אנשי דאעש סופרים תחמושת

מטרתה העליונה של תנועת הביטחוניסטים היא להבטיח את ביטחון ישראל לדורות. בבסיס מטרה זו נמצאות שתי הבנות מרכזיות: הראשונה היא שביטחון המדינה לא יכול להתקיים בריק, אלא תלוי במערכת רחבה של גורמים מדיניים, כלכליים וחברתיים. ההבנה השנייה היא שבשביל לקבל החלטות מושכלות, יש צורך לבנות אסטרטגיה רחבה שנשענת על העבר וצופה אל עבר העתיד.

הבנות אלו הביאו את תנועת הביטחוניסטים לגבש חזון לאומי ברור, שנבנה מתוך מחקר מעמיק, ונוגע בכל השדות המעצבים של החברה הישראלית. בכתבה זו יתמקד החוקר ערן להב בארגוני הג’יהאד העולמי. הוא יפרט על ההבדלים האידיאולוגיים והמעשיים בין הארגונים השונים, יסביר כיצד המלחמה הנוכחית משפיעה על פעילותם, וגם יבהיר מדוע ישראל ומדינות המערב מוכרחות לשתף פעולה מול איום זה, שרק הולך ומחריף.

רקע – ארגוני הג’יהאד העולמי: קווים לדמותם

הג’יהאד העולמי הוא שם כולל לרשת מסועפת של ארגוני אסלאם רדיקלי, שקוראים למלחמת חורמה נגד כל הכופרים, ולהקמת ח’ליפות אסלאמית עולמית.

בשביל להבין איך צמחו ארגוני הג’יהאד העולמי צריך לחזור לשנות ה-60 של המאה הקודמת. באותה תקופה פרסם סייד קוטב, הוגה דעות מצרי, אג’נדה שבה הסביר מדוע צריך להילחם בתרבות המערב. דעותיו של קוטב השפיעו מאוד על העולם האסלאמי, ובמיוחד על השייח’ עבדאללה יוסף עזאם, פלסטיני שנחשב כיום ל”אבי הג’יהאד”. עזאם היה מבכירי תנועת האחים המוסלמים, ובהמשך ייסד את אל-קאעידה – אחד מארגוני הג’יהאד המשמעותיים ביותר עד היום. עזאם גם נחשב למנטור של אוסאמה בן-לאדן, ויש לו תפקיד חשוב בטיפוחו של ארכי-טרוריסט זה.

מאז, ארגוני הג’יהאד העולמי הלכו והתרחבו, והיום נכללים תחת הגדרה זו מאות ארגונים שפועלים בכל רחבי העולם. ב-40 השנים האחרונות ביצעו ארגונים אלו כ-50 אלף פיגועים במדינות רבות, והביאו למותם של אלפי חפים מפשע.

זרי פרחים באתר הפיגוע בפריז
אנדרטה בפריז לזכר נפגעי מתקפת טרור שביצעו פעילי אל-קאעידה במשרדי המגזין Charlie Hebdo

מרבית ארגוני הג’יהאד העולמי מורכבים מפעילים סונים סלפיסטיים. התנועה הסלפית, או הסלפיה, היא תנועה אסלאמית קיצונית שמאמינה ב”סלף” – האב הקדמון. לפי תומכי הסלפיה, האסלאם היה במיטבו בימיו של הנביא מוחמד ובימי הח’ליפים הראשונים, ושאיפתם היא לקרב את האסלאם המודרני כמה שיותר לרוח אותה תקופה. בשביל להגשים את מטרתם הארגונים דוגלים בג’יהאד – מושג חשוב שנחלק לשניים. לתפיסתם, יש הג’יהאד הגדול, שהוא המאבק הרוחני שמתקיים בין אדם לעצמו, ויש הג’יהאד הקטן, שהוא המלחמה בכופרים לשם הגנה על האסלאם. מובן שמבחינת העולם המערבי הג’יהאד הקטן הוא למעשה הג’יהאד הגדול, שפוגש אותנו בדמות פיגועים רצחניים.

למרות האידיאולוגיה הדומה והמטרה המשותפת, קיימים הבדלים מהותיים בין ארגוני הג’יהאד העולמי, ואף יריבויות.

שני ארגוני הג’יהאד הגדולים והמשמעותיים הפועלים כיום בעולם הם אל-קאעידה ודאעש. דאעש אומנם יצא מתוך אל-קאעידה, אך בין שני הארגונים שוררת איבה עזה, והם נלחמים זה בזה.

סיבה אחת למאבק בין הארגונים היא הרצון לזכות בבכורה, שכן כל ארגון מבקש להיות הגדול והמשמעותי ביותר בעולם.

סיבה שנייה קשורה באידיאולוגיה, וביתר דיוק באופן שבו כל ארגון מפרש את המושג “כופרים”. מבחינת דאעש, המוסלמים השיעים נופלים גם הם תחת הגדרה זו. לעומת זאת, אל-קאעידה, על אף היותו ארגון סוני סלפיסטי, לא נלחם בשיעים. למעשה, בעשורים האחרונים התקיימו שיתופי פעולה בין אל-קאעידה לבין איראן, שהיא מדינה שיעית מובהקת, ואף רווחת ההנחה שלפיה מנהיג אל-קאעידה הנוכחי, סייף אל עאדל, מסתתר בימים אלו באיראן.

מי נגד מי?

גם דאעש וגם אל-קאעידה פועלים בשיטה של ביזור כוחות, ומפעילים שלוחות ותאים בכל רחבי העולם. היום השלוחה המרכזית של דאעש היא דאעש מחוז ח’וראסאן – הארגון שאחראי על הפיגוע באולם הקונצרטים במוסקבה, ומהווה איום על אירופה כולה.

אצל אל-קאעידה, אחת השלוחות המרכזיות היא הארגון א-שבאב אל-מג’אהדין שפועל בסומליה. מדובר בארגון חזק שעושה הרבה בעיות, ולאחרונה גם החל לשתף פעולה עם החות’ים בתימן, ובכך למעשה גם עם איראן.

אל-קאעידה גם זוכה לתמיכה של משטרים שונים, ובראשם משטר הטאליבן באפגניסטן. חלק מאנשי אל-קאעידה אף מחזיקים בתפקידים שונים בתוך ממשל הטאליבן, כך ששיתוף הפעולה בין הגופים הוא מלא ורציף. שיתוף פעולה זה מכעיס את דאעש במיוחד, כיוון שהוא רואה בטאליבן ארגון כופר.

עשן עולה ממוקד הפיגוע במוסקבה בלילה
הפיגוע באולם הקונצרטים במוסקבה שביצע דאעש מחוז ח’וראסאן

הג’יהאד העולמי וארגוני הטרור האזוריים

אנשים רבים תוהים אם חמאס והג’יהאד האסלאמי הפלסטיני (גא”פ) שפועלים בעזה נחשבים גם הם לארגוני ג’יהאד עולמי. התשובה הקצרה היא לא. התשובה הארוכה היא שחמאס והגא”פ הם לא ארגונים סלפיסטיים, אלא ארגונים שמשתייכים לאידיאולוגיה של תנועת האחים המוסלמים. אומנם גם הם, בדומה לארגוני הג’יהאד העולמי, שואפים להקים ח’ליפות אסלאמית ולהשתלט על כל מדינות המערב, אבל הם מוכנים לעשות זאת בצורה הדרגתית יותר.

חמאס, תמוה ככל שזה נשמע, רואה בעצמו ארגון פרגמטי, וככזה הוא מוכן לשאת ולתת עם “הכופרים” בשביל לקדם את מטרותיו. משא ומתן עם המערב וישראל הוא דבר שלעולם לא היה מתקבל בארגוני הג’יהאד העולמי.

מעבר לכך, אצל חמאס וגא”פ יש מרכיב לאומי חזק שעולה על המרכיב האוניברסלי. מטרתם העליונה היא לחסל את ישראל כמדינה יהודית ולהקים בה מדינה פלסטינית, ורק לאחר מכן הם יתפנו להקים ח’ליפות אסלאמית עולמית.

מאפיין נוסף שמבדיל את חמאס והגא”פ מארגוני הג’יהאד העולמי הוא הקרבה לאיראן. חמאס, והגא”פ במיוחד, על אף היותם ארגונים סוניים, משתפים פעולה עם איראן השיעית בשביל לממש את מטרתם המשותפת: השמדת ישראל. שיתוף פעולה כזה לא היה מתקבל אצל מרבית ארגוני הג’יהאד העולמי, ובמיוחד לא אצל דאעש ושלוחותיה.

שלט עם ישראל חי HAMAS=ISIS
חמאס=דאעש? למרות האכזריות הדומה וההשראה, דאעש מתנגד לחמאס ומלגלג עליו

מי מסוכן יותר – הג’יהאד העולמי או איראן?

מבחינת ישראל, איראן היא ללא ספק האיום המרכזי שניצב כיום לפתחה, אך כפי שיודגם בהמשך, גם ארגוני הג’יהאד העולמי יכולים בהחלט להתקומם נגדנו.

מבחינת מדינות המערב, מדובר בשני איומים קיומיים שיש לסכל בהקדם. לצערנו, ממש כפי שהטיפול העולמי באיום האיראני מתנהל בצורה מהוססת, כך גם הטיפול באיום הג’יהאד העולמי נעשה באופן שרחוק מלהיות מספק.

ערן להב – החזון להתמודדות עם איום הג’יהאד העולמי

להבין את האידיאולוגיה של הג’יהאד

המצב הנוכחי:

העולם המערבי סופג פגיעות רבות מצד ארגוני הג’יהאד העולמי, אך ממשיך להחזיק בתפיסות שגויות לגבי האידיאולוגיה שמניעה אותם. מדינות צפון אמריקה, ובמיוחד מדינות אירופה, מתקשות להבין מדוע אדם שהיגר מסומליה או מסוריה, קיבל זכויות ומשאבים ושיפר באופן משמעותי את איכות חייו – בוחר לפגע במי שעשה לו כל כך טוב. גם אם אותן מדינות מבינות שקיימת בעיה, הן לא תופסות לעומק את המושג ג’יהאד ואת המשמעות שעומדת מאחורי המלחמה בכופרים.

חוסר ההבנה הזה מוביל את המערב להמשיך במדיניות שכבר מזמן לא מוכיחה את עצמה, וכך הם מוסיפים להציע למהגרים זכויות וכספים, ללא הועיל.

גם בישראל היו מי שחשבו עד לא מזמן שמענה לצרכים הומניטריים או שיפור תשתיות יביאו להפסקה של טרור, אבל לאחר אסון השבעה באוקטובר כבר ברור לנו שהאידיאולוגיה של טרור לא באמת מתרככת בזכות תנאי מחיה נוחים.

באידיאל:

  • להפנים את האידיאולוגיה: ישראל, כמי שניצבת בחזית ונלחמת כבר שנים באסלאם הרדיקלי, מבינה את האידיאולוגיה של הג’יהאד בצורה הרבה יותר טובה מאשר מדינות המערב. עלינו להעביר מהידע והניסיון שלנו לאותן מדינות, כדי לפקוח את עיניהן ולאפשר להן להבין לעומק את מהותו של האיום.
  • להכיר במורכבות של ההגירה: אין ספק שרבים מהמהגרים שמגיעים ממדינות קשות ומאזורי מלחמה הם אזרחים תמימים שרק מנסים לשפר את איכות חייהם וראויים לכך. עם זאת, אסור להתעלם מכך שרבים מהם מנצלים את ההתבססות במדינות המערב כדי לפגוע בהן מבפנים. תופעה זאת נכונה לא רק למהגרים עצמם אלא גם לילדיהם שנולדים במערב ונחשבים לאזרחים אמריקאיים או אירופאיים לכל דבר. רק הבנה אמיתית של מורכבות זו תוכל לאפשר למדינות המערב להתמודד עם הסכנות שטמונות בהגירה.
משפחה מוסלמית מתבוננת ברחוב מהחלון
משפחה מוסלמית שעברה להתגורר בברלין. רבים מהמהגרים הם אזרחים תמימים, אבל רבים אחרים לא

להכיר בכוחם של האמצעים הטכנולוגיים והרשתות החברתיות

המצב הנוכחי:

כבר מראשיתם, ארגוני הג’יהאד העולמי ידעו לנצל את הטכנולוגיה לטובתם. אפילו בתמונות של בן לאדן שהסתתר במערה לאחר הפיגוע במגדלי התאומים יכולנו לראות שהוא נמצא מאחורי ציוד טכנולוגי משוכלל.

כיום, כשרבים מהפעילים של אותם ארגונים מתגוררים בצפון אמריקה ובאירופה, קל להם לאמץ את הטכנולוגיה המערבית – וכך הבעיה נעשית קשה הרבה יותר.

בעשור וחצי האחרון, ארגוני הג’יהאד עושים שימוש נרחב ברשתות החברתיות, ויודעים למנף אותן היטב לצורכי תעמולה והסתה. לאחרונה, עם התפתחות הבינה המלאכותית, הם מצליחים לשכלל את יכולותיהם אף יותר, ומשתמשים בכלי ה-AI השונים כדי ליצור סרטוני דיפ-פייק, לעצב תמונות שקריות ולהפיץ דיס-אינפורמציה. חלקם אפילו מפעילים צ’אט בוט, דוגמתChatGPT, שעוזר בהפצת מידע מוטה וקיצוני.

אם בעבר ארגוני הג’יהאד העולמי הפיצו סרטונים של אדם קורא דרשה, הרי שהיום הם כבר יכולים להפיץ תכנים הרבה יותר אטרקטיביים ומשכנעים. תכנים אלה משפיעים במיוחד על הצעירים, ומעודדים אותם להצטרף לשלוחות של הארגונים, להקים תאים בעצמם, או פשוט לפעול כ”זאבים בודדים” ולבצע פיגועים על דעת עצמם. ואכן, מאז צמיחתן של הרשתות, וביתר שאת מאז התפתחות הבינה המלאכותית, אנחנו רואים שכבר לא צריך תשתית ארגונית בשביל לבצע פיגוע טרור – מספיק שאדם רואה סרטון הסתה, לוקח סכין ויוצא לדרך.

באידיאל:

  • לא לזלזל באויב: עלינו להבין שגם אם האויב שלנו מחזיק בדעות שנראות לנו מיושנות, זה לא אומר שהוא לא מתחוכם ומתקדם. ארגוני הג’יהאד העולמי מכירים היטב בכוחה של הטכנולוגיה, ומנצלים אותה לטובתם. נוסף על כך, הם גם מנצלים את היכרותם עם תרבות המערב וחולשותיה, כדי לדייק את מאמצי התעמולה שלהם.
  • לשמור על עליונות טכנולוגית: ישראל ומדינות המערב מוכרחות לשמור על עליונות טכנולוגית ולדאוג להיות צעד אחד לפני אותם ארגונים – ולא להפך. בתוך כך, אנחנו צריכים לשכלל את השליטה שלנו ברשתות חברתיות. מדובר במודיעין גלוי שבו עוברים מדי יום מסרים שמעודדים טרור. רבים מהם נכתבים ברמזים ובין השורות, אך עם מספיק מאמץ נוכל לעלות גם עליהם.

לעקוב אחרי הכסף

המצב הנוכחי:

ארגוני הג’יהאד העולמי הם ארגונים עשירים מאוד, והעושר הזה מאפשר את התעצמותם. הכספים של הארגונים מגיעים ממקורות שונים, כמו תרומות של פעילים ומענקים ממשטרים שתומכים בהם. הארגונים האלה גם מצליחים לגנוב לא מעט כספי סיוע מערביים שמיועדים לאזרחים באזורי מלחמה. חלק מהכספים מגיעים גם מפשיעה – אל-קאעידה, למשל, קיבל מהטאליבן באפגניסטן גישה לשדות האופיום במדינה, וכך הוא מתעשר מייצור סמים.

הארגונים גם מקיימים קשרי מסחר בינם לבין עצמם, ומבצעים עסקאות של מכירת נשק ואמצעים כאלה ואחרים – מה שמאפשר להם לנהל מערכת כלכלית סמויה מן העין.

בשנים האחרונות הארגונים עושים שימוש נרחב במטבעות דיגיטליים, ורבים מהכספים שלהם עוברים דרך הערוצים הללו. השימוש במטבעות דיגיטליים מקשה מאוד לעקוב אחר מקורות המימון של אותם ארגונים, ורק תורם עוד יותר להתעשרותם ולהתעצמותם.

באידיאל:

  • לגייס את הטכנולוגיה: ההתחקות אחר הכסף יכולה לחשוף מידע רב על ארגוני הטרור, ואף לפגוע בהם כלכלית. מדינות המערב צריכות להמשיך במאמציהן לעקוב אחר מקורות המימון של ארגונים אלו, תוך הבנה שהם עושים שימוש באמצעים מתקדמים כמו מטבעות דיגיטליים. גם כאן, עליונות טכנולוגית היא המפתח לסיכול הבעיה.
  • לפקח על כספי הסיוע: ממש כפי שחמאס משתלט על הציוד ההומניטרי שמועבר לרצועת עזה, כך ארגוני הג’יהאד העולמי משתלטים על כספים שמועברים לאזרחים באזורים כמו עיראק וסוריה. המדינות התורמות צריכות לפקח בצורה טובה יותר על הכספים שהן מעבירות, ולוודא שהם מגיעים לידיים הנכונות.
שלושה פועלים בשדות האופיום
שדות האופיום באפגניסטן. אחד ממקורות ההכנסה של אל-קאעידה

לזכור שגם איום משני יכול להפוך לאיום מרכזי

המצב הנוכחי:

ישראל והיהודים הם אויבים של הג’יהאד העולמי, אבל הם לא נמצאים בעדיפות עליונה. המטרה המרכזית של רוב הארגונים הללו היא דווקא לפגוע בגורמים מערביים, שאותם הם רואים כקולוניאליסטים שדחקו את האסלאם מגדולתו.

סיבה נוספת לכך שישראל נמצאת בעדיפות משנית היא שלארגוני הג’יהאד קשה להכות שורשים באזור שלנו. מעבר לכך שהם נדרשים להתמודד עם כוחות הביטחון של ישראל, ובמידה מסוימת גם עם כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית, הם גם צריכים להדוף את ארגוני הטרור שפועלים כאן, ובראשם חמאס. צריך להבין שבזירה המקומית האידיאולוגיה הרווחת היא זו של האחים המוסלמים, והדבר מקשה על ההתקבלות של ארגוני הג’יהאד העולמי.

מבחינת ישראל, כפי שהיא לא נמצאת בראש סדר העדיפויות של ארגוני הג’יהאד העולמי, כך גם הארגונים לא נמצאים בראש סדר העדיפויות שלה. הדבר היה נכון תמיד אבל כיום, כשאנחנו נמצאים במלחמה רב-חזיתית ונדרשים להתמודד עם האיום של איראן ושלוחותיה, ההתמודדות עם איום הג’יהאד העולמי נדחקת הצידה אף יותר.

עם זאת, חשוב להבין שהארגונים הללו עדיין רוצים להשמיד אותנו, ושכבר היום יש להם דריסת רגל מסוימת בתוך שטח ישראל. אומנם אין בישראל תשתית ארגונית של דאעש, אבל כן קיימים בקרב ערביי ישראל פעילים של הארגון שאף ניסו להקים תא של דאעש בצפון הארץ. נוסף על כך סוכלו כבר כמה ניסיונות פיגועים מצד דאעש בתוך שטח המדינה, כמו הפיגוע שהיה אמור להתרחש באצטדיון טדי בירושלים באפריל 2024.

חשוב גם לדעת שארגוני הג’יהאד העולמי מושפעים מאוד ממלחמת חרבות ברזל, ורואים בה מומנטום לחולל מלחמת ג’יהאד עולמית. מאז פרוץ המלחמה אנחנו עדים לתופעה נרחבת של קריאות לפגוע ביהודים ברחבי העולם, ואכן סוכלו כמה ניסיונות כאלה.

באידיאל:

  • לשמור על עין פקוחה: מובן שמדינת ישראל צריכה להתמקד באיום המרכזי שלה שהוא איראן, אך לצד זאת אסור לשכוח שקיים גם איום מצד ארגוני הג’יהאד העולמי. בהקשר של המלחמה הנוכחית, חלק מהארגונים הללו, ובראשם אל-קאעידה, משתפים פעולה עם איראן, כך שהם יכולים בהחלט להשתלב במאמץ המלחמתי שלה. מעבר לכך, חוסר היציבות שמאפיין את המזרח התיכון כבר הוכיח לנו פעמים רבות שגם איום משני יכול להפוך במהרה לאיום ראשי.
  • להגן על יהודי העולם: גם אם מדינת ישראל עצמה לא חשופה לאיום מיידי מצד ארגוני הג’יהאד, הרי שיהודי העולם חשופים בהחלט. בהשפעת מלחמת “חרבות ברזל” נשמעות קריאות רבות מצד אותם ארגונים לפגוע בבתי כנסת ובקהילות יהודיות בעולם. עלינו להבין שהמלחמה המקומית שלנו יכולה להתפתח למלחמת ג’יהאד עולמית, ולקחת אחריות גם על אחינו שנמצאים בתפוצות.

לבנות קואליציה עולמית

המצב הנוכחי:

ארגוני הג’יהאד קוראים למלחמת חורמה בכל הכופרים – ובכללם יהודים, נוצרים, ואף חלק גדול מהמוסלמים. מצב זה מביא לכך שרבים מאזרחי העולם חשופים לאיום הג’יהאד, ועשויים להיות קורבנות של פיגועים שיוצאים מטעם אותם ארגונים. מדובר, אם כך, בסכנה שנוגעת לא רק לישראל ולמדינות המערב, אלא גם למדינות ערביות מתונות כמו מצרים, ירדן וסעודיה. מדינות אלו כבר סובלות לא מעט מארגוני הג’יהאד, ורואות בהם איום ממשי שיכול למוטט את שלטונן.

עם זאת, טרם התגבשה קואליציה עולמית מול איום הג’יהאד, ונכון להיות רוב המדינות מנסות להתמודד עם איום זה באופן עצמאי או באמצעות שיתופי פעולה נקודתיים.

באידיאל:

  • ליצור קואליציה עולמית יציבה: יש ליצור קואליציה בין כל המדינות שסובלות מאיום הג’יהאד העולמי, ובכללן ארה”ב, קנדה, מדינות מערב אירופה, ישראל והמדינות הערביות המתונות. רק באמצעות שיתוף פעולה נוכל לתת מענה לאיום הג’יהאד גם מבחינה כמותית וגם מבחינת הידע והיכולות. השאיפה היא לבסס פורום בהשתתפות נציגים מכל מדינה, אשר יתכנס באופן קבוע ויקדם את הטיפול באיום. חשוב להבין שכל מדינה יכולה לתרום – למדינות המערב יש משאבים ויכולות, ישראל מחזיקה בניסיון מודיעיני ומבצעי רב, והמדינות הערביות מבינות טוב מכולן את האידיאולוגיה של הג’יהאד ואת הכוחות שמניעים את אותם ארגונים.
מדבקות ושלטים באתר הפיגוע בלונדון
הג’יהאד העולמי הוא בעיה משותפת. בתמונה: אנדרטה בלונדון לזכר קורבנות מתקפת הטרור שביצעו פעילי דאעש ביוני 2017

ישראל והמערב באותה הסירה – סיכום ומסקנות

הג’יהאד העולמי לא מת עם חיסולו של אוסאמה בן לאדן. למעשה, הוא רק מוסיף להתעצם ולהתחזק מאז, וכיום הוא כולל מאות תתי-ארגונים שפועלים בכל רחבי העולם. למרות המחלוקות והיריבויות בין הארגונים, לכולם יש מטרה משותפת: השמדת הכופרים והחלת ח’ליפות אסלאמית עולמית.

בשביל להתמודד עם איום הג’יהאד העולמי צריך, לפני הכול, להבין אותו. רוב מדינות המערב עדיין מתקשות לתפוס לעומק את מושג הג’יהאד, וגם נוטות לזלזל באויב שעומד מולן. כמדינה למודת ניסיון, ישראל צריכה לעזור למדינות המערב להבין שהאידיאולוגיה של הג’יהאד חזקה מכל הטבה כלכלית, ולהבהיר להן שמדובר באויב מתחוכם שמחזיק ביכולות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר.

בתוך כך, עלינו לפעולה ליצירת קואליציה עולמית חזקה. אחרי הכול, מטרתם המוצהרת של ארגוני הג’יהאד העולמי היא להשמיד את כל מי שאינו מוסלמי לשיטת הסלפיה – כך שישראל, המערב וגם חלק מהמדינות המוסלמיות נמצאים כולם באותה הסירה.