חמאס הולכת ומתחזקת ביו”ש ובירושלים. תופעה זו החלה עוד לפני מתקפת הטרור הרצחנית ב-7 באוקטובר, אך מאז צברה תנופה. סקר דעת הקהל שערך מכון המחקר של חליל שקאקי משקף היטב את העלייה בתמיכה בתנועה בכלל ואת התמיכה הרחבה של פלסטינים, בעיקר תושבי יהודה ושומרון, בטבח ה-7 באוקטובר בפרט.

החמאס מנסה לתרגם את ההזדהות הגוברת איתה ועם מעשיה כדי להביא את הפלסטינים ביו”ש לבצע פיגועים. הצלחתה בשלב זה היא מוגבלת, בעיקר עקב פעילות הסיכול הנמרצת של מערכת הביטחון הישראלית, אבל מאמציה נמשכים. בולט בהקשר זה הפיגוע שביצעו האחים מזוהי החמאס בכניסה לירושלים, שבו נרצחו שלושה ישראלים והרביעי, שנטרל את המחבלים, נהרג מאש חיילי צה”ל. במקביל מנסה חמאס להניע פיגועים גם בחו”ל, באמצעות תומכיה באירופה (לדוגמה הפיגוע בדנמרק).

בניסיון לצבור כוח ברחוב הפלסטיני, חמאס מבליטה את המוטיב האסלאמיסטי מעבר למוטיב הלאומי, את הצלחתה לרצוח באכזריות ישראלים רבים, ואת השחיתות ואוזלת היד הרשות הפלסטינית – כמו גם את כפל הלשון שלה ביחס לטרור נגד ישראל. בתגובה, הרשות איננה מציגה חלופה אידיאולוגית, אלא מבהירה כי היא מחויבת לנרטיב המאבק לא פחות מחמאס, והראיה – עשרות מבין המחבלים שנהרגו על ידי צה”ל ביהודה ושומרון מאז 7 באוקטובר היו לטענתה אנשי מנגנוני הביטחון ופת”ח.

מנוף חשוב לקידום יעדיה הפוליטיים של חמאס הם ארגוני הסטודנטים שהיא מפעילה באוניברסיטאות ביו”ש, הנקראים “אל-כותלה אל-אסלאמיה”. אלה מנהלים פעילות נמרצת להפצת המסרים של התנועה ועוד לפני הטבח הם גברו על מתחריהם המזוהים עם הפת”ח בבחירות לוועדי הסטודנטים באוניברסיטאות. במקביל, הטבח ב-7 באוקטובר הביא גם ארגונים סלפים דוגמת אל-קאעדה ודאע”ש לקרוא לרצח יהודים ברחבי העולם.

לפני המלחמה: המנוף של “הגוש האסלאמי”

בבוקר ה-21 בנובמבר 2021 התקשר פאדי מחמד אבו שח’ידם לאשתו וילדיו, שברחו מישראל מספר ימים קודם לכן, וביקש מהם להתפלל עליו. לאחר מכן יצא מביתו, התחמש בתת מקלע מסוג ברטה M12 ובסכין, ובסמוך לשעה 9:00 בבוקר פתח באש לעבר יהודים באזור שער השלשלת בעיר העתיקה בירושלים. בתגובה לפיגוע הירי חוסל אבו שח’ידם על ידי לוחמי משמר הגבול. כתוצאה מפיגוע זה נהרג חייל ישראלי, אליהו קיי, ונפצעו ארבעה.

אבו שח’ידם, פעיל חמאס ממחנה הפליטים שעפאט, פעל ככל הנראה לבדו. חמאס מיהר לשבח את מבצע הפיגוע ולהודיע כי הוא פעיל בכיר בשורותיו – אולם לא לקח אחריות רשמית על ביצוע הפיגוע.

כיממה לאחר מכן דווח כי כוחות הביטחון הישראליים חשפו תשתית נרחבת של פעילי חמאס במספר מוקדים ביהודה ושומרון שהתכוונו לבצע פיגועים במימון והכוונה של “חמאס חו”ל”. תשתית הטרור ביהודה ושומרון הוכוונה על ידי סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס וראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון, שישב בבירות עד שמצא את מותו ב-2 בינואר.

חמאס נחושה כבר תקופה ארוכה להעמיק את אחיזתה בשטחי יהודה ושומרון על חשבון הרשות הפלסטינית. כבר לפני המלחמה עלתה הפופולריות של חמאס, ודובר גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, זכה להערצה של ממש. במקביל חותרת חמאס לחזק את מעמדה בקרב האסירים בבתי הכלא כדי להשתמש בהם ביום פקודה.

מנוף משמעותי לקידום האג’נדה של חמאס והשתלטותה על הציבור הפלסטיני ביהודה ושומרון הוא הגוש האסלאמי, “אל-כותלה אל-אסלאמיה”, הזרוע הרשמית של חמאס הפועלת במוסדות החינוך ברצועת עזה ובאיו”ש, החל מבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים (כולל אלה שבניהול של אונר”א) והתיכונים, וכלה במכללות ובאוניברסיטאות. אלה הם אותם מוסדות השכלה גבוהה שמצמיחים במקרים רבים את ההנהגה הפלסטינית העתידית, ואלה גם מוקדים מרכזיים להסתה ולקידום תשתיות טרור במרחב יהודה ושומרון.

האסטרטגיה של הגוש האסלאמי מתמקדת בניסיון למשוך את הסטודנטים למגוון הפעילויות שהוא מקיים, אשר נועדו לחזק את הקשר עימם, את אמונתם באסלאם ובאופן הדרגתי לקרב אותם לאידיאולוגיה של חמאס, עד שיהפכו לפעילים בארגון ובזרוע הצבאית שלו. פעילות הסתה בקרב הסטודנטים הייתה ידועה בעבר, ורבים מהם היו מעורבים בשנות האינתיפאדה השנייה בביצוע פיגועי טרור, כולל פיגועי התאבדות, ואולם בשנים האחרונות חלה הקצנה נוספת.

אחרי הטבח: הניסיון לגייס את ערביי ישראל

לאחר המתקפה הנוראית ב-7 באוקטובר, ממשיך “הגוש האסלאמי” להסית את הפלסטינים במרחב יהודה ושומרון ומנסה למשוך גם את ערביי ישראל לקלחת (מתוך מחשבה כי אירועי “שומר החומות” יישנו גם במלחמה הנוכחית).

אחד מדוברי חמאס, מחמד חמאדה, קרא לאחרונה ל”צעירים מהפכנים” להתגייס בכל האזורים ביהודה ושומרון כדי לבצע פיגועים איכותיים בעלי השפעה. חמאדה, בדומה לבכירי חמאס ובראשם אל-עארורי, מזהה את הפוטנציאל של הצעירים הפלסטינים וקורא להם לנצל כל הזדמנות אפשרית לפגוע באינטרסים של ישראל. לדבריו, ישראל חוששת ממלחמה רב-זירתית, ו”התעוררות” ביהודה ושומרון מהווה איום קיומי עליה.

ערוצי טלגרם המזוהים עם הגוש האסלאמי של חמאס פעילים במיוחד בהפצת איומים הקוראים לחזרה על המתקפה שאירעה ב-7 באוקטובר – אך הפעם מאזור יהודה ושומרון. במספר פוסטים, מלווים בגרפיקה, קורא הגוש האסלאמי לתושבי יהודה ושומרון להסתער על יישובים ישראליים בהישג ידם. באחד מן הפוסטים מצורפת גרפיקה שבה נראים מחבלים רעולי פנים פורצים גדר ופושטים על יישוב ישראלי, מלווה בטקסט: “ההתנחלויות הן המטרות שלנו. הבה נסתער עליהן, ביחידים או בקבוצות, וניתן להם לטעום את כוח ההתנגדות שלנו”. יש להדגיש כי חמאס מכנה את כל היישובים והערים בישראל “התנחלויות”.

בפוסטים נוספים, חמאס מספק עצות מבצעיות לביצוע פיגועים שונים. בהודעותיו ובהצהרותיו בערוצים שונים במדיה החברתית, הוא קורא לערביי ישראל שיצטרפו ויבצעו פיגועים נגד יהודים (ערביי ישראל קרויים על ידו “עמנו ב-48′”, “האנשים בשטחים הפלסטיניים שנכבשו ב-48′”), כולל ערביי מזרח ירושלים. בכירי חמאס מדגישים בריאיון ש”הכיבוש הציוני של פלסטין נמשך כבר 75 שנה”, כלומר מאז הקמתה של מדינת ישראל, ולא מאז מלחמת ששת הימים ב-1967. זאת ועוד, חמאס קורא לפעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית להשתמש בכלי הנשק שברשותם כדי לבצע פיגועים נגד ישראלים.

צילום משבועון של דאעש בערבית
שבועון “אל-נבא” של דאעש מציע רשימה של דרכים לפגוע ביהודים

חמאס זה דאעש – גם בתוכן

קריאותיו של חמאס לפגוע ביהודים חזרו תכופות בשנים האחרונות. אולם, בתקופה האחרונה, ובמיוחד אחרי הטבח, נראה כי חלה הקצנה בסגנון התכנים המופצים ברשתות החברתיות. במספר פוסטים בערוצים שונים בטלגרם המזוהים עם הגוש האסלאמי ביהודה ושומרון נראה תוכן שהינו כמעט זהה לתוכן שפורסם שבועיים קודם לכן בערוצי טלגרם של תומכי דאעש ואל-קאעדה המפיצים תכנים המסיתים לג’האד.

במאמר מערכת בשבועון “אלנבא” של דאעש ב-19 באוקטובר, תחת הכותרת “צעדים מעשיים ללחימה ביהודים”, קרא הארגון לפגיעה ביהודים ובעלי בריתם ברחבי העולם. במאמר צוין כי ההתמקדות בלחימה ביהודים בשטחים הפלסטיניים אינה מספיקה כדי להשלים את המטרה של חיסול היהודים. דאעש קרא לפגוע ביהודים בכל העולם, ובייחוד בשכונות היהודיות בארה”ב ובאירופה. כמו כן, קרא לפגוע בשגרירויות יהודיות ונוצריות בכל מקום. בהמשך למאמר, פרסם הארגון רשימה של “דרכים מעשיות לסיוע למוסלמים בפלסטין”, שבה הוא קורא למוסלמים בעולם לסייע לפלסטינים באמצעים שונים, תוך שהוא מציע רשימה מדוקדקת של דרכים שונות לביצוע תקיפות נגד יהודים: תקיפת שכונות יהודיות בארה”ב, באירופה ובשאר העולם, שריפה והריסת שגרירויות, תקיפת בתי כנסת, מתחמי בילוי יהודיים ואינטרסים כלכליים של יהודים ברחבי העולם.

בדומה לדאעש, ארגון אל-קאעדה והארגונים המסונפים לו קראו גם הם לפגיעה ביהודים. הנהגת אל-קאעדה פרסמה הודעה שבה היא קוראת למוסלמים ברחבי העולם להשתתף בלחימה בעזה, לסייע כספית ולתמוך מוראלית. בהודעה אף צוין כי זוהי שעה היסטורית וכי “האויב הישראלי הוא נמר של נייר וקורס מבחינה מודיעינית, צבאית, ביטחונית וכלכלית”. אל-קאעדה הכריז על “מלחמה פתוחה” נגד כל מה שהוא צלבני (המערב הנוצרי), ציוני וישראלי.

ג’יש אל-מלאחם אל-אלכתרוני, זרוע ההסברה של ארגון אל-קאעדה, פרסמה חוברת עם רשימה מדוקדקת ופירוט כיצד יש לתקוף את היהודים ברחבי העולם: שריפת בתים, מכוניות, חנויות של יהודים, מתקנים יהודיים ועוד. “תקיפת מתקנים ואינטרסים יהודיים ממשלתיים במדינות ערב ובאירופה, כגון שגרירויות וקונסוליות”; “מיצוי כספם של יהודים על ידי שריפת בתיהם, מכוניותיהם וחנויותיהם ברחבי העולם”; ו”התמקדות במתקנים צלבניים ממשלתיים באמריקה ובאירופה, שכן תמיכתם הבלתי מוגבלת בכובשים היהודים כבר אינה נסתרת מאיש”.

הודעות אלו מטעם שני הארגונים הסלפים פורסמו במהלך אוקטובר האחרון, לאחר מתקפת ה7 באוקטובר. שבועיים בלבד לאחר מכן, בתחילת נובמבר האחרון, פרסם הגוש האסלאמי של חמאס כרזה הקוראת לתושבי יהודה ושומרון לצאת ולפגוע ביהודים. בכרזה מופיעה רשימה המציעה דרכים שונות כיצד יש לפגוע ביהודים: דריסה, הטרדה לילית, זריקת בקת”בים, דקירה, ירי לעבר מחסומים וחיילים, חבלה בעמודי התקשורת, פיצוץ אוטובוסים של חיילים ומתנחלים. כך מאמץ חמאס את סגנון התוכן של דאעש ואל-קאעדה ומתאים אותו לפעילות שלו.

כרזה שחורה בערבית עם אילוסטרציות לפיגועים
כרזה שפורסמה בערוץ הטלגרם של הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון, שבה מוצעות דרכים שונות כיצד יש לפגוע ביהודים

אקדמיה לטרור

נראה אפוא שנוסף למעשיו המזוויעים, חמאס התאים גם את מלאכת ההסתה שלו ברשתות החברתיות כדי לקדם את האג’נדה הרצחנית שלו. תהליך ההקצנה הזה אינו מקרי, ולא בכדי הוא מושך צעירים פלסטינים רבים, המחפשים משמעות אחרת מזו שמספקת להם הרשות הפלסטינית. הבסיס כאן הוא דתי, והוא גובר על המוטיב הלאומי בנרטיב החדש של צעירים אלו, ובמיוחד אלו המשתייכים לאגודות הסטודנטים באוניברסיטאות הפלסטיניות. צעירים אלו רואים בארגונים הג’האד העולמי מודל לקידום אג’נדה אסלאמית רחבה, שמתכתבת עם מטרותיו של ארגון חמאס: לא רק התנגדות לכיבוש, אלא גם השתלטות והקמת מדינה המושתתת על האסלאם.

הסלפים הצעירים

עד לפני מספר שנים, פעילותם של גורמים ג’האדיסטיים סלפים ביהודה ושומרון הייתה שולית יחסית. זאת, בניגוד לעזה, שבה הייתה נוכחות סלפית בולטת יותר, עם הזדהות רחבה יותר עם דאעש. אט-אט, עם התפוררות כוחה של הרשות הפלסטינית והתחזקות גורמים אסלאמיסטיים, הארגונים הסלפים החלו להציע חזון בעל משמעות גדולה יותר מהסרת הכיבוש הישראלי וכינון מדינה פלסטינית: הם הציעו מדינה אסלאמית, ח’ליפות גדולה שתתפרש מהמזרח התיכון לעולם כולו.

כך נוצר מצב שבו למעלה מ-200 פלסטינים הצטרפו לשורות דאעש כדי להילחם בחזיתות השונות: עיראק, סוריה, לוב. רובם הגיעו מעזה, וחלקם משכם, חברון וג’נין, ורובם ככולם בשנות העשרים לחייהם.

דאעש ידוע במומחיותו להסית ולגייס תומכים. נוסף על כך מעודד הארגון טרור נגד מדינותיהם של תומכיו מבפנים – צרפתים נגד צרפת, בלגים נגד בלגיה, צ’צ’נים נגד רוסיה וכו’. כך השיטה הדאעשית מתורגמת על ידי הפלסטינים שמצטרפים לדאעש ומנסים למשוך את דאעש לעניין הפלסטיני ולישראל. אותם תומכי דאעש יוצאים גם נגד הרשות הפלסטינית. רובם צעירים שמאסו בשחיתות השלטונית של הרשות הפלסטינית, ומאסו בנכונותה של הרשות הפלסטינית לקיים דו שיח עם ישראל במקום להילחם מלחמת ג’האד נגדה, מה שנתפס בעיניהם ככפירה.

כאן חמאס נכנס לתמונה. חמאס מהווה אלטרנטיבה לתושבי יהודה ושומרון אשר מאסו ברשות הפלסטינית, ומעוניין להציג את עצמו כגוף ש”מגן” על הציבור הפלסטיני מפני ה”כיבוש”. יתרה מכך, חמאס מציע אג’נדה אסלאמית, וכאשר המניע הוא יותר דתי מאשר לאומי, הדרך לחמאסטן באיו”ש קצרה יותר. על מדינת ישראל לשים דגש מיוחד על תופעה מטרידה זו של הקצנה בקרב הצעירים הפלסטינים ביהודה ושומרון, ולפעול למגר אותה.

הכתוב במאמר הוא על דעת המחבר בלבד ואינו משקף בהכרח את עמדת התנועה.