מכונית מפוייחת באזור מדבר עם כיתוב בערבית

מתקפת הטרור במרץ האחרון על אולם קונצרטים במוסקבה, שהייתה אחת הקטלניות ביותר ברוסיה זה עשרות שנים, מיקדה שוב את תשומת הלב בארגון דאעש ובאופן מדויק יותר, בשלוחת דאעש במחוז ח’וראסאן של המדינה האסלאמית (ISIS-K), שנטלה מייד אחריות. שלוחת דאעש פועלת בעיקר באפגניסטן ובפקיסטן, אולם היא שואפת להקים ח’ליפות אסלאמית בכל רחבי אזור ח’וראסאן ההיסטורי, אזור הכולל חלקים מאפגניסטן, פקיסטן ואיראן.

מה גרם להתפתחות המואצת של שלוחת דאעש באפגניסטן-פקיסטן? לאחר הקרבות על מוסול בעיראק וא-רקה בסוריה ב-2017, שבהם דאעש איבד שטחים רבים והובס במזרח התיכון, רבים נטו לחשוב כי הארגון הסלפי הקיצוני חוסל. אולם, דאעש – שהתפצל מאל-קאעדה ואף התחרה בו – לא נעלם. שלוחת דאעש בח’וראסאן הוקמה בסוף 2014 על ידי קבוצת פעילים קיצוניים שפרשו מהטליבאן האפגני והפקיסטני, ו”מחוז חו’ראסאן” הוכרז על ידי הנהגת דאעש כמחוז רשמי בתחילת 2015. דאעש-ח’וראסאן הייתה לשלוחה הראשונה של דאעש מחוץ למדינות ערב במזרח התיכון.

בראשית דרכו כלל דאעש של מחוז ח’וראסאן כמה מאות לוחמים מן הטליבאן הפקיסטני. אליהם הצטרפו בהמשך לוחמי טליבאן אפגנים שטענו לגישה מתונה מדי של ארגון הטליבאן מול ארצות הברית והמערב. כמו כן הצטרפו פעילים מהתנועה אסלאמית של אוזבקיסטן, שמהווה את ארגון הטרור האסלאמיסטי הגדול ביותר במרכז אסיה, וכן פעילים סונים מאיראן של משטר האייתולות השיעי ופעילי מפלגת טורקיסטן האסלאמית, ביניהם בני מהמיעוט האויגורי החיים בצפון מזרח סין. רבים מהם ראו גם בדאעש בסוריה ובעיראק השראה שאותה רצו לחקות. דאעש הביא אידיאולוגיה שכללה הקמת ח’ליפות שתאחד את כל העולם המוסלמי – מה שהתרחש לנגד עיניהם בעיראק וסוריה – ומנגד, מה שהטליבאן לא השיג או לא היה מעוניין להשיג בשטחי אפגניסטן ומעבר לה.

לאחר שהתחיל להתבסס באפגניסטן, כוחו של דאעש במחוז ח’וראסאן נשחק בהדרגה בעקבות תמיכה מוגבלת מהאוכלוסייה המקומית, סיכולים ממוקדים של ארצות הברית ומלחמתו המתמשכת בצבא האפגני ובטליבאן. עם זאת, מאז נראה כי הארגון התחזק משמעותית – כיצד?

חופש פעולה תחת שלטון הטליבאן

דוח מיוחד של האו”ם שפורסם ביוני 2023 הזהיר כי ארגוני טרור שונים כמו אל-קאעדה ודאעש בח’וראסאן ממשיכים לצמוח, להגדיל את היקף כוח האדם ולשפר יכולות לחימה מאז נסיגתה של ארצות הברית מאפגניסטן באוגוסט 2021. יש לארגונים אלה חופש פעולה גדול יותר תחת שלטון הטליבאן במדינה, והם מנצלים זאת להתעצמות צבאית ולהוצאת פיגועים. הדוח של האו”ם חשף כי אל-קאעדה רואה באפגניסטן ובשלטון הטליבאן החדש במדינה מקלט בטוח עבור המשך פעילותו. כמו כן, הדוח הראה כי דאעש של מחוז ח’וראסאן ניצל את חוסר היכולת של הטליבאן לבסס את שליטתו באזורים מרוחקים. כך יכלה שלוחת דאעש בח’וראסאן להתחזק, למנוע עריקות של פעילים ולהגביר גיוס פעילים ותקיפה של בכירים בטליבאן.

בשל כך, התעצמותו של דאעש במחוז ח’וראסאן סיפקה לו הזדמנויות חדשות לזרוע הרס ולבצע פיגועים באפגניסטן ומחוצה לה. הפיגוע האחרון באולם הקונצרטים במוסקבה הוא דוגמה בולטת לכוחו של הארגון המסוכן הזה. ב-22 במרץ, באולם הקונצרטים “קרוקוס הול” שבפאתי מוסקבה, הסתערו על האולם מחבלי דאעש של מחוז ח’וראסאן עם נשק אוטומטי והחלו לירות בקהל. כ-173 בני אדם נרצחו במתקפה הזאת.

מה שפחות ידוע הוא כי באותו יום ביצע ארגון דאעש של מחוז ח’וראסאן פיגוע התאבדות גם בעיר קנדהאר באפגניסטן, שבו נרצחו כ-21 בני אדם.

בינואר השנה ביצע הארגון שתי התקפות הרסניות באיראן, במהלך טקס הזיכרון לקאסם סולימאני, שהיה מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה וחוסל על ידי ארצות הברית ב-2020. בשתי מתקפות אלו נרצחו מעל ל-100 בני אדם. ככלל, דאעש של מחוז ח’וראסאן הוא הסניף הנמרץ והעקבי ביותר של הארגון הסלפי בפיגועים באירופה. בשנה האחרונה דאעש של מחוז ח’וראסאן תכנן כ-21 פיגועים בתשע מדינות, לעומת שמונה פיגועים בשנה הקודמת. כך נראה כי אפגניסטן, שפעם חסה על אוסאמה בן לאדן ומתכנני פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, הופכת שוב לנקודה חמה עבור ארגוני הג’האד העולמי בעלי השאיפות העולמיות.

ארה”ב הסירה את משאבי המודיעין

למרות המאבק של הטליבאן בדאעש של מחוז ח’וראסאן, התעצמותו של הארגון הסלפי הקיצוני במדינה הינה תוצאה גם של הנסיגה האמריקאית שהביאה לירידה משמעותית בחיסולים הממוקדים ובעצם יצרה מרחב פעולה נוח לגורמי ג’האד להתעצם ולגייס עוד פעילים שיאיימו גם על מדינות במערב.

אחת הסיבות להתעצמות דאעש-ח’וראסאן והתעוררתו מחדש של אל-קאעדה באפגניסטן נעוצה בכך שארצות הברית הסיטה את משאבי המודיעין שלה מהמזרח התיכון ודרום אסיה כדי להתמקד בסין וברוסיה. בעוד ארצות הברית שמה את יהבה על מוקדים אחרים, המשיך דאעש של מחוז ח’וראסאן לתקוף מטרות רבות בתוך אפגניסטן.

הדאגה מהאיום הגובר של פעילות טרור הקשורה באפגניסטן גרמה לגנרל מייקל קורילה, ראש פיקוד מרכז ארה”ב (CENTCOM), להזהיר זמן קצר לפני הפיגוע הקשה במוסקבה כי “הסיכון להתקפה שמקורה באפגניסטן הולך וגדל, ובפרט דאעש-ח’וראסאן”. קורילה אף טען בפני חברי הקונגרס האמריקאי כי “דאעש-ח’וראסאן שומר על היכולת והרצון לתקוף אינטרסים של ארצות הברית והמערב”.

גם באירופה גובר החשש, ובייחוד מול משחקי היורו, אליפות אירופה בכדורגל שתיערך בגרמניה והמשחקים האולימפיים שייערכו בפריז. שרת הפנים הגרמנית, ננסי פזר, אמרה בריאיון לעיתון הגרמני ה”זודדויטשה צייטונג” כי “דאעש-ח’וראסאן הוא כיום האיום האסלאמיסטי הגדול ביותר בגרמניה” וכי “הסכנה הנשקפת מהטרור האסלאמי עדיין חריפה”. התבטאויותיה של פזר מצביעות על החשש והדריכות בקרב כוחות הביטחון הגרמניים, שסיכלו מזימות לפיגועי טרור של דאעש-ח’וראסאן במהלך 18 החודשים האחרונים. סיכולים אלה, שחלקם בוצעו גם באוסטריה, כללו את סיכולן של תקיפות על אתרים דתיים נוצריים בתקופת חג המולד. בווינה, למשל, נעצרו שלושה מחבלים שתכננו לכאורה לתקוף את קתדרלת סנט שטפן בעיר, ואילו בגרמניה נעצרו ארבעה מחבלים טג’יקים שתכננו לטבוח במתפללים בקתדרלת המפורסמת בעיר קלן, הדום, בערב השנה החדשה.

אל-קאעדה: התעוררות בחסות הטליבאן

לעומת התעצמותו של דאעש-ח’וראסאן מעריכים גורמים במודיעין האמריקאי כי מאז חוסל איימן א-זוואהירי ביולי 2022, לא היה מנהיג בכיר מטעם אל-קאעדה באפגניסטן. נוסף על כך, הם טוענים כי אל-קאעדה לא נפרס מחדש במדינה – אך יש סימנים לכך שהארגון מתעורר מחדש באפגניסטן. על פי דוח של צוות מעקב הסנקציות של האו”ם מיוני 2023, אל-קאעדה הקים מתקני אימונים חדשים במחוזות קונאר ונוריסטן באפגניסטן. יש לציין כי מנהיג אל-קאעדה הנוכחי, סייף אל-עאדל, יושב באיראן, וכי מספר מדינות העריכו כי ערך ביקור באפגניסטן כבר ב-2022.

אל-קאעדה חזר לפעילותו באפגניסטן, כפי שעשה לפני תכנון פיגועי ה-11 בספטמבר: הוא מנהל מחנות אימונים, משתתף בכריית הסמים ובהברחותיהם, קוצר רווחים ומעביר כספים לארגונים ג’האדיסטיים המסונפים לו ברחבי העולם. הארגון הסלפי מקורב מתמיד לטליבאן וחולק איתו את הרווחים מבזיזת העושר הטבעי של אפגניסטן ומגניבת הסיוע הבינלאומי שנועד למיליוני האזרחים האפגנים. זאת ועוד; פעיליו של הארגון אף ממלאים תפקידים בממשל הטליבאן.

לאחר השבת השלטון באוגוסט 2021, הטליבאן שילב מספר רב של קבוצות טרור רשומות שנלחמו לצידו נגד הרפובליקה האפגנית שנתמכה על ידי ארצות הברית. מערכת היחסים של הארגון עם אל-קאעדה לא הסתיימה, והחזון של בן לאדן לגבי ח’ליפות עולמית המבוססת באפגניסטן היה עיקרון מנחה של המלחמה שהחזירה את משטר הטליבאן. מערכת היחסים בין שני הארגונים הקיצוניים שבה לכותרות כאשר יורשו של בן לאדן ומי שהיה במשך שנים מס’ 2 בארגון, איימן אל-זוואהירי, חוסל ביולי 2022 על ידי מזל”ט אמריקאי בקאבול. אל-זוואהירי היה מקושר לרשת חקאני, ארגון טרור המקושר לטליבאן וחבר גם בהנהגה של אל-קאעדה. מנהיג הרשת הוא סיראג’ודין חקאני המכהן כסגן מנהיג טליבאן. כמו כן, אנשי רשת חקאני ממלאים תפקידים במשרד הפנים של הטליבאן ומפקחים על האבטחה. כך פועל הקשר ההדוק בין שני הארגונים, כאשר הטליבאן מספק למפקדי ופעילי אל-קאעדה כל מה שהם צריכים: נשק, דיור, דרכונים וגישה לרשת הברחות סמים העצומה שנבנתה במשך עשרות שנים כדי להקים אימפריית הרואין בחסות הטליבאן.

כך פועלת המערכת שבונה את אפגניסטן ומייצבת אותה כחממה לטרור. פעילי טרור מתימן, לוב, סומליה ופלסטינים מתאמנים במחנות האימונים המתחדשים של אל-קאעדה, שמקבל אשראי מלא משלטון הטליבאן המחודש. התופעה מדליקה נורה אדומה ומנהיגי מדינות שכנות ואזוריות, כמו איראן, פקיסטן, רוסיה, סעודיה ומדינות מרכז אסיה, כבר הביעו דאגה מהאיום הנשקף מהשאיפות הטרנס-לאומיות של הטליבאן.

לטליבאן, כארגון ג’האדיסטי, יש שאיפות להקמת ח’ליפות אסלאמית עולמית, אולם, הוא גורס כי לא הגיעה העת. מי שאמורים להדאיג יותר בשאיפותיהם הטרנס-לאומיות להקמת ח’ליפות אסלאמית עולמית הם דאעש- מחוז ח’וראסאן ואל-קאעדה. ההכרה בטליבאן כשליט הלגיטימי באפגניסטן מחזקת את גישתו למשאבים ומציבה אותו בעמדה המושלמת להשתמש בהם לצרכיו ולצורכי שותפיו – קרי, אל-קאעדה וארגוני טרור אחרים המסונפים לו כמו תחריק א-טליבאן פקיסטן, אל-קאעדה בתימן, אל-קאעדה בתת היבשת ההודית, אל-שבאב אל-מוג’אהדין בסומליה ועוד.

חייבים להבין את הרעיון הג’האדיסטי

לסיכום, חממת הטרור באפגניסטן הולכת ומתעצמת. העולם המערבי שוב טעה לחשוב כי אפשר להתנהל מול ארגון קיצוני כמו הטליבאן מבלי להבין את הרעיון הג’האדיסטי שעומד מאחוריו, שעליו מושתתת מערכת היחסים שלו עם ארגון טרור כמו אל-קאעדה. הטליבאן אומנם נלחם בדאעש, אך לשני הארגונים ישנה מטרה אחת של הקמת ח’ליפות אסלאמית. ההבדל ביניהם הוא בתזמון וביחס למיעוטים אחרים או “כופרים”.

בהמשך לחוסר הבנתו של המערב את יסודות הג’יהאד והאידיאולוגיה של הטרור האסלאמי סברו רבים כי הבסתו של דאעש בעיראק ובסוריה תביא לחיסולו של הארגון. אולם, קשה לחסל רעיון ואידיאולוגיה. כך הצליח דאעש להתבסס מחדש במקומות שבהם נוצר ואקום לאחר נסיגתם של כוחות של מעצמות עולמיות: ארה”ב באפגניסטן, צרפת במאלי ועוד.

מי שסבור כי גם אם יובס דאעש-ח’וראסאן יחוסל ארגון דאעש על כל שלוחותיו – טועה ומטעה. דאעש מתעצם לא רק באפגניסטן, כי אם גם ובעיקר באפריקה. בעוד דאעש ואל-קאעדה מתחרים ביניהם גם ברחבי העולם (שני הארגונים נלחמים זה בזה בסומליה וגם באזורים במערב אפריקה), הם מתחזקים ומגייסים פעילים ותומכים גם ברחבי במדינות המערב. חממת הטרור אינה מצויה רק באפגניסטן, ועל העולם המערבי להבין כי בכל עת עלולה להיווצר “אפגניסטן חדשה” באפריקה או באסיה, שתוכל לפגוע במטרות מערביות.

הכתוב במאמר הוא על דעת המחבר בלבד ואינו משקף בהכרח את עמדת התנועה