרי להפרות הסדר האלימות של חלק מערביי ישראל בחודש מאי האחרון - אינפוגרפיקה

מה יקרה במלחמה בין ישראל לאויביה?

הסוגיה השלישית שבחרנו לברר היא סוגיה שאינה נשאלת בסקרים אחרים, ומתמקדת באופן ישיר בפן המעשי: מה יקרה במלחמת קיום בין ישראל לבין אחת או יותר ממדינות ערב – במי יתמכו ערביי ישראל?

התשובות צריכות לעורר דאגה רבה: 9% בלבד מכלל האוכלוסייה בישראל מעריכים כי רוב ערביי ישראל יתמכו במדינת ישראל. כאשר מפלחים את המשיבים ליהודים ולערבים, מגלים שרק 4% מהיהודים בישראל מאמינים שרוב ערביי ישראל יתמכו במדינת ישראל בשעת מלחמת קיום, ורק 26% מהערבים סבורים שרוב ערביי ישראל יתמכו במדינת ישראל בזמן מלחמת קיום. זו המציאות וכדאי להכיר בה.

במלחמת הקיום בין ישראל לבין אחת או יותר ממדינות ערב - במי יתמכו רוב ערביי ישראל - אינפוגרפיקה

זווית נוספת שבדקנו בנוגע למלחמה עתידית שתסכן את קיומה של ישראל היא כיצד יגיבו האזרחים לאיום. כשרוסיה פלשה לאוקראינה בסוף פברואר 2022 רבים מאזרחי אוקראינה נקראו לדגל ונלחמו על אדמתם מול המעצמה ממזרח. האם אזרחי ישראל יתגייסו למאמץ המלחמתי בכל דרך אפשרית כאשר מדינת אויב תפלוש לישראל? כאן, המצב מעודד: 86% מהיהודים השיבו בחיוב.

תא”ל אמיר אביבי: “מצד אחד מפתיע, מצד שני הדברים היו ידועים”

תא”ל (מיל’) אמיר אביבי, מנכ”ל ומייסד תנועת הביטחוניסטים, התייחס אל הסקר וממצאיו בכלי התקשורת השונים, ועתה מסכם את תחושותיו: “תנועת הביטחוניסטים בונה מדד ארוך טווח אשר נוגע להיבטים שקשורים למשילות, ביטחון פנים וביטחון אישי. ממצאי הסקר מצד אחד מפתיעים בחומרתם ומצד שני משקפים מגמות שאנו יודעים שמתהוות כבר זמן רב”.

באשר לנתון שלפיו 75% מערביי ישראל לא מכירים בזכות של היהודים למדינה ריבונית בארץ ישראל, ציין אביבי כי “נתון זה מתיישב עם דפוסי ההצבעה של האוכלוסייה הערבית שמצביעה למפלגות אסלאמיסטיות לאומניות אשר מצהירות שהן לא מכירות במדינה יהודית, אלא שואפות למדינת כל אזרחיה”.

באשר לנתון המדאיג על תמיכה נמוכה מאוד של ערביי ישראל בעת מלחמת קיום, אמר אביבי: “הנתונים משקפים את התהליכים שמתרחשים בחברה הפלסטינית: מצד אחד יש ערבים-ישראלים שהשתלבו בחברה, מצד שני יש אקטיביסטים אשר מוכנים לפעול נגד המדינה ובתווך יש את הרוב אשר ‘יושבים על הגדר’ ובהתאם להערכתם את עוצמות המדינה ויכולותיה יחליטו במי יתמכו. בדיוק מהסיבה הזו, יש משמעות גדולה מאוד לכוח ולעוצמת ההרתעה של מדינת ישראל”.

אפשר לסכם ולומר שכל נתוני סקר מדד הביטחוניסטים מצביעים על מסקנה ברורה: אנחנו טומנים את הראש בחול. וזה מסוכן. תנועת הביטחוניסטים פועלת לשנות את תפיסת הביטחון של ישראל לכזו שמכירה במציאות, מעודכנת בהתאם לה ודואגת שמדינת ישראל תהיה ערוכה להגנה עצמית בכוחות עצמה, מבית ומחוץ, כך שתוכל להישאר מדינה יהודית ודמוקרטית גם בדורות הבאים. בכלל כך פועלת התנועה בימים אלה להקמת משמר לאומי ולסיוע בגיוס מתנדבים אליו.