"Je suis Charlie" - mourning at the French Embassy in Berlin for the victims of the massacre at the French magazine "Charlie Hebdo".

ב-26 בפברואר 1993 התפוצצה משאית נפץ בחניון התת-קרקעי של מגדלי התאומים והביאה להרג של שישה אזרחים ולפציעתם של 1,042 נוספים. ארצות הברית עצרה את כל המעורבים בפיגוע, אבל לא נתנה את דעתה לתשתיות המהוות בית גידול לטרור בתוך גבולות אמריקה. למשל, לעובדה שמתכנן הפיגוע התחזה לפליט עיראקי וכך הצליח לעבור את הגבול, וכן לעובדה שהוא חסה בצל מטיף מצרי במסגד בעיר ניו ג’רזי שבה השתקע. גם העובדה שתשתית הטרור צמחה בצל מוסדות קדושים עבור האמריקאיםמוסד הפליטות ומוסד חופש הדתלא אתגרה את הקונספציה האמריקאית. 

שלוש שנים מאוחר יותר כבר הגה ח’אלד שיחמוחמד את התוכנית למיטוט מגדלי התאומים, והציג אותה לבן לאדן. כחמש שנים בלבד לאחר מכן, בשנת 2001, הוכה העולם החופשי בתדהמה כאשר צפה בשידור חי בקריסת המגדלים המפורסמים בעולם, שהפכו לסימן ההיכר לשליטתו ולעוצמתו של המערב 

כתוצאה מכך פתחה ארצות הברית, יחד עם מדינות נוספות, במלחמה באפגניסטן וביעדי טרור נוספים בעולם. המלחמה נמשכה 20 שנים, בין 2001 ל-2021. ארצות הברית הפילה את שלטון הטליבאן וכוננה שלטון חדש פרו-אמריקאי במקומו, אך מייד כאשר עזבה את גבולות אפגניסטן, חזר שלטון הטליבאן. 

 

טרור על אדמת אירופה 

מבלי להיכנס לסקירה היסטורית של כל פיגועי הטרור שבוצעו על ידי האיסלאם הרדיקלי על אדמת אירופה, אפשר לראות בהחלט איך הטרור האיסלאמי מתפשט בבירות אירופה. 

במאי 2013 בריטניה חווה פיגוע ברוטלי, כאשר שני איסלאמיסטים עורפים את ראשו של חייל בריטי ברחובה של עיר, לאורו של יום. למרבה ההפתעה, המחבלים אינם ממהרים להימלט מזירת האירוע, אלא נותרים בזירה על מנת “לחנך” את העוברים והשבים ההמומים, שבעצם מי שאשם בפיגוע זה הם עצמם. “אנחנו נשבעים לאללה הכול יכול, לא נפסיק להילחם למענך”, הם אמרו בידיים מגואלות בדם, האוחזות במצ’טות ובסכינים. “הסיבה היחידה שעשינו את זה היא שמוסלמים מתים מדי יום. החייל הבריטי הזה קיבל עונש עין תחת עין, שן תחת שן”, אמרו המחבלים ונופפו בנרטיב הקורבן הקבוע של התוקפן המוסלמי. 

שנה וחצי לאחר מכן, בינואר 2015, הגיע תורו של ה”11 בספטמבר” הצרפתי, כפי שהוא כונה אז על ידי התקשורת המקומית, כאשר שני רעולי פנים פרצו בצוהרי היום למשרדי המגזין שארלי האבדו, הממוקם בפריז, ורצחו 12 איש, בהם עשרה עיתונאים ושני שוטרים, לאחר שהעיתון העז לפרסם קריקטורות של מוחמד. פיגוע זה התפתח לרצף אירועי טרור ובהם פיגוע ירי שהביא לרצח של שוטרת והפיגוע במרכול הכשר בפריז, שבו נספו ארבעה בני ערובה נוספים. בסך הכול נרצחו בסדרת האירועים הזו 18 בני אדם, בהם 15 אזרחים ושלושה שוטרים. 

על אף זוועות הפיגוע בשארלי האבדו, מי שכינה אותו “ה-11 בספטמבר” של פריז לא ידע מה צופן לו העתיד בהמשך אותה שנה, כאשר בחודש נובמבר ידעה פריז את המתקפה הגדולה ביותר שספגה מאז מלחמת העולם השנייה: בפיגוע שארע במהלך מופע רוק שהתקיים באצטדיון נרצחו 127 איש ועשרות נפצעו. 

ב-2016 חווה גם גרמניה פיגוע במערב ברלין, כאשר מחבל דורס למוות 12 קורבנות, ובהם תיירים ומקומיים. 

 

תודעת הקורבן הקבועה של האיסלאם הרדיקלי 

בין פיגועים אלו ואחרים עוברים קווי דמיון ברורים. ראשית, אפשר לראות השראה וחיקוי בין שרשראות הפיגועים. שנית, האיסלאם הרדיקלי נוקט אכזריות כשיטת עבודה ליצירת הרתעה וטרור פסיכולוגי. אלו נועדו לשתק תגובה אפשרית מצד החברה המותקפת. שלישית, תעמולה. הטרור האיסלאמי הרדיקלי מגיע עם צידוק קבוע, שמתבסס על תודעת הקורבן הנרדף, שבשם “רגישותו” לעוולות הנעשות לו מבצע פשעים מפלצתיים נגד האנושות. רביעית, הטרור האיסלאמי הרדיקלי משתמש בערכים המקודשים למערב על מנת לחסל אותו. 

השימוש בערכים המקודשים למערב על מנת לחסלו מתבצע בשתי שיטות. השיטה הראשונה היא פגיעה בסמלים מערביים. לא במקרה נבחרו מגדלי התאומים, שהיוו את מרכז הסחר העולמי וסמל לעליונותו של המערב, השארלי האבדו הצרפתי, שהוא סמל לזכות היסודית של חופש הביטוי, והופעת רוק באצטדיון הצרפתי, שמהווה סמל לתרבות המערב. כל אלו נועדו לתקוף ולערער את ערכי היסוד של המערב. 

השיטה השנייה שבאמצעותה מביסים את המערב באמצעות שימוש בערכים המקודשים לו מתוחכמת הרבה יותר. הרי הסתה שמתבצעת מתוך מסגדים מעמידה את המערב בקונפליקט בנושא חופש הביטוי; מחבל שמגיע עם תעודת פליטות מעורר אמפתיה ופורט על היסוד ההומני הטבוע בערכי המערב; ההאשמות הקבועות של האיסלאם הרדיקלי בדבר תוקפנות המערב מנגנות על האמביוולנטיות המערבית בדבר הפעלת כוח, והרצון לייצר שלום ולהימנע ממלחמה; וגולת הכותרת, השימוש במשוואה שלפיה החלש תמיד צודק, כאשר המוסלמי לעולם יוצג כחלש אל מול המערב הכובש, ולכן גם כצודק יותר ממנו.  

 

הכוננות בדצמבר 2023 

במבט לאחור, אפשר רק לתהות מה היה קורה אילו אחרי משאית התופת ב-93′ היו האמריקאים נדרשים לחיסול תשתיות הטרור, כולל באמצעות בדיקה נוקשה יותר של כניסת פליטים לגבולות אמריקה, הטלת הגבלות על מסגדים ומוסדות דתיים אחרים, ושלילת אזרחות וגירוש של מסיתים מאדמתה. ייתכן שלא רק הפיגוע במגדל התאומים היה נמנע, אלא גם שעליית האיסלאם הרדיקלי אל מול שקיעת המערב הייתה מתונה יותר, וכן הייתה נמנעת ההשראה לפיגועים נוספים שהתרחשו על אדמת אירופה. 

לקראת חג המולד האחרון, בדצמבר 2023, כבר אפשר היה לראות כיצד השיח הישראלי של “כוננות לקראת החגים” מועתק גם לאירופה, שנערכה אז לקראת הטרור האיסלאמי. נדמה שאירופה מתחילה לגלות סימני חיים אל מול המכבש של הטרור האיסלאמי השוטף אותה. אלפי פעילים איסלאמיסטיים נמצאים במערב אירופה לבדה, ונתונים במעקב. כך למשל הודיע ראש שירות המשרד להגנת החוקה (שירות הביטחון הפנימי) שהמדינה נמצאת “בסכנה הגדולה ביותר מזה שנים” להתקפת טרור, וכן ש”אירוע כזה יכול להתרחש בכל יום”. הצהרתו זו הייתה על רקע פיגוע שהתרחש בפריז קודם לכן. לאחרונה אף אמר ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, “הרחובות שלנו נכבשו על ידי קבוצות איסלאמיסטיות“. 

אבל לבתי הגידול של הטרור, וגם לטרוריסטים עצמם, יש מטריית הגנה שאי אפשר להפריז בחשיבותה, והיא מדיניות של הכלה, שמבוססת על קבלת התעמולה הפסיכולוגית של האיסלאם הרדיקלי, כפי שפורטה לעיל. 

 

המשוואה השקרית של האיסלאם הקיצוני 

חלק ניכר מהטענות של האיסלאם הרדיקלי, שמי שאשם באלימותו ואכזריותו הם “אחרים”, מופנה כלפי ישראל. במקרה הישראלי, ביתר שאת, מהווה האיסלאם הרדיקלי תוקפן המתחזה לקורבן. תחת הפגנות התמיכה בעזתים המסכנים”, מנורמלים בדעת הקהל העולמית מעשי טבח ואונס, מהמחרידים ביותר שידעה האנושות. כמו בכל פיגועי הטרור של האיסלאם הקיצוני, וכפי שנהוג על פי המדיניות הדופרצופית הקבועה של האיסלאם, לצד החרב מגיעה גם הבטחה שאילו רק הישראלים לא היו כל כך רעים אליו, הוא לא היה צריך להתקומם גם באירופה. 

כלומר, האיסלאם הקיצוני מייצר תיחום תודעתי מדומיין של גבולות הסכסוך והאלימות, ומייצר משוואה שקרית, שאילו ייפתר הסכסוך הנקודתי הנ”לובכל פעם מדובר בסכסוך אחרהרי שתתייתר האלימות של האיסלאם. 

יש מי שקונה את תעמולת האיסלאם הרדיקלי, ומתנדב להנחיל להמונים את מסריו ולנרמל אותם. דוגמה אחת לכך ניתנה בדיון שנערך לאחרונה בפרלמנט הבריטי, שבו הואשם ה BBC-ב”שותפות למסע הדיסאינפורמציה המתוזמר היטב של חמאס שלפי הדובריםהוביל לזינוק באנטישמיות ברחבי העולם“. 

מי שנדמה לו שה BBC-פוגע בישראל ומקדם אנטישמיות כבושה וגלויה צודק, אבל מפספס את הלקח החשוב ביותר לאירופה ולמערב. קבלת טיעוניו של האיסלאם הרדיקלי והצדקת טענותיו האלימות יביאו לשיתוק מוסרי ותודעתי באירופה, בדיוק כמו שקרה בישראל. הטרור האיסלאמי מתחיל בארס תעמולתי המשתק את חוש המוסר והצדק, מנצל את ערכי המערב כנגדו, ואז טובח בו. 

הניסיון לתחם את גבולות הסכסוך הנוכחי לישראל ולכפות על ישראל הפסקת אש במטרה להביא לשקט תעשייתי למערב אינו שונה ממדיניות הפיוס הצ’מברלייני אל מול האויב הנאצי, והיא תעלה למערב בדם רב ובאיבוד ההגמוניה העולמית שבה הוא מחזיק. 

רק תבוסה חדמשמעית של איראן, על שלוחותיה, ושל רוסיה באוקראינה, יאפשרו למערב להגיע מוכן למאבק מול סין. הניסיון להכיל את הטרור האיסלאמי הקיצוני נדון להיכשל, כמו שמוכיח ה case  study-הישראלי. 

 

מאמר זה פורסם במקור ב ynet-בשפה האנגלית