מוחמד בן סלמאן, יורש העצר של ערב הסעודית, ראש הממשלה נרנדרה מודי והנשיא רם נאת' קובינד

המלחמה ברצועת עזה העלתה מחדש את העניין הפלסטיני לסדר היום העולמי, ובעיקר הערבי. מדינות ערב המתונות רואות במלחמה איום חמור על שלום האזור אך גם מנוף לפתרון כולל ל”בעיה הפלסטינית”, וכך הן משתלבות בחזון הממשל האמריקאי להביא לכינונה של “רשות פלסטינית מתחדשת”. נייר זה יציג שורת התפתחויות ויצביע על המהלכים הנרקמים, על פי מקורותינו, מאחורי הקלעים של התוכנית לארכיטקטורה חדשה של הזירה הפלסטינית. הנייר – שחלקו הראשון יעסוק ברשות הפלסטינית וחלקו השני בחמאס – מביא שורה של גילויים חדשים שנחשפים כאן לראשונה.

העיתון הסעודי “אל מג’אלה” פרסם בתחילת פברואר מאמר שמתאר את המו”מ לשחרור החטופים כחלק מתוכנית רחבת היקף בת שלושה שלבים, שרק השלב הראשון בה יעסוק בשחרור החטופים. השלב השני, המוגדר “השלב המדיני”, עוסק בשורת צעדים לחידוש התהליך המדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית, ובמרכזו שורת רפורמות ברשות, הכרה מצד מדינות מערביות במדינה הפלסטינית ועוד. השלב השלישי עוסק בהסכם אסטרטגי בין ארה”ב לסעודיה שיאפשר כינון יחסים בין הממלכה לישראל. במפת הדרכים שאותה משרטט המאמר הסעודי יעסוק גם הנייר הזה.

חזונו של נשיא ארה”ב ג’ו ביידן מנובמבר 2023 בדבר הקמתה מחדש של רשות פלסטינית שתקבל את השליטה ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה מעורר את הזירה הפלסטינית. הנשיא ביידן קבע את העיקרון בדבר “החייאה מחדש” של הרשות הפלסטינית כבסיסו של פתרון שתי המדינות ביום שאחרי המלחמה.

“עזה והגדה המערבית צריכות להתחבר מחדש כדי שמבנה שלטוני אחד יוכל להכיל את שני האזורים תחת רשות פלסטינית מתחדשת” (Revitalized Palestinian Authority), קבע הנשיא והוסיף כי ארה”ב תוסיף לחתור לפתרון שתי המדינות. מנגד, מוסיפה ממשלת ישראל לגלות התנגדות לשיבתה של הרשות הפלסטינית לעזה, בהיותה תומכת טרור, מחנכת לשנאה, עוסקת בהסתה ואף משלמת שכר למחבלים.

מאז, על פי שורה ארוכה של מקורות ברשות הפלסטינית, במדינות ערביות ובישראל, אנו עומדים בפני מאמצי ארכיטקטורה משמעותיים של ארה”ב, כפי שמכנה זאת בפנינו אחר מבכירי הרשות הפלסטינית. נייר זה יתאר את מאמצי ארה”ב לשנות ולעצב מחדש את הזירה הפלסטינית, לקראת היום שאחרי המלחמה בעזה.

 

הדרישה האמריקאית מאבו מאזן

במסגרת מאמציה להכשיר את הרשות הפלסטינית לשלטון ברצועה, מציבה בפניה ארצות הברית שורת תנאים שמיועדים להפוך אותה לרשות שלטונית אפקטיבית – כך חושפים בפנינו גורמים ברמאללה, בהם בעלי תפקידים ברש”פ ובפת”ח.

באחרונה נפגש ראש המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג’ק סאליבן, עם ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. מדובר בפגישה אחת מתוך סדרה ארוכה של פגישות שבמהלכן לחצה ארצות הברית לשינויים משמעותיים ברשות הפלסטינית, באופן שיהפוך אותה לשלטון אפקטיבי ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה: רפורמות מעמיקות, איחוד מנגנונים וכו’.

על פי גורמים פלסטינים ברמאללה, ארצות הברית דורשת מאבו מאזן לוותר על חלק גדול מסמכויותיו השלטוניות ולמנות לעצמו סגן לענייני הרשות הפלסטינית. כמו כן, ארצות הברית דורשת שורה של רפורמות מבניות, הקמת גופים יעילים למאבק בשחיתות ומינויה של ממשלת מומחים פלסטינית, שבראשה יעמוד ראש ממשלה בעל סמכויות נרחבות ביותר.

עוד דורשים האמריקאים – ולצידם גם הירדנים והמצרים – כי אבו מאזן יערוך בחירות שעל בסיסן תוקם ממשלת אחדות לאומית פלסטינית, אם כי לא ברור אם תביעה זו עומדת גם כעת בראש סדר הדרישות, לאור המצב ברצועת עזה. בפועל, ביום 14 במרץ הורה אבו מאזן למקורבו, מחמד מצטפא, להקים ממשלת מומחים חדשה בהתאם לתכתיב האמריקאי (עם זאת, בכירי הרש”פ מכחישים את קיומו של תכתיב כזה).[1]

גורמים פלסטיניים ברמאללה אומרים כי ארצות הברית דורשת מאבו מאזן לערוך רפורמה גם בתשלום המשכורות למחבלים ולאסירים בבתי הכלא בישראל, ולערוך שינוי משמעותי במערכת החינוך ובספרי הלימוד, כדי שתוכל להעביר כספי סיוע לרמאללה.

 

הסקר שמדאיג את רמאללה

על פי דיווחים בתקשורת הערבית הביע אבו מאזן פתיחות כלפי האמריקאים אך דרש בו בזמן לפעול להחזרת כספי המיסים המוקפאים בידי ישראל.[2] גורמים ברמאללה, פקידים בכירים ברש”פ, מאשרים כי הושגה הסכמה בתיווך אמריקאי, וכי ישראל תחזיר לרשות הפלסטינית את כספי המיסים שישמשו את הרשות גם לתשלום משכורות אנשיה ברצועת עזה, וזאת לאחר שהרשות תעביר לישראל את רשימת הפקידים שיהיו זכאים לקבלת המשכורות.

גורם במשרד האוצר הפלסטיני מסביר כי מדובר ב-250 מיליון שקל בחודש, מהם 70 מיליון לפנסיונרים ו-180 מיליון שקל לפקידים הפלסטינים שנמצאים כיום תחת שלטון החמאס. אבו מאזן אמר בריאיון כי מדובר ב-140 מיליון דולר בחודש.

מנגד, גורמים אחרים ברמאללה מעלים סימני שאלה בקשר לאסטרטגיה האמריקאית החדשה, בעיקר לאור סקר שהתפרסם באחרונה, שעל פיו 88% מהציבור הפלסטיני דורש את פירוקה של הרשות הפלסטינית ו-68% מהפלסטינים רואים ברשות הפלסטינית נטל.[3] עוד מצביע הסקר על עלייה משמעותית ביותר בתמיכה בחמאס גם ברחבי יהודה ושומרון. הסקר קובע כי אילו נערכו הבחירות כיום, הייתה חמאס זוכה ל-51% תמיכה והפת”ח היה מקבל 19% בלבד. גם בשאלת ההתמודדות בין איסמעיל הניה לבין אבו מאזן מנצח הניה עם 78% מול 16% תמיכה באבו מאזן.

 

חיפוש אחר אלטרנטיבה לאבו מאזן

על פי העיתון “סנדיי טלגרף” שורר בבית הלבן ספק גדול מאוד באשר ליכולתו של אבו מאזן בן ה-90 כמעט להוביל את הרשות הפלסטינית לקראת האתגרים הבאים ברצועת עזה. אבל גורמים בפת”ח מסבירים כי הלחץ האמריקאי לא נועד להבטיח את הישארותו של אבו מאזן על הכיסא, אלא ההפך, ומציינים כי ארה”ב מחפשת לו מחליף ראוי בעיניה. בין השאר עולים באחרונה שמותיהם של מחמד דחלאן וחוסין א-שיח’.

בכירים פלסטינים, בהם נאצר קדווה, אחיינו של ערפאת ובעבר שגריר הרשות הפלסטינית באו”ם, נועדו באחרונה בדוחא עם המחנה הקטרי בחמאס. בפגישות אלו נדונה, לקראת היום שאחרי המלחמה בעזה, האפשרות להקמתו של גוף פלסטיני חדש, שייצג את הפלסטינים כולם, לרבות את חמאס שכיום איננה חברה באש”ף. מזה שנה ויותר שקדווה מקדם את רעיון הקמת “חזית ההצלה הלאומית”, לשיקום ההנהגה הפלסטינית, וכעת הוא מפנה את מרצו לעצירת המלחמה.

מדינות ערביות מקדמות תוכנית שאחד מעקרונותיה הוא “לא עבאס ולא חמאס” ליום שאחרי המלחמה בעזה – וזו זוכה לקשב רב גם בממשל האמריקאי. לא רק המדינות הערביות המתונות פועלות בעניין, אלא גם הקטרים, שרואים חלק גדול מהדברים עין בעין. ביטוי לכך נתן מחמד דחלאן, מנהיג הפת”ח הגולה, בריאיון לניו יורק טיימס.[4]

הריאיון איננו אירוע בודד. באחרונה נועדו נציגיו של דחלאן בדוחא עם ראשי חמאס, איסמעיל הניה, ח’אלד משעל וזאהר ג’בארין. את דחלאן ייצגו סמיר משהראוי ונאצר קדווה, אחיינו של ערפאת שהודח על ידי אבו מאזן והפך לבן בריתו של דחלאן.

השיחות נועדו לדון בעתידה של עזה לאור הסכנות הטמונות בתוצאות המלחמה. נציגי דחלאן ניסו למשש את הדופק בקרב הנהגת חמאס ולנסות להבין לאן היא הולכת, אלא שמקורות ערביים, כולל בכירים פלסטיניים, מספרים לנו כי לא כל השיחות בדוחא מתקיימות באופן נינוח ומוסיפים כי הנהגת חמאס שומעת דברים קשים מאוד לאור אחריותה למצב.

משיחות עם מקורות ערביים בכירים עולה כי קיימת התארגנות משמעותית מאוד גם של גורמים פוליטיים פלסטיניים שאינם נמנים עם הרשות הפלסטינית או עם חמאס. שגרירים ערביים, אישי ציבור ומשפיעים מקדמים את הרעיונות האלו גם בוושינגטון, בפגישות עם סנאטורים מכל המפלגות וכן עם יועציו של ביידן, והם שמביאים אותו להתבטאויות בדבר הצורך בהקמתו של גוף פלסטיני חדש.

 

התוכנית הגדולה של דחלאן לשליטה ברצועה

כעת אנו חושפים כאן לראשונה את מה שאפשר לספר על תוכניתו של מחמד דחלאן, בהתבסס על דיפלומטים ערביים. דחלאן, בכיר הפת”ח הגולה באבו ד’אבי, מקדם תוכנית גדולה לשלטון ברצועת עזה. התוכנית כבר קיבלה שם זמני ודיפלומטיים ערביים מכנים אותה “היוזמה הערבית לביטחון רצועת עזה 2024”.

התוכנית כוללת שליטה ברצועה, כחלק מהסדר מדיני וביטחוני כולל, שבסופו גם פירוק אש”ף, לקראת סיום הסכסוך הישראלי–פלסטיני. כל זאת, בתמיכה ערבית רחבת היקף, גם סעודית, ובגיבוי של האמריקאים והבריטים שסבורים כי היא עשויה להוות מנוף לנרמול היחסים בין ישראל לסעודיה, שתומכת בפירוק אש”ף, לקראת הסדר קבע באיו”ש וברצועה.

לתוכנית שלושה שלבים. בשלב הראשון ייכנס צבא ערבי לרצועת עזה; בשלב השני תקום שם ממשלת טכנוקרטים; ובשלב השלישי יתקיימו הסדרים ביטחוניים, גם כאלו שימנעו את המשך העברת הנשק ואת תעשיית ההברחות במנהרות מתחת לציר פילדלפי.

במסגרת השלב השני תוקם ממשלה זמנית שתשלוט ברצועת עזה בגיבוי הכוח הערבי. זו תהיה ממשלת טכנוקרטים שתבצע שורה ארוכה מאוד של רפורמות, לרבות כאלו שדורשים האמריקאים כעת משלטונו של אבו מאזן, והיא תופקד רק על ניהול החיים האזרחיים ברצועה, עד לבחירות.

במקביל לפעילותה תחל פעילות ביטחונית ברצועה, בסיוע הכוח הערבי. הפעילות הביטחונית תתחיל מרפיח לכיוון צפון. במגעים שניהל דחלאן בחודשים האחרונים עם מדינות ערביות הושגה הסכמה כי הצבא הערבי שייכנס לרצועה יורכב מכוחות מצריים, ירדניים ומרוקאיים, ייהנה מגיבוי וממימון של מדינות המפרץ וכן מתמיכה של הליגה הערבית. “כל אלו כבר נמצאים בשלב מתקדם של דיונים”, אומר דיפלומט ערבי.

 

“השלטון בעזה לא יתבסס בהכרח על תהליך אוסלו”

בשיחות סגורות תוהה דחלאן על ההיגיון הישראלי בפעולה שהחלה מצפון לדרום. הוא סבור שיש לבודד תחילה את גבול מצרים–עזה, באזור רפיח, ולהתחיל להשליט סדר ביטחוני בסיוע הצבא הערבי מדרום לצפון.

“השלטון בעזה יתבסס על דגל פלסטיני וערבי, כאשר דחלאן והאמירויות תומכים בו מרחוק. השלטון לא יתבסס בהכרח על תהליך אוסלו”, אומר דיפלומט ערבי. ההנהגה בעזה תתבסס על גורמים מקומיים ותיתמך על ידי גורמים ערביים ממדינות המפרץ, כולל סעודיים, שיסייעו במימון ובגיבוי מדיני.

שלטונו של דחלאן ברצועת עזה צפוי להתבסס על קבוצה של דמויות פלסטיניות, ויישען על סמכות אש”ף, עד לשלב הסופי, אז יפורק ארגון הגג הפלסטיני. דחלאן מקדם את נאצר קדווה, בעל הברית הפוליטי שלו, לצד קבוצת דמויות נוספות הנמנות עם חוגו.

דחלאן סבור שהשלטון הפלסטיני הנוכחי חייב לעבור שינוי משמעותי ביותר, וכי ההנהגה הבאה ברצועת עזה צריכה לכלול מרכיב ערבי משמעותי מאוד. באחרונה נתן ביטוי לתפיסתו את ההסדר הסופי ברצועת עזה, כאשר התראיין ב”ניו יורק טיימס” תחת הכותרת “לא עבאס לא חמאס”.

התוכנית מתקדמת והיא כרוכה בחתימת חוזים לשיקום עזה עם חברות ענק. ההערכה היא כי עלות השיקום עומדת על 90 מיליארד דולר, כפי שאמר נשיא מצרים.

 

דחלאן מזרים מים ומזון לרצועה

דחלאן מקדם שורה של הסכמות עם מחמד בן זאיד ועם מחמד בן סלמאן לגבי תוכניתו ליום שאחרי, ובמסגרת זאת צפויות כמה מדינות ערביות לדרוש את פירוק אש”ף, בהינתן הסדר מדיני ברצועת עזה ובשטחי יהודה ושומרון, כך טוען דיפלומט ערבי.

דחלאן מתואם לחלוטין עם הסעודים, שכאמור מביעים תמיכה בתוכניתו, וגם עם איחוד האמירויות שכבר החלה להזרים סיוע משמעותי מאוד לרצועת עזה ואף מתכוונת להפעיל את הקו הימי שבין קפריסין למזח הזמני שנבנה ברצועה.

בינתיים מזרים דחלאן עצמו סיוע משמעותי מאוד לרצועת עזה. שליש מהמים שמגיעים כיום לתושבי הרצועה מקורם בשישה מתקני התפלה שמקימה ומממנת איחוד האמירויות בשטחי רצועת עזה. כמו כן מוגשות מדי יום 200 אלף ארוחות לתושבי עזה מהסיוע שמזרים דחלאן, תוך שהוא רוכש חלק גדול מהמזון בסיוע האמירויות ונכנס לרצועה במשאיות מצריות.

“דחלאן כבר מממן את העברת המשאיות ברצועת עזה באמצעות אנשים הנאמנים לו, בהם קבוצות חמושות”, אומרים אנשיו. נוסף על כך, יותר מ-10,000 עזתים אושפזו בבתי חולים ובמרפאות במימונו של דחלאן, שאף מממן מחלקת כוויות מיוחדת. גורמים מציינים כי סך ההשקעות שהשקיע דחלאן בסיוע לתושבי רצועת עזה מאז ה-7 באוקטובר חצה את רף 400 מיליון הדולר והוא כולל מתקני התפלת מים, טיפול בבתי חולים ובנפגעי כוויות וכן העברת אמצעים לחימום ולמחסה ועוד. כל זאת במסגרת מבצע “ציפורי הטוב”, שלקח על עצמו שליט האמירויות, מחמד בן זאיד.

“דחלאן סבור שגם חמאס צריכה להיות חלק מהשלטון הזה משום שאי אפשר יהיה להתעלם מהתנועה, אך עליה להפוך למפלגה תחת אש”ף”, אומר מקורבו, ומסביר כי באחרונה, כאשר נועד דחלאן בקטר עם איסמעיל הניה, דנו השניים בעניין זה.

“מדובר ביוזמה שהסעודים מקדמים והיא כבר זוכה לתמיכה ערבית נרחבת ולתמיכת ארה”ב ובריטניה”, אומר הדיפלומט הערבי. אלו, לצד מדינות מפרציות, סבורים כי פירוק אש”ף יהווה שלב קץ התביעות וקץ הסכסוך בין ישראל לפלסטינים.

 

היוזמה המצרית

מצרים היא השחקן הראשי בעניין הזה ובמסגרת זו הציעה, כחלק מהמו”מ על שחרור החטופים, יוזמה ובה המונח “ממשלת טכנוקרטים”.

אבו מאזן סירב, ושלח שליח למצרים, אלא שבפועל ממשלה כזו הולכת ומוקמת לאחר שב-14 במרץ אבו מאזן הטיל את מלאכת ההרכבה על מקורבו, מחמד מצטפא.[5] המונח ”ממשלת טכנוקרטים”, טוענים גורמים פלסטיניים, היה מסר גם לאבו מאזן וגם לחמאס על כך שמצרים מעוניינת בישות פלסטינית אחרת, “לא חמאס ולא עבאס”.

”לא בכדי”, אומר גורם ערבי, סירבו הן חמאס והן הרשות הפלסטינית לקבל את המונח ”ממשלת טכנוקרטים”. אומנם כעת הם מוכנים לדון בממשלת אחדות פלסטינית, גם תחת אש”ף, אלא שהפער בין מחנה קטר למחנה איראן בחמאס מונע זאת.

 

ישראל מקיימת מגעים עם נציגי הרשות הפלסטינית

מנגד, ישראל משתעשעת בינתיים בשורה של רעיונות כמו העברת הסיוע ברצועת עזה לידי חמולות. באחרונה נודע ממקורות פלסטיניים כי ישראל אף פנתה בעניין זה לרשות הפלסטינית כדי להסתייע בה לחלוקת הסיוע ברצועה.

במקביל מקיימת ישראל מגעים עם גורמים פלסטיניים וערביים ברמאללה, בעזה ובמדינות ערביות כדי לבדוק את ההיתכנות לשליטה פלסטינית בעזה ביום שאחרי המלחמה וכדי שיקבלו את האחריות על חלוקת הסיוע ברצועה – כך נודע ממקורות רשמיים ואחרים. הדבר בא לאור השתלטות חמאס על הסיוע שמגיע לרצועת עזה, מה שאינו משרת את מטרות המלחמה.

באחרונה פנתה ישראל לגורמים ברשות הפלסטינית כדי לבדוק אם יקבלו על עצמם את ניהול החיים ואת חלוקת הסיוע ברצועת עזה כבר בשלב הנוכחי של המלחמה. כמו כן היא מבקשת לבדוק את מידת מוכנותם לקבל את השלטון ברצועה לאחר המלחמה.

מגעים כאלה התקיימו מול בכירים ברשות הפלסטינית ומול גורמים פלסטיניים אחרים, ובמסגרתם נועד גורם בכיר מאוד במערכת הביטחון הישראלית עם גורמים ערביים ופלסטיניים במדינה ערבית. הדברים אושרו על ידי גורמי ביטחון בישראל.

באחרונה פנתה ישראל למספר חמולות ברצועת עזה באמצעות ראש המודיעין הפלסטיני, מאג’ד אל פרג’, מקורבו של אבו מאזן ומי שמוזכר כאחד המיועדים לרשת אותו. שמו של פרג’ מוזכר באחרונה כמי שהוצע על ידי מערכת הביטחון בישראל לניהול החיים ברצועת עזה ולחלוקת מזון, באופן זמני. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בריאיון: “טבעי להעלות את שמו של פרג’, הוא אחת הדמויות שעבדו איתנו הכי הרבה נגד חמאס”.

בינתיים נודע, כי פרג’ מינה קצין בדרגת תת אלוף, איש המודיעין הכללי הפלסטיני, וזה כבר מקיים מגעים עם כמה חמולות, בעיקר בדרום רצועת עזה, לבדוק אם יוכלו להפוך לכוח מקומי שיוכל לאבטח את שיירות המזון בדרכן לצפון רצועת עזה. זאת, על מנת לשמש מסלול עוקף לחמאס, שמשתלטת על שיירות הסיוע. נציגו של פרג’ הורה לראשי חמולות ברפיח ובדרום הרצועה להיערך לאבטחה ולהסתייע בנושאי נשק מקומיים.

בהתייחסות לפרסומים על אודות האפשרות שנבחנת על ידי מערכת הביטחון בישראל להפקיד את פרג’ על ניהול החיים ברצועת עזה, אומרים מקורביו: “אנחנו עוסקים כעת בכל מה שנדרש כדי לעצור את שפיכות הדמים ואת ההרס ברצועת עזה ולפני שנעמוד במשימה הזו אין כל סיבה לדבר על עתיד עזה”.

 

רמאללה: ישראל מבינה את הצורך בהחזרת הרש”פ לעזה

גורמים בכירים ברמאללה מוסיפים, “ישראל כבר ניסתה את אופציית החמאס עד שזו התנפצה לה בפרצוף ב-7 לאוקטובר ואין כל אופציה אחרת זמינה, אלא חזרת הרשות הפלסטינית לעזה”. הם מוסיפים: “קיימת הבנה משותפת לנו ולנציגי מערכת הביטחון בישראל בדבר הצורך בהחזרתה של הרשות הפלסטינית לרצועת עזה, אולם ככל שמדובר בממשלת ישראל, הרי שגורמי הימין שבה מתנגדים לכל תוכנית שכזו”.

מקורות ערביים מדווחים, כי במקביל לפנייה מצד מערכת הביטחון הישראלית לפרג’ בעניינים הביטחוניים, פנתה ישראל גם לשר הפלסטיני לעניינים אזרחיים, חסין א-שיח’, וביקשה ממנו לפעול לטובת חלוקת הסיוע ברצועה. א-שיח’ העביר הנחיות ברוח זו לנציגו ברצועת עזה, איאד נאצר, ראש לשכת הקישור של המשרד לעניינים אזרחיים של הרשות הפלסטינית, ובעקבות ההנחיות בחר נאצר חמש חברות הובלה של אנשי עסקים פלסטינים, מקורביו.

חברות אלו אושרו על ידי מערכת הביטחון הישראלית ומתפ”ש, והן כבר החלו לפעול ברצועה כשהן מסתייעות בגורמים חמושים. החברות משנעות את המזון לרחבי הרצועה, ואחת מהן הסתבכה בסוף פברואר בתקרית שבמהלכה נדרסו למוות כמאה פלסטינים בכיכר נבולסי בצפון רצועת עזה.

כזכור, שיירת המשאיות הותקפה על ידי חמאס ואילו צה”ל אבטח את התנועה בקטע אחר של מסלולה, כך מאשרים גם גורמי צבא. נאצר הוא הנציג הרשמי של הרש”פ ברצועה בהיותו ראש לשכת הקישור הפלסטינית זה כשנתיים, מינוי אישי של א-שיח’. נאצר נשא ונתן עם ישראל על קבלת היתרי העבודה לפועלים הפלסטינים שעבדו בישראל. אגב, בעבר הוא נעצר כמה פעמים על ידי החמאס, שמנסה להצר את צעדיה של הרשות הפלסטינית ברצועה.

בעזה טוענים כי חברות התובלה שמופעלות על ידו מקבלות תשלומי שוחד גדולים, ובין השאר, גם אגודות הסהר האדום, הפלסטינית והמצרית, שביקשו להעביר סיוע ממצרים דרך רפיח, שילמו שוחד לחברות הללו והן שאחראיות גם לעליית המחירים ברצועה. “כיום אפשר לקנות בלון גז במחיר של 750 שקל אף שמחירו המקורי הוא 60 שקל בלבד”, אומר סוחר עזתי.

 

מגעים במדינות ערביות על היום שאחרי

המגעים שמקיימת היום ישראל עם בכירים פלסטינים וערבים אינם מוגבלים לסוגיית חלוקת הסיוע. גורמים ביטחוניים ומדיניים ישראליים מקיימים מגעים עם גורמים ערביים ופלסטיניים במדינות ערביות בשאלת אופיו ודמותו של השלטון שישלוט ברצועת עזה ביום שאחרי ובתנאים להקמתו.

מספר שליחים שאינם ממלאים תפקיד רשמי בישראל נשלחו למפגשים במדינות ערביות. גם קצין בכיר מאוד במילואים יצא לפגישות במדינה ערבית עם גורמים פלסטיניים. בין השאר, הוצגו לבכירים הישראלים אפשרויות שונות בתחומי הביטחון והכלכלה וגם בשאלת שיתוף הפעולה הצפוי בין מדינות ערביות מתונות במפרץ לבין השלטון הבא ברצועה.

 

מסקנות עד כאן: הרש”פ כישות שלטונית ביום שאחרי

לסיכומו של דבר: יש מאמץ אמריקאי משמעותי ביותר, בשיתוף מדינות ערביות, לרבות אלה החברות ב”מועדון הסכמי אברהם”, להציב את הרשות הפלסטינית כישות שלטונית ביום שאחרי המלחמה ברצועת עזה.

למהלך האמריקאי שתי מטרות עיקריות: הראשונה היא שימור אופציית פתרון שתי המדינות, תוך שהרשות הפלסטינית משתלטת על רצועת עזה ומאחדת אותה מחדש עם שטחי איו”ש; השנייה נובעת מהבנה שלפיה הפסקת אש ברצועת עזה תביא גם לרגיעה בחזית הצפון ותרחיק מהאזור את סכנת ההתלקחות האזורית.

אלא שלמרות המאמץ האמריקאי והערבי, ספק גדול מאוד אם תוכל הרשות הפלסטינית בהרכבה הנוכחי וביכולותיה הדלות לעמוד במשימות שיקום הרצועה שעלותן מוערכת בכ-90 מיליארד דולר. הרשות הפלסטינית סובלת ממערכות מנוונות, לרבות מערכות אש”ף, מעמדה הציבורי נמצא בשפל, ומעל הכול, תנועת הפת”ח שעליה מתבססת הרשות מפורקת ומפוררת למספר גושים. כל זה מתרחש כאשר חמאס עדיין מפגינה כוח ובוודאי לא ויתרה על תפקידה בזירה הפלסטינית וברצועת עזה.

מנגד, גם במערכת הפלסטינית עולה צורך למצוא אלטרנטיבה לרשות הפלסטינית הכושלת, ונראה כי לאור זאת החליט אבו מאזן להרים את הכפפה ולערוך שורה של רפורמות קוסמטיות שיאפשרו לאמריקאים לראות ברשות הפלסטינית ישות חדשה ברצועת עזה.

במסגרת זאת מינה אבו מאזן באחרונה שורה של מושלים חדשים, ואף הורה על הקמתה של הממשלה הבאה, ממשלת מומחים, שאחד מתפקידיה העיקריים יהיה שיקום רצועת עזה – כפי שאומר מחמד מצטפא, שאמור לעמוד בראשה. בינתיים מקימה ארה”ב מזח זמני בשטחי רצועת עזה, ואילו חמאס מנסה לצופף שורות תוך שבכירי השבטים החמולות מסרבים לכל רעיון שמזכיר את “אגודות הכפרים”.

בפרק הבא: תפקיד חמאס.

 

הכתוב במאמר הוא על דעת המחבר בלבד ואינו משקף בהכרח את עמדת התנועה.

 

[1] ראו בכתבה באתר אלקודס.

[2] ראו באתר ווטן.

[3] ראו בכתבה באתר PSR.

[4] ראו כתבה באתר סקיי ניוז.

[5] ראו כתבה באלג’זירה.