“למרות המצב הביטחוני הוועידה מתקיימת כרגיל”. את ההודעה הזו קיבלו מאות הנרשמים לוועידת הביטחון הראשונה של ישראל, בבוקר הוועידה. הסיבה: ערב לפני הוועידה יצאה מדינת ישראל למבצע “מגן וחץ”, והעורף הישראלי נכנס לכוננות המוכרת. מתברר שמי שביטחון ישראל חשוב לו, לא נרתע מעוד סבב לחימה, והתפוסה באולם הוועידה הייתה מלאה. ובצדק. המקום שבו הצמרת המדינית ובכירי מערכת הביטחון נמצאים הפך מטבע הדברים למרכז תשומת הלב התקשורתית של היום, ולמקום שבו מתהוות הכותרות הראשיות.

לא רק “טכנאות ביטחונית”: על חזון לאומי וצדקת הדרך

את ועידת הביטחון של ישראל יזמה תנועת הביטחוניסטים, והיא התקיימה בשיתוף עם “ישראל היום”, שכתביו ראיינו את הבכירים שהשתתפו בה, וביניהם ראש הממשלה, השר לביטחון לאומי, שר הכלכלה, חברי כנסת ובכירים במערכות הביטחון.

ההרשמה לוועידה נסגרה בתוך שעות ספורות מפתיחתה, והקהל שהגיע משקף תמונה רחבה של החברה הישראלית; צעירים ומבוגרים, גברים ונשים, יוצאי מערכות הביטחון, קובעי מדיניות ואזרחים מן השורה, ניהלו שיחות שאת המשותף להן אפשר לנקז לשאלה אחת: כיצד אפשר להבטיח את ביטחון ישראל דורות קדימה?

את השאלה הזו בדיוק שואל גם תא”ל (מיל’) אמיר אביבי, מייסד ויו”ר תנועת הביטחוניסטים, בספרו החדש “לא נשוב אחור” שהושק בפתיחת הוועידה. “הייחודיות של תנועת הביטחוניסטים היא ההבנה שביטחון לאומי זה קודם כול אתוס לאומי, ההבנה מהו הייעוד שלנו ולמה אנחנו פה. כי הרוח היא זו שתנצח”, פתח אביבי את הוועידה, והוסיף: “ביטחון לאומי הוא קודם כול ולפני הכל חזון לאומי, רוח ואמונה בצדקת הדרך. ענייננו אינו רק בטכנאות ביטחונית”.

אמיר אביבי נואם-קרדיט לתמונה-דניאל סטראבו
תא”ל (מיל’) אמיר אביבי, מייסד ויו”ר תנועת הביטחוניסטים. קרדיט: דניאל סטראבו

חשיבות החזון הלאומי קיבלה ביום הוועידה משנה תוקף, בשל אירועי מבצע “מגן וחץ”: “על רקע המבצע שצה”ל יצא אליו אמש, כולנו מרגישים שזה לא עוד מאותו הדבר – זה לא עוד סבב. אותם איומים שרק לכאורה נשמעים כמו איומים ישנים, הגיעו לרמת בשלות חדשה. אותה נקודת בשלות היא מפגש של וקטורים שבהם אנחנו מתעסקים בתנועה כבר מעל לשנה: הווקטור האיראני, הווקטור הפלסטיני, הווקטור הפנים-ישראלי והווקטור של דה-הלגיטימציה. על כל אלה נדבר היום”.

איראן: הפגיעה בראש הנחש, לא בזרועות התמנון

הפאנל הראשון, שהתקיים לאחר דברי פתיחה של אלוף (מיל’) גרשון הכהן, עסק בווקטור הראשון – המערכה האיראנית. ראשון הדוברים בפאנל שהנחה העיתונאי אמיר איבגי היה תא”ל (מיל’) יוסי קופרווסר, מנחה מחלקת המחקר של תנועת הביטחוניסטים, אשר חיבר בין איראן למבצע “מגן וחץ”: “צריך להבין, הג’יהאד האסלאמי הוא גוף שכפוף לאיראן. המפקדה שלו, שיושבת בסוריה, נמצאת בקשר רציף עם איראן. על הנייר, התקיפה של מדינת ישראל היא נגד ארגון הטרור הג’יהאד האסלאמי, אבל בעקיפין היא פעולה נגד איראן”.

תא”ל (מיל’) חסון חסון, חבר בוועד המייעץ של התנועה, הציג עמדה ברורה בעקבות הקשר בין עזה לאיראן: “לא מזיז לאיראן אם אנחנו תוקפים את עזה. כדי לפגוע באיראן צריך לפגוע בטהרן, בראש הנחש, לא בזרועות שלה, בעזה”.

אריאל כהנא, הכתב המדיני של “ישראל היום”, הוסיף והדגיש כי המבצע בעזה הוא יוזמה צה”לית, בניגוד למבצעים קודמים שאליהם “נגררה” מדינת ישראל. “זה מסר לכל האזור”, אומר כהנא. “לאחרונה רווחת התפיסה אצל האויבים שלנו שעל רקע התהליכים והמחלוקות בקרב הציבור הישראלי הפכנו לחלשים ופגיעים. מגיע המבצע הזה ואומר ‘חבר’ה, אתם טועים'”.

מסקנות הפאנל שעסק באיראן מתכתבות עם ההערכה האסטרטגית שהגישה מחלקת המחקר של תנועת הביטחוניסטים לראש הממשלה ולשר הביטחון לפני חודשים ספורים, ובשורה התחתונה: מדינת ישראל מנהלת מערכה רב-זירתית שראשה בטהרן וזרועותיה מגיעות עד אלינו.

הפאנל הראשון-קרדיט לתמונה - דניאל סטראבו
העיתונאי אמיר איבגי, תא”ל (מיל’) יוסי קופרווסר, הכתב אריאל כהנא, תא”ל (מיל’) חסון חסון, אור יששכר. קרדיט: דניאל סטראבו

המשמר הלאומי: האם זה רק הצעד הראשון?

עם תום הפאנל שעסק באיראן, עלה אל הבמה לריאיון אחד על אחד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שרואיין על ידי איציק סבן, כתב “ישראל היום” לענייני משטרה.

הריאיון התמקד בנושא המשילות ובפתרון של משמר לאומי. התמיכה הציבורית בהקמת משמר לאומי היא גבוהה, כך לפי סקר “מדד הביטחוניסטים” שנערך לפני חודשים ספורים. תנועת הביטחוניסטים מלווה את נושא המשמר הלאומי כבר מרגע שהוחלט על הקמתו בממשלה הקודמת, ואף סייעה בגיוס 1,500 המתנדבים הראשונים.

השר בן גביר התייחס בדבריו להיבטים שונים בפעילות המשמר הלאומי וציין כי הייעוד שלו רחב: “המשמר הלאומי יעסוק בפשיעה לאומנית, בפרוטקשן בדרום ובמשפחות הפשע. כמו כן, הכוח הזה יסתובב בשטח – במקומות כמו לוד, רמלה, הנגב והגליל. מאז כניסתי לתפקיד למדתי שיש מחסור אדיר בשוטרים. זו הסיבה שלאחר התייעצות עם בכירים, שחלקם יושבים כאן, שוכנעתי שחייבים משמר לאומי באופן מיידי וכך פעלתי”.

בן גביר-קרדיט לתמונה-דניאל סטראבו
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. קרדיט: דניאל סטראבו

נושא המשמר הלאומי זכה להתייחסות גם בפאנל שהוקדש לווקטור המערכה הפנימית בישראל. אחד המשתתפים בפאנל, ניצב (בדימוס) אהרון אקסול, ציין כי לא די בהקמת המשמר: “תפקיד המשמר הלאומי הוא הגברת המשילות והביטחון האישי מתוך הבנה שהמשטרה לא יכולה להיות בכל מקום בכל זמן. אבל חשוב להבין שלהקים את המשמר הלאומי זה רק החלק הראשון. צריך גם לדעת איך לטפל במי שעוצרים – כי מצב של דלת מסתובבת לא יעשה כלום. הפורעים והמסיתים יחזרו לרחוב ושום הרתעה לא תהיה פה”.

תובנה מעניינת שהביא אקסול נוגעת לשורשי תופעת חוסר המשילות, שמתחילים לדעתו כבר בחניה מתחת לבית: “צריך להבין משהו על משילות – זה לא רק הרשעות לפורעים. זה גם שפת מדרכה בצבע כחול לבן בטובא זנגרייה או זה תמרור עצור ברהט. זה בעצם מחזיר אותי למשמר לאומי – בלי נוכחות מסיבית בשטח עם חיכוך מתמיד ויומיומי עם האוכלוסייה, לא נוכל לדבר על משילות”.

התכנסות הווקטורים: המערכה הרב-זירתית מתקרבת

בחודש שעבר, יצאה חטיבת המחקר באגף המודיעין (אמ”ן) באזהרה חריגה לראשי מערכת הביטחון ולצמרת המדינית: מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל החמיר בחודשים האחרונים.

לאזהרה החריגה הזו התייחס ח”כ גדי איזנקוט, הרמטכ”ל לשעבר, בריאיון אחד על אחד עם אמיר איבגי. “ההתראה של אמ”ן היא אירוע חסר תקדים. יושבים פה לא מעט אנשי מודיעין – תנו לי לשאול אתכם, מתי בפעם האחרונה הוציאו הודעה כזו? האזהרה מעידה על שינוי מטריד אצל האויבים שלנו, שמתחבר להתלכדות של זירות ואיומים: הג’יהאד בעזה, ארגוני הטרור בג’נין, נסראללה בלבנון – וכמובן איראן. אנחנו חייבים להחזיר את ההרתעה. צריך להבין. בניית הרתעה לא מתרחשת ביום אחד. בניית הרתעה זה תהליך ארוך ומורכב”.

איזנקוט-קרדיט לתמונה-דניאל סטראבו
ח”כ גדי איזנקוט. קרדיט: דניאל סטראבו

גם הדובר הבא, שר הכלכלה ניר ברקת, התייחס להתלכדות הזירות: “האיראנים מובילים מהלך רב-זירתי. צריך להבהיר לאיראנים כי הם לא יוכלו להתחבא מאחורי הפרוקסי שלהם. אנחנו לא ניתן להם לצאת נקי מהעניין הזה. אני מתייעץ עם חברי תנועת הביטחוניסטים בסוגיות רבות, ותנו לי להגיד לכם – ההגנה הכי טובה זו התקפה, ואת המדיניות הזו אנו צריכים להמשיך”.

ניר ברקת-קרדיט לתמונה-דניאל סטראבו
שר הכלכלה ניר ברקת. קרדיט: דניאל סטראבו

המערכה הרחוקה, המערכה הקרובה

רוחות דה-לגיטימציה שנושבות ברחבי העולם אינן דבר חדש, אבל נראה שהן צוברות תאוצה בשנים האחרונות. כך, למשל, אך לאחרונה יזמה חברת הקונגרס האמריקאי ראשידה טאליב טקס “נכבה” שהיה אמור להיערך בבניין הקפיטול, בהשתתפות ארגונים אנטי-ישראליים. ברגע האחרון האירוע התבטל, אך הביטול אינו מוחק את הלכי הרוחות שעמדו מאחוריו.

“האמת שאני מופתע שאנחנו מופתעים מאירוע ‘נכבה’ בקפיטול”, אמר יוסף חדאד, פעיל הסברה ערבי ישראלי ומנכ”ל “ביחד ערבים זה לזה” בפאנל שעסק באיום הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל. “הרי חברי כנסת ישראלים קיימו אירועי נכבה בתוך הכנסת. יותר מזה, אותם חברי כנסת מעודדים חרם על מדינת ישראל מתוך כותלי הדמוקרטיה שאותה הם מייצגים! אז איך אני יכול לבוא בטענות לארה”ב על אירועי נכבה שהם מתכננים לקיים בקפיטול, כאשר אותם אירועים ויותר מזה מתקיימים אצלנו?”

“מי שחושב שאיומי ה-BDS הם איומי סרק – טועה”, המשיך חדאד. “אני מסתובב לא מעט בעולם. אני רואה איך בתנועת ה-BDS מצליחים לשכנע צעירים בקמפוסים בשקרים שלהם. לא במקרה משקיעה ה-BDS את מרצה דווקא בקמפוסים – הרי בעוד כמה שנים חלק מאותם סטודנטים ישמשו בעמדות מפתח. האבסורד הוא שאין למדינת ישראל התייחסות לדבר הזה וזה אחד מהאיומים הכי מפחידים על המדינה שלנו”.

הכתב אריאל כהנא, יוסף חדאד, דרור אידר, סא"ל (מיל) אביטל ליבוביץ. קרדיט: דניאל סטראבו
הכתב אריאל כהנא, יוסף חדאד, דרור אידר, סא”ל (מיל) אביטל ליבוביץ. קרדיט: דניאל סטראבו

לצד המערכה שמתחוללת בקמפוסים, מתחוללת מערכה לא פחות מאיימת כאן בקרבנו. זה לא סוד שהחמאס וגורמים עוינים נוספים מתעצמים ברחבי יהודה ושומרון ועוסקים בפעילות טרור כנגד האוכלוסייה היהודית וכוחות הביטחון. המושב האחרון בוועידה עסק ברשות הפלסטינית בכלל, וביום שאחרי אבו-מאזן בפרט: כיצד אפשר להתמודד עם המצב שנוצר ביהודה ושומרון?

“אנחנו חייבים להיות מאלה שמעצבים את המציאות ולא נותנים למציאות לעצב אותנו”, אומר סא”ל (במיל’) ירון בוסקילה, מזכ”ל תנועת הביטחוניסטים. “זה אומר קודם כול להשתמש באמצעים צבאיים – מי שמאיים על אזרח במדינת ישראל צריך לפגוע בו. כמו כן, אפשר להפעיל אמצעים משפטיים – לצערי יש בממוצע 500 זריקות אבנים בחודש ברחבי יו”ש, ו-86% מזורקי האבנים בכלל לא נעצרים. ה-14% הנותרים לא נעצרים ליותר מחודש. ולבסוף, אפשר להפעיל סנקציות כלכליות על הרש”פ – אסור לנו לייצר מצב שמתגמל כספית מחבלים“.

“עם חופשי בארצנו”: להגן על עצמנו, בכוחות עצמנו

אומרים שהמשרה הכי קשה במדינת ישראל היא זו של ראש הממשלה. קביעה זו מקבלת משנה תוקף כאשר המדינה יוצאת למערכה צבאית מול אויביה. עם זאת, היה חשוב לראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו, להשתתף בוועידת הביטחון. בין הערכות מצב לבין הצהרות לתקשורת, בירך ראש הממשלה את תנועת הביטחוניסטים ודיבר על חשיבות הוועידה הראשונה מסוגה בישראל: “אני רוצה להודות לכם, חברי וחברות תנועת הביטחוניסטים, על עמדתכם התקיפה למען ביטחון ישראל. אתם לא מתכופפים עם הרוח וזה חשוב מאוד. האמת הקשה היא שחיים של מדינה, של אומות ושל חברות הם חיים של תחרות מתמשכת – אין מצב שבו מדינה מגיעה למנוחה ולנחלה. הדבר נכון במיוחד במדינתנו האהובה. אנחנו צריכים להיות מסוגלים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו – איש לא יגן עלינו אם לא נגן על עצמנו”.

ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו. קרדיט: דניאל סטראבו
ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו. קרדיט: דניאל סטראבו

בסיום הוועידה עמדו המשתתפים לשירת המנון המדינה, שהסתיימה במחיאות כפיים. “ועידת הביטחון מוכיחה כי קיים קול חזק וברור שאותו מביאה תנועת הביטחוניסטים – קול שאומר בצורה שאינה מתנצלת ואינה מתפשרת שארץ ישראל היא ביתו הלאומי של העם היהודי ושיש לעשות הכול כדי להבטיח את המצב הזה לנצח. תנועת הביטחוניסטים תמשיך להשמיע את הקול הזה ולסייע לקובעי המדיניות לשמור על ביטחונה של ישראל לדורות”, סיכם תא”ל (מיל’) אמיר אביבי את הוועידה, וסיים בהבטחה: “נתראה בוועידה שתתקיים באותו מועד בשנה הבאה”.

לרכישת ספרו של אביבי “לא נשוב אחור: כיצד נבטיח את ביטחון ישראל לדורות”: https://www.idsf.shop/we-will-not-go-back