ארגון אונר”א מפרסם מספרים מופרזים של ילדים ואזרחים הרוגים בעזה וביהודה ושומרון. למה הוא עושה זאת?  

אונר”א, הארגון הבינלאומי האחראי לסיוע לפליטים הפלסטינים, מנצל באופן שיטתי את טוב הלב והדאגה הכנה של רבים בעולם לזכויות האדם של הפלסטינים, ומעוות במכוון את הנתונים בתחומי אחריותו, כמו מספרי האזרחים והילדים הפצועים וההרוגים. אנשי הארגון מכוונים ללב הקונצנזוס ומכסים זאת במעטה של נתונים “אמפיריים” לכאורה, כדי שבבוא העת יוכלו להגיש כתב אישום נגד ישראל. הם מתארים מציאות שקרית, דרמטית ונוראית שיהיה מאוד קשה להתעלם ממנה, כדי שכל אחד שייתקל בה יזדעזע מייד.  

במקרים רבים, גופי תקשורת גדולים בעולם כמו BBC, CNN, אל ג’זירה ועוד ממהרים להאשים את ישראל בעקבות הפרסומים של אונר”א, מבלי לטרוח לעשות את המוטל עליהם בתור עיתונאים: לעצור לרגע ולבדוק, בדיוק כמו במקרה של הפרסום הכוזב על הפצצת בית החולים בעזה בידי כוחות צה”ל – הפצצה שכידוע נבעה מאש של הג’יהאד האסלאמי. 

האם אפשר בכלל לסמוך על מספרים כלשהם שמפרסם ארגון אונר”א? יצאנו לבדוק על מה בדיוק הארגון מבסס את הנתונים שלו. מהם מקורות המידע שלו, ומיהם אותם “ילדים” ו”אזרחים” שהם מפרסמים כהרוגים? האם הם נותנים את הדעת על כך שיש מחבלים בני נוער בני 15 ו-16, או שהם מוכנסים אוטומטית לקטגוריית ילדים? האם מחבלים הלובשים בגדים אזרחיים נספרים כאזרחים הרוגים? והאם מספר התושבים המתגוררים ביהודה, שומרון ועזה הוא מדויק או מוגזם? 

השורה התחתונה היא שארגון אונר”א מסלף את הנתונים.

ארגון אונר”א הוא גוף טרור תודעתי של חמאס, ורבים מהמועסקים בארגון הם אנשי חמאס. תוכנית הלימודים שלהם עבור התלמידים והסטודנטים בגדה המערבית וברצועת עזה כוללת תכנים אנטישמיים, ומועברת על ידי מורים שפרסמו תכנים נאציים ברשתות החברתיות. אונר”א משתתף באופן פעיל במלחמה לצד חמאס, וזאת ודאי אינה הפעם הראשונה שהוא עושה כן.  

בפרסומיו, אונר”א מגדיר כל פלסטיני הרוג מתחת לגיל 18 כ”ילד”, גם אם הוא מחבל פעיל, נושא נשק, שחוסל. 

בתאריך 7 בנובמבר 2023 פרסם אונר”א באתר שלו שמאז תחילת המלחמה נהרגו בגדה המערבית 147 פלסטינים ומתוכם 44 ילדים. מהפרסומים הללו משתמע כאילו נהרגו ילדים חפים מפשע על ידי אש חסרת הבחנה של צה”ל, והמספר הזה מזעזע את העולם עם טענות שקריות. ה”ילדים” שאונר”א מדווח עליהם כהרוגים ביהודה ושומרון הם למעשה כל פלסטיני מתחת לגיל 18 גם אם הוא מחבל פעיל, גם אם הוא חבר בארגון הטרור “גוב האריות” או כל ארגון טרור אחר, וגם אם ירה אש חיה לעבר אזרחים ישראלים, ניסה לדקור בסכין, יידה בקבוקי תבערה או השליך מטענים. אונר”א מציג למעשה סילוף מושלם של הנתונים כשהוא משתמש בהגדרה בעייתית של “ילד”.  

"הילדים" של אונר"א. שימוש על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים 
“הילדים” של אונר”א. שימוש על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

ומהו אזרח פלסטיני הרוג? איך מבחינים בין מחבל ואזרח כאשר הם בלבוש אזרחי – או במדי צה”ל? האם אונר”א יספר מתישהו לעולם, שהרוב המוחלט של אותם אזרחים חוסלו מכיוון שהיו טרוריסטים? 

אונר”א גם לא יטרח לדווח על אזרחים או ילדים הרוגים שסיכנו את חייהם של כוחות הביטחון הישראליים באופן ישיר, כשמחבלים השתמשו בהם כמגן אנושי תוך כדי ביצוע פעולה חבלנית עוינת וטרוריסטית נגד כוחות צה”ל ויישובים יהודיים, ועוד לא הזכרנו את שיגור הטילים המתמשך מרצועת עזה במהלך 18 השנים האחרונות – מתוך גני ילדים, בתי ספר, מסגדים ובתי חולים. 

אונר”א כותב כי שמונה פלסטינים כולל ילד אחד נרצחו לכאורה על ידי מתיישבים יהודים. האם אירוע כזה היה עובר בשקט במחוזותינו במזרח התיכון? אם זה היה נכון, האם לא היו פורצות מייד מהומות רבתי? והאם בכלל אפשר לסמוך על מספר או נתון כלשהו אשר הוא מפרסם, תמים ככל שיהיה, כמו נתונים דמוגרפיים של מספר האזרחים החיים ברצועת עזה או בגדה המערבית? 

אנחנו בהחלט יודעים על מי אפשר לסמוך בכל הפרסומים הקשורים לאזור: על צה”ל ועל דובר צה”ל, דניאל הגרי, עם הדיווחים היומיים שלו. זאת, גם כאשר מדובר באוכלוסייה הפלסטינית, שעליה אחראים גופים אחרים, משום שהם אינם עושים את עבודתם נאמנה. צה”ל, הידוע בתור הצבא המוסרי בעולם, עושה הכול למען הפצת פרסומים מדויקים, והוכיח שוב ושוב במערכה הזאת את שקרי חמאס ואת השימוש שלו באזרחי רצועת עזה בבתי חולים ובמוסדות ציבור. 

נוסף על כך, צה”ל גם מקפיד לעשות כל פעולה אפשרית, ולעיתים גם בלתי אפשרית, כדי למנוע פגיעה באזרחים פלסטינים. רק לאחרונה סיפרו מפקדי חטיבת גבעתי מתוך רצועת עזה איך מחבלי חמאס שילחו אליהם נשים וילדים עם מטענים, כדי שחמאס יוכלו לפרסם תמונות של נשים וילדים הרוגים שיזעזעו את העולם. אך לוחמי צה”ל נמנעו מהפעולה המצופה, ובצורה מתוחכמת גרמו לאוכלוסייה לעזוב את האזור.  

עוד פורסם כי בכל פעם שצה”ל מבצע נוהל “הקש בגג” כדי לחסל את מחבלי חמאס ברצועת עזה, ממהר חמאס לשלוח אזרחים אל גג הבניין המיועד, וצה”ל נמנע מהפעולה כדי לצמצם פגיעה באזרחים או ב”בלתי מעורבים”. 

השימוש הציני שעושים חמאס וארגוני טרור נוספים באזרחים ובמתקנים אזרחיים, תוך נקיטת שיטות אכזריות שונות ומשונות, ידוע כעת ברחבי העולם, ואנו פועלים בכדי לפרסם את השקרים של החמאס ואנשי הרשות הפלסטינית ולשפר את המצב ההסברתי והתודעתי בעולם. אנחנו נלחמים בטרור ובטרור תודעתי – ואנחנו נלחמים בעזרת כלי הנשק העוצמתי ביותר העומד לרשותנו: האמת. 

השימוש הציני של אונר”א במספרים, ושיתוף הפעולה של הארגון עם אנשי חמאס ברצועת עזה ובגדה המערבית, חייב להיפסק. זאת ועוד: אנשי חמאס הם בעצמם חברים בארגון אונר”א – איפה בעולם קיים ארגון זכויות אדם נוסף שהחברים בו הם טרוריסטים?

אונר”א עושה שימוש ציני במספרים הן ברצועת עזה והן בגדה המערבית, ולכן אי אפשר להסתמך יותר על הנתונים שהארגון מפרסם על אודות הילדים והאזרחים ההרוגים. אלא שצה”ל עצמו לא מפרסם את הנתונים האלו; מאז תחילת המלחמה פרסם צה”ל את מספר העצורים בגדה המערבית, אך לא פרסם פרטים על מחבלים המחוסלים בפעולותיו. האם כדאי שצה”ל יסיק מסקנה הסברתית ויתחיל להציג נתונים שיש בידו על מחבלים מחוסלים, כדי להילחם בטרור התודעתי ובאינתיפאדה המספרית של אונר”א גם במישור הזה? 

הכתוב במאמר הוא על דעת המחבר בלבד ואינו משקף בהכרח את עמדת התנועה.