מזרקה מגודרת ברמאללה עם פסל אריה

פיגוע הטרור הרצחני ליד מעלה אדומים ממחיש כיצד מדיניות ההסתה המוצהרת של הרשות הפלסטינית נגד ישראל, שכוללת גם תגמול כספי למחבלים, גורמת למותם של ישראלים נוספים. לקראת הרמדאן, הגיעה העת להתמודד עם אתגר זה ביהודה ושומרון

 על רקע מספר פעולות סיכול מוצלחות שביצעו צה”ל, השב”כ ויחידות העילית של המשטרה ביו”ש, בוצע בימים האחרונים פיגוע אנטישמי ליד מעלה אדומים. הפיגוע, שתוכנן היטב, גרם למותו של אזרח ישראלי אחד ולפציעתם הקשה של מספר אזרחים נוספים. בזירת הפיגוע נכח לוחם אשר לחם בעזה במשך ארבעה חודשים, והוא נטרל את המחבל במקום ומנע פגיעה נוספת בחיי אדם. הנטרול המהיר ממחיש את החיוניות של נוכחות אזרחים חמושים מיומנים שיודעים לתת מענה מיידי לאירועים קטלניים.

 

ישראל מצויה כעת בלחימה במספר חזיתות. המתיחות הרבה שקיימת ממילא מחריפה לקראת הרמדאן, וקיים חשש ממשי לפיגועים מצד חמושים פלסטינים ופלגים מסוימים בקרב ערביי ישראל. במציאות תוססת זו חשוב מאוד לפקוח עין על זירת הלחימה השמינית – הזירה הפנימית, ובייחוד על ירושלים. בהקשר זה ראויה לציון הפעילות של משטרת ישראל במזרח ירושלים. מספר המעצרים ורמת ההשתוללות של ההסתה מוכיחים כי רוחה של הלאומנות הפלסטינית לא פוסחת על בירת ישראל.

 

ההסתה הייתה על הקיר: השפעת מדיניות הרש”פ על גל הטרור

פיגועי טרור לא מתרחשים לעולם בחלל ריק. מזה שנים, הרשות הפלסטינית מסיתה לאנטישמיות, מתרברבת בהצלחתו של הפת”ח ברצח יהודים, ומשלמת באופן אקטיבי לפלסטינים כדי לרצוח יותר ויותר ישראלים בתמורה לשכר נדיב. במחקר “מחבלים בשירות הציבורי”, מחלקת המחקר שלנו מוכיחה כיצד המדיניות הרשמית של הרש”פ, המכונה “לפגוע בתור מקצוע”, מעוגנת בחוקים אשר נועדו לתמרץ פלסטינים מן השורה להצטרף למעגל הטרור ולתגמל מחבלים מקצועיים על רצח של יהודים – בין אם הם קשורים לפת”ח, לחמאס, לחזית העממית או שאינם מקושרים לארגון כלשהו. התשלום עבור רצח עומד על פי שמונה משכר המינימום בקרב הפלסטינים, פי ארבעה מן השכר הממוצע של מרצה או מהנדס פלסטיני – ומגיע לסכום מרבי של 12,000 ש”ח לחודש.

 

מאיחוד הזירות של חמאס לאיחוד הזירות של ישראל

הפיגוע במעלה אדומים ממחיש גם את חוסר יכולתה המוחלט של הרש”פ לתפקד ולמשול באופן יעיל. ככל שכוחות הביטחון של ישראל מטפלים בהצלחה בחוסר הסדר שהרש”פ מותירה בשטח, עוצרים למעלה מ-3,000 מחבלים וחשודים ומסכלים מאות פיגועים בהיקף נרחב, הרש”פ ניצבת חסרת אונים מול פלגים מקומיים אשר השתלטו הלכה למעשה על מובלעות בחלק מסוים של יהודה ושומרון.

לאמיתו של דבר, פקיד ישראלי בכיר אמר כי הם קיבלו חיזוק מחודש המלווה בנחישות לפרק לחלוטין את תשתית הטרור ביהודה ושומרון. בעקבות שבעה באוקטובר, אסטרטגיית איחוד הזירות של חמאס שבמסגרתה איים הארגון להתערב אם ישראל תפעל ביהודה ושומרון הפכה לבלתי רלוונטית. למעשה, ההצלחה הישראלית בעזה מעניקה לכוחות הביטחון מוטיבציה לפעול גם ברחבי יהודה ושומרון, כך שאפשר לומר שהתגבשה אסטרטגיה חדשה: איחוד הזירות של ישראל.

עם זאת, קיים כורח לשפר את מוכנותה של ישראל בזירה הפנימית לקראת הרמדאן, באמצעות הנחתת מכה על תשתית הטרור ביהודה ושומרון ובירושלים, תוך מתן תשומת לב להשפעות אפשריות על פלגים רדיקליים בקרב ערביי ישראל. הדבר כולל את הגברת הפעילות המודיעינית, מעצרים, וחיזוק כיתות הכוננות, המבוססות על אזרחים מקומיים חמושים המוכנים להגיב לאירועים בשטח. בעידן של אתגרים חדשים, החדשנות הישראלית חייבת להביא לשולחן אמצעים מתקדמים ונועזים.