מדד הביטחוניסטים שהתפרסם בחודשים האחרונים הציג תמונה עגומה למדי בכל הנוגע לערביי ישראל, לביטחון האישי ולמשילות: בחלק הראשון שפרסמנו על ממצאי הסקר עלה כי מתרחשת מערכה כוללת ומסונכרנת בקרב ערביי ישראל, עזה והרש”פ נגד הרעיון של מדינה ריבונית יהודית בארץ ישראל. בחלק השני שפרסמנו על ממצאי הסקר עלה כי אותה מערכה ערבית מאתגרת את הריבונות והמשילות בכל רחבי הארץ ופוגעת בתחושת הביטחון האישי של אזרחי ישראל. האתגרים רבים ולא פשוטים, ואנחנו כבר פועלים במרץ בשטח כדי לשנות את המצב, בין השאר בעזרת סיוע בהקמת משמר לאומי.

בחלק השלישי והאחרון של סיכום סקר מדד הביטחוניסטים, נציג את חצי הכוס המלאה, והיא האמונה בצדקת הדרך. בחלקים הקודמים ניתחנו את התשובות לסקר במבט על הכולל את כלל הציבור הישראלי (יהודים וערבים כאחד). בחלק שלפניכם נתמקד בציבור היהודי.

הסקר נערך על ידי מחלקת המחקר ובליווי סטטיסטי של ד”ר חגי אלקיים. המדגם נערך בקרב 1,068 משיבים מקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל המשתמשת באינטרנט. עבור המדגם היהודי (808 משיבים) מרווח טעות הדגימה המרבי הוא %3.45± בהסתברות של %95.

דת, היסטוריה ומשפט: כאן ביתי, פה נולדתי

העובדה שרוב המגזר הערבי מאמין שלעם היהודי אין זכות למדינה ריבונית בארץ ישראל משקפת מגמות ידועות שמתהוות כבר זמן רב, אם כי הממדים הפתיעו גם אותנו. אך היכן עומד הציבור היהודי ביחס לאמונה כי לעם היהודי זכות למדינה ריבונית בארץ ישראל?

באופן שחוצה מגזרים פוליטיים, מגדריים ודתיים אנחנו מאמינים בצדקת דרכנו. 91% מהציבור היהודי מאמין כי לעם היהודי זכות היסטורית לקיום מדינה ריבונית בארץ ישראל ו-90% מהציבור היהודי מאמין כי לעם היהודי זכות משפטית-בינ”ל לקיום מדינה יהודית בארץ ישראל; 72% מהציבור מאמין כי לעם היהודי זכות דתית לקיום מדינה ריבונית בארץ ישראל.

לא עצרנו כאן, אלא שאלנו אם זכות העם היהודי למדינה יהודית ודמוקרטית בארץ ישראל גוברת על זכויות של עמים אחרים, וגם כאן קיבלנו מענה גורף: 79% מהציבור סבור שאכן זכות העם היהודי למדינה ריבונית גוברת על זכויות של עמים אחרים. מהו מיקומה של מדינה זו? גם כאן אין מחלוקת: -90% מהציבור היהודי מאמין כי מדינת ישראל חייבת לשכון דווקא בארץ ישראל.

הנתונים מעודדים. רוב משמעותי של הציבור היהודי, בין אם הוא מהמחנה הימני ובין אם הוא מהמחנה השמאלי, מאמין כי אנחנו צריכים להיות פה. הצידוקים אולי מגוונים ומגיעים מנקודות מבט שונות, אבל המסקנה אחת וברורה: מקומו של העם היהודי הוא בארץ ישראל, במדינה ריבונית, יהודית ודמוקרטית.

מדד הביטחוניסטים 2022: והפעם – האמונה בצדקת הדרך

מדד הביטחוניסטים: במקרה הצורך, נצא להגן על הבית

בשלהי פברואר 2022 פרצה מלחמת רוסיה-אוקראינה, עם פלישתם של כוחות רוסיים לאוקראינה שחדרו לשטחה מצפון, ממזרח ומדרום. סיפורים ועדויות המגיעים ממזרח אירופה מתארים אזרחים אוקראינים שכדי להגן על ביתם, לפעמים מילולית ממש, תפסו נשק ויצאו לרחובות להילחם נגד הכוחות הרוסים.

קצת קשה שלא לחשוב על השאלה מה היה קורה במצב כזה בישראל. לכן שאלנו את הציבור מה הם היו עושים במצב שבו תתבצע פלישת מדינת אויב לישראל, בדומה למצב באוקראינה. מסתבר שהאמונה בצדקת דרכנו אינה תיאורטית בלבד: 86% מהציבור היהודי יתגייס למאמץ המלחמתי בכל דרך אפשרית כדי להגן על מדינת ישראל.

נתון זה מתכתב עם העובדה ש-74% מקרב הציבור היהודי סבור שיש להקים משמר לאומי בישראל, ו-54% היה מוכן להתגייס אליו בפועל. נתון זה עודד אותנו מאוד כאשר התחלנו לפעול בשטח להקמת משמר לאומי שיורכב ממתנדבים של תנועת הביטחוניסטים, חיילי מילואים וחיילי מג”ב. תוצאות הסקר שיקפו את המציאות בשטח: ההיענות בשטח הייתה גבוהה ואלפי מתנדבים כבר פנו אלינו בבקשה להיות חלק מהמשמר הלאומי.

מדד הביטחוניסטים 2022: והפעם – האמונה בצדקת הדרך

אבל זה לא מספיק: רצון לחזק את האתוס הלאומי

כפי שהיטיב לנסח זאת תא”ל (במיל’) אמיר אביבי, מנכ”ל ומייסד הביטחוניסטים: “ללא אתוס לאומי, המחלחל לציבור הרחב, שום צבא לא יכול לנצח. מטוס, צוללת או אוגדת טנקים לא יכולים לחפות על היעדר צדקת דרך, על היעדר חזון לאומי ועל היעדר שאיפות לאומיות”.

אז נכון, הנתונים מצביעים על כך שקיימת אמונה בצדקת הדרך, קיימת אמונה שהבית הלאומי של העם היהודי חייב לשכון בארץ ישראל וקיימת מוכנות גדולה מאוד של חלקים משמעותיים מהציבור היהודי לפעול באופן אקטיבי להגן על הבית ביום פקודה. אבל, האם זה מספיק או שיש לעשות עוד?

מתברר שהציבור היהודי צמא לעוד. עוד ציונות, עוד אתוס לאומי ועוד ביסוס צדקת הדרך: 77% מכלל הציבור היהודי מאמין כי יש לשלב במערכת החינוך הישראלית יותר שיעורים העוסקים בציונות. גם בתחום זה אנחנו פועלים בשטח, בהרצאות שאנחנו מעבירים במוסדות חינוך שונים רחבי ישראל, ובתוכנית הלימודים שבנינו לתיכונים: “גבולות של הסכמה”.

אפשר לסכם ולומר שהנתונים שלפניכם מעלים תמונה שיש בה כדי לעודד ולהצית ניצוץ של תקווה: יש לא מעט רעשי רקע מכיוונים שונים, אבל הבסיס שעליו אנו עומדים יציב ואיתן. בסיס זה הוא חשוב, ואולי החשוב ביותר, על מנת שנוכל לעמוד ברוחות הפרצים שמתרגשות עלינו מגורמים חיצוניים כאלו או אחרים.

הסקר הבא ב”מדד הביטחוניסטים” כבר יצא לדרך, והוא עוסק בסוגיית החוסן הלאומי-חברתי של הציבור הישראלי, הן ביחס לכוחותינו בחזית והן ביחס להיערכות העורף.

מדד הביטחוניסטים 2022: והפעם – האמונה בצדקת הדרך

תא”ל (מיל’) אמיר אביבי: “יש לנו עם חכם שיודע מה נכון”

מנכ”ל ומייסד הביטחוניסטים, תא”ל (מיל’) אמיר אביבי, מסכם את ממצאי החלק השלישי של המדד כך: “יש לנו עם חכם, בעל חושים טובים, שבטוח בצדקת הדרך, ויודע לקרוא את המציאות כפי שהיא. הנתונים שעולים מהסקר מראים בדיוק את זה. לצד זאת, הנתונים מצביעים על כך שמערכת החינוך הישראלית לא עוסקת מספיק באתוס הציוני, והעם דורש עוד מזה. הביטחוניסטים נותנים כתף גם בתחום זה של החינוך, עם מאות הרצאות במערכות החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית, ועם תוכנית ייעודית לתיכונים, “גבולות של הסכמה”, שמאחוריה עומד אל”מ (מיל’) איציק רונן”.