בבוקר קריר אחד בינואר האחרון התעוררו תושבי בלקסטון, שכונה יוקרתית בעיר פרובידנס, רוד איילנד, וגילו שקיות פזורות על המדשאות שלהם. בתוך השקיות היו עלוני גיוס שחיפשו גברים “ממוצא אירופאי” שרוצים לראות “עתיד טוב יותר”. העלונים הופצו על ידי NSC-131, קבוצה ניאו-נאצית שבסיסה בניו אינגלנד. פיזור העלונים בשכונת בלקסטון לא היה מקרי – בשכונה זו מתגוררת האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר ברוד איילנד.

אירוע זה הוא חלק ממגמה מדאיגה של קבוצות תמיכה בעליונות לבנה שמעבירות את פעילותן המקוונת למרחב הציבורי.

האם האנטישמיות נמצאת בשיאה באמריקה?

מקרי ונדליזם, הטרדות מילוליות ואלימות נגד יהודים בארה”ב עלו משמעותית בין 2021 ל-2022, ומספר התקריות הרב ביותר התבצע בניו אינגלנד, אזור הכולל את המדינות מסצ’וסטס (ובמרכזה העיר בוסטון), רוד איילנד, ניו המפשייר, ורמונט, קונטיקט ומיין.

במרץ האחרון, במהלך מצעד יום פטריק הקדוש בבוסטון, כמה צעירים בני 20 או יותר לבשו מסכות שחורות, מסומנות בסמלים ניאו-נאציים, והרימו שלט עם הכיתוב “שומרים על בוסטון אירית”. מאוחר יותר התברר כי הצעירים משתייכים ל-NSC-131.

ההפגנה של חברי הקבוצה במהלך יום פטריק הקדוש מתווספת לאירועים רבים של הפגנת תמיכה בעליונות לבנה ברחבי ניו אינגלנד בשנה שעברה. על פי “הליגה נגד השמצה” (ה-ADL), בשנה שעברה נראתה עלייה של 96% בפעילות התעמולתית של תומכי עליונות לבנה שכללה צעדות, נאומים, התבטאויות אנטישמיות, גזעניות, ונגד מהגרים והקהילה הלהט”בית.

מבין מדינות האזור, בניו המפשייר נראתה עלייה של כמעט 400% בהתבטאויות שנאה ודווח על כ-183 תקריות שכללו מחאות נגד מהגרים ומיעוטים, בדגש על יהודים ושחורים. במסצ’וסטס מספר התקריות היה הגדול ביותר, למעלה מ-450 – עלייה של כ-72% מהשנה הקודמת. יש לציין, כי ברחבי ארה”ב נצפתה עלייה של כ-38% במספר התקריות. זהו סימן מדאיג, אם כי נמוך במידה ניכרת מהגידול במספר התקריות שדווחו ברחבי ניו אינגלנד – אזור שבו דומיננטיות ליברלית פרוגרסיבית, אך בה בעת בעל היסטוריה ארוכה של תמיכה בעליונות לבנה.

בניו אינגלנד מספר קבוצות תומכות עליונות לבנה בולטות: NSC-131, “הליגה להגנת הגויים” ו”החזית הפטריוטית” – שהיא הדומיננטית ביותר, אולם בסיסה נמצא בטקסס. עם זאת, קבוצה זו אחראית ל-909 מתוך 951 התקריות באזור זה.

הן ה-NSC-131 והן החזית הפטריוטית מרכזות פעילותן בניו אינלגנד, ייתכן שמכיוון שהיא גם ביתן של מכללות ואוניברסיטאות רבות, מה שמקל על גיוס פעילים צעירים, חדורי אידיאולוגיה ורצון להשפיע. נוסף על כך, בוסטון מהווה מוקד משיכה, עקב ערכה הסמלי ללאומיות האמריקאית.

קבוצות אלו אף מנצלות את הסיקור התקשורתי של פעילותן, כדי להעצים את המסרים שלהן ולצרף עוד ועוד חברים. לכן, אין זה מפתיע כי החליטו להופיע פומבית, עם שלט וסמלים נאציים, דווקא בחג פופולרי כמו יום פטריק הקדוש, מה גם שהחג מהווה מוקד משיכה לתיירים ולחוגגים מרחבי העולם.

ממחשכי הרשת למרחב הציבורי

על אף ניטור פעילות מקוונת של קבוצות ניאו-נאציות ברחבי הרשת, התופעה רק הולכת ומתגברת. זוהי עליית מדרגה, ופעילות קבוצות שנאה מסוג זה עוברת מן המחשכים למרחב הציבורי ומהווה סיכון ליהודים בפרט ולקהילות אחרות בכלל. בסקר שנערך לאחרונה על ידי הוועד היהודי האמריקאי (ה-AJC), נמצא כי אחד מכל שישה יהודים בצפון-מזרח ארה”ב היה יעד לאנטישמיות בשנים 2021–2022. כמעט מחצית מכלל היהודים בניו אינלגנד חשים כי אינם בטוחים מתקיפות אנטישמיות. תחושת הפגיעות נמצאת בכל מקום. כל מוסדות הקהילה מאובטחים על ידי שומרים חמושים, וכל אירוע קהילתי ומפגש תפילה יומי מפוקחים על ידי אבטחה כבדה.

לאנטישמיות הגואה נגד יהודי האזור מתווספות קונספירציות זדוניות המלבות את הפעילות האלימה. דוגמאות לכך הן תיאוריות הקונספירציה שלפיהן בנקאים יהודים הציתו את השרפות בקליפורניה בשנה שעברה, ושיהודים רוצים להיפטר מהלבנים.

המטרה המפורשת של ארגונים ניאו-נאציים אלה היא הפיכת ניו אינגלנד ל”אתנוסטייט לבנה” – הגבלת השטח לקבוצה אתנית אחת: לבנים. הם קוראים ל”היפרדות שקטה” משאר מדינות ארה”ב ולאיסור על כל קבוצה מקהילות אתניות אחרות לעבור לניו אינגלנד.

כיצד קבוצות אלה מפיצות את המסרים שלהן?

הקבוצות הניאו-נאציות משתמשות בתכיפות בתעמולה מודפסת להפצת המסרים שלהן.

ב-2017 מספר קבוצות קטן יחסית הפיצו חוברות אנטישמיות כמה עשרות פעמים, על פני 20 מדינות ברחבי ארה”ב. אולם, בשנה שעברה יותר מ-30 קבוצות הפיצו מסרים אנטישמיים באמצעות תכנים מודפסים ב-852 מקרים בכל מדינות ארה”ב מלבד הוואי וניו מקסיקו.

לעיתים קרובות פועלות הקבוצות בחסות הלילה, מה שמאפשר לעבריינים להישאר אנונימיים. עם זאת, גופים משפטיים מנסים להילחם בתופעה. משרד המשפטים בניו המפשייר הגיש לאחרונה כתב אישום אזרחי נגד שני חברי NSC-131 שתלו כרזה מגשר שעליה נכתב “שמרו על ניו אינגלנד לבנה”. הטיעון הוא כי השניים השתמשו ברכוש ממשלתי כדי להטיל אימה על אנשים באמצעות שנאה גזעית. אם יצלח, הדבר יאפשר לתובעים להגיש כתב אישום פלילי נגד הקבוצה בגין הפרות עתידיות.

השימוש בחוברות מודפסות הוא שיטה נפוצה בקרב הקבוצות הניאו-נאציות. “החזית הפטריוטית” בטקסס היא הקבוצה הפורה ביותר שמחלקת חוברות מדי שבוע. נוסף על כך, ישנן מספר קבוצות שאף החלו לעבוד יחד כדי להפיץ את התעמולה זו של זו. כחיקוי להתנהגות מוכרת של ארגונים נאציים בעבר, “החזית הפטריוטית” ריככה מעט את מסריה בעלונים, כדי להסוות את האידיאולוגיה הגזענית שלה. כך, למשל, היא משתמשת בסלוגנים כמו “הגן על העבודה האמריקאית” או “משפחות חזקות מייצרות אומות חזקות”.

האנטישמיות אכן מרימה את ראשה, והיא עוברת מן המרחב הווירטואלי למרחב הפיזי. אם עד עתה התרגלנו לראות ביטויי אנטישמיות מטעם חלק מהאוכלוסייה המוסלמית, שהוסוותה כאנטי ציונות, עתה יש לשים לב לאנשי ימין קיצוני, ניאו-נאצים, הדוגלים בעליונות לבנה ובהפרדה גזעית. תופעה זו הולכת ומתרחבת ברחבי ארה”ב ומהווה סכנה לקהילות יהודיות רבות ברחבי המדינה, והיא מתגברת במהירות בניו אינגלנד. כאשר האנטישמיות המקוונת הופכת לבלתי מקוונת, והציוצים הופכים לכרזות ולשלטים – המקלדות עלולות להפוך לנשקים המזינים פשעי שנאה.

הכתוב במאמר הוא על דעת המחבר בלבד ואינו משקף בהכרח את עמדת התנועה