היום, לפני 49 שנים, בלילה שבין ה9 וה-10 באפריל שנת 1973, יצא צה”ל למבצע “אביב נעורים”, שבו פשט על מספר יעדים שהיו משויכים לפת”ח (התנועה לשחרור פלסטין) ול”חזית העממית לשחרור פלסטין” בשטח לבנון.

המבצע הוכתר כהצלחה לאחר שהשיג את יעדיו בתנאים לא פשוטים. במהלך המבצע הושמדו מפקדות מחבלים, וחוסלו 50–100 מחבלים, לרבות שלושה בכירים. כוחותינו איבדו שני לוחמים: אבידע שור וחגי מעיין.

 

הרקע למבצע: מתגובה ליוזמה

שנת 1972 הייתה שנה עקובה מדם. בין השאר, זו השנה שבה התרחש הטבח בנתב”ג (שבו נרצחו 25 נוסעים ונפצעו 72); התגלתה פצצה במטוס שיצא מרומא לישראל; מחבלים השתלטו על שגרירות ישראל בבנגקוק; מאות מעטפות נפץ נשלחו ליהודים בישראל ובעולם; וכמובן, השנה שבה התבצע הטבח האכזרי של 11 ספורטאים מהמשלחת הישראלית לאולימפיאדת מינכן.

גל פעולות הטרור, ובראשן טבח הספורטאים במינכן, גרם לשינוי במדיניות הישראלית: ממדיניות של תגובה למדיניות של יוזמה. כיוון שארגוני הטרור החלו להתרכז בלבנון בכלל ובביירות בפרט, זה היה היעד שבו בחר צה”ל לתקוף באופן יזום את המחבלים.

היום לפני - מבצע אביב נעורים
צילום: ניר מאור

פקודת המבצע: חמישה יעדים

פקודת המבצע מנתה חמישה יעדים:

  1. יעד אביבה – היעד המרכזי במבצע: שני בניינים בעלי שבע קומות, שבהם התגוררו שלושה ממנהיגי פת”ח הבכירים ביותר.
  2. יעד גילה – בניין בן שבע קומות אשר בו לפי המודיעין התגוררו אנשי החזית העממית לשחרור פלסטין בכל קומותיו.
  3. יעד צילה – בית מלאכה שבו יוצרו חלקי מוקשים.
  4. יעדי ורדה – שני מבנים, האחד היה בית מלאכה לייצור רקטות ומוקשים ימיים והשני שימש מטה רצועת עזה.
  5. יעד יהודית – מוסך ששימש סדנה לתיקון כלי נשק ותחמושת.

הביצוע

הכוחות הישראליים הגיעו בסטי”לים אל מול מספר חופים לבנוניים במקביל, והונחתו על החוף בסירות גומי בסיוע לוחמי שייטת 13. על החוף, המתינו להם לוחמי המוסד עם מכוניות ששכרו ביום הקודם.

ביעד אביבה, היעד המרכזי במבצע, הגיעו 18 לוחמים מסיירת מטכ”ל בנסיעה עד לקרבת הבניין, ומשם צעדו לעברו, חלקם מחופשים לנשים וחבוקים בזרועות לוחמים בלבוש גברי. אהוד ברק (המחופש לאישה ברונטית) הלך מחובק עם מוקי בצר, דב בר עם עמירם לוין (שהיה מחופש לאישה עם פאת שיער ערמוני), וגם יוני נתניהו נמנה עם חברות הלוחמים. כך, הצליחו להגיע עד לקרבת היעד מבלי לעורר חשד.

יעד גילה, שהיה המוגן מכולם בשל ריבוי מחבלים חמושים המתגוררים בו, גבה את חייהם של שני לוחמים: אבידע שור וחגי מעיין.

גם בשאר היעדים הושגו מטרות המבצע, ובשורה התחתונה הושמדו מטרות ששימשו לייצור ולתיקון נשק, הושמד בניין “החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין” ועשרות מחבלים נקברו תחת ההריסות, ושלושה ממנהיגי הצמרת של ה”פת”ח” וארגון “ספטמבר השחור” נהרגו.

קטע מהסרט העלילתי “מינכן” שבו מוצגת תחילת הפשיטה על יעד “אביבה”

מאחורי המבצע: כוחו של מודיעין מדויק

“לא הלכתי לשום מבצע עם מודיעין כל כך טוב, שנותן לך את הפרטים הכי קטנים בצורה כל כך מורחבת” רא”ל (מיל’) אהוד ברק, מפקד סיירת מטכ”ל במבצע

כדי להגיע להצלחה כזו מעבר לקווי האויב, נדרש תכנון מזהיר ומדויק מראש. ואכן, המודיעין שהושג לקראת מבצע אביב נעורים היה מהמדויקים ביותר בתולדות צה”ל, בין השאר בזכותה של יעל מן, סוכנת מוסד שפעלה בלבנון, צילמה את אזור מגוריהם של היעדים לחיסול ואספה עליהם מידע. גם יחידת ההאזנה 848 השתתפה במבצע והאזינה רציפות לרשתות התקשורת בלבנון. תוצרי המודיעין כללו תרשימים מדויקים של היעדים, מיפוי עמדות ההגנה וידע מדויק על מיקום המחבלים הבכירים. כמעט כל מפקדי המבצע התבטאו בהזדמנויות שונות בדומה לציטוטו של אהוד ברק למעלה: מעולם לא קיבלנו מודיעין כה מדויק.

כמובן, לא רק המודיעין תרם את חלקו – גם התכנון והאימונים. רפי איל, מהלוחמים ביעד גילה, מספר: “ההכנה עבור יתר חלקי המבצע הייתה יסודית מאוד. עברנו הכשרות של לוחמה זעירה, שימוש בגז, ירי עם משתיקי קול, ותמרון עם לבוש אזרחי. מרבית האימונים התבצעו באזורים עירוניים כמו רמת אביב. היינו מבצעים אימוני צליחה מהים, וממשיכים להתקדם לתוך העיר ממש כאילו הייתה ביירות”.

צל”ש הרמטכ”ל הוענק לאהוד ברק, בין השאר בשל תפקודו במבצע אביב נעורים.

היום לפני - מבצע אביב נעורים
תמונה: מייק אלדר